قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد؛

حل چالش‌ها و مسائل کشور با استفاده از اندیشه‌های نخبگانی

تهران (پانا) - قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بر حل چالش‌ها و مسائل کشور از طریق بهره‌گیری از اندیشه‌های نخبگانی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۸۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
حل چالش‌ها و مسائل کشور با استفاده از اندیشه‌های نخبگانی

سیدسلمان سیدافقهی عصر امروز در نشست خبری نخستین همایش ملی گفتگوی نخبگان که در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، اظهار کرد: نخستین همایش ملی گفتگوی نخگبان روز دوشنبه ۱۸ دی ماه در محل وزارت کشور با هدف توسعه تعامل سطوح مختلف حاکمیتی به منظور مشارکت هرچه بیشتر اجتماعات نخبگانی در اموری همچون مساله‌شناسی، آینده ‌نگاری، تصمیم ‌سازی و برنامه‌ریزی برای حل مسائل و چالش‌های کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت هیات‌های اندیشه‌ورز در کشور گفت: نقش‌آفرینی نخبگان در حل مسائل و مشکلات کشور، تلاش برای حل چالش‌های پیش رو، بهره‌برداری از دانش و تفکر نخبگان در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف استان‌ها و کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری استانداری‌ها، از مهمترین اهداف طرح تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز نخبگانی در راستای مشارکت مردم در حکمرانی است. علاوه بر این توسعه فرهنگ گفتگوی نخبگانی و حاکمیت و اعلام بدون واسطه نقطه نظرات نخبگان به مسئولان از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

به گفته وی، با ارتباط بین دبیران هیات های اندیشه‌ورز که توسط استانداران منصوب می شوند، مدیران بخش‌های مختلف بدون واسطه با فضای ذهنی یکدیگر آشنا خواهند شد.

سید افقهی تصریح کرد: تصویب دو آیین‌نامه برای حمایت از نخبگان و زمینه‌سازی برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی از اقدامات دولت برای حمایت از نخبگان است زیرا تاکید دولت بر حضور هیات‌های نخبگان در کنار هر مسئول است و این امر می‌تواند زمینه ارزیابی مسئولان باشد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص نیاز کشور به خیزش علمی گفت: یکی از مصادیق ایجاد این خیزش ملی، مساله محوری است که به دنبال این هستیم که مسائل استانی از سوی نخبگان مرتفع شود.

سیدافقهی ادامه داد: اگر بر روی مسائل اصلی متمرکز شویم، حرکت و جهش رخ خواهد داد و در صورت تحقق آن، بنیاد ملی نخبگان تا حدودی وظیفه خود را اجرایی کرده است. بر اساس سند راهبردی امور نخبگان، نخبه کسی است که در راستای پیشرفت و اعتلای کشور نقش‌آفرینی می‌کند و لازمه ایجاد چنین نخبگانی آن است که نخبگان به سمت مسائل جدی کشور هدایت شوند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ایجاد امنیت سیاسی و اجتماعی، آسیب‌های فرهنگی، اعتیاد، جمعیت، امنیت غذایی، افزایش تاب‌آوری و محیط زیست را از موضوعات جدی کشور نام برد و گفت: برخی از این مسائل نیاز به قانون‌گذاری دارد و بخشی از آن می‌تواند از طریق بهره‌گیری از اندیشه‌های نخبگانی مرتفع شود. به‌طور مثال برای حل مشکل آب، در بنیاد پروژه‌ای را مصوب کردیم تا تنش آبی را حل کنیم که در قالب طراحی و ساخت رآکتورهای آب‌ شیرین‌کن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار