پانا از فعالیت روحانیون و طلاب جوان در حوزه تعلیم و تربیت‌ گزارش می‌دهد؛

هجمه سیاسی ممنوع؛ آموزش و پرورش محل تربیت است

تهران (پانا) - در سال جاری همزمان با تحول در نحوه آزمون، فرآیند جذب نیروی انسانی از طریق آزمون‌ها، برنامه توسعه و کیفی‌سازی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهیدرجایی به انجام رسیده و البته موضوع خدمت‌رسانی روحانیون تحصیل‌کرده و آموزش‌دیده در حوزه پرورشی و فرهنگی بدون هرگونه رابطه استخدامی و تحت نظارت مدیران مدارس انجام شده است، اما برخی به دنبال پاک کردن صورت مسئله، موضوع جذب آموزش و پرورش را به ابزاری برای بهره برداری شخصی و سیاسی تبدیل کرده اند.

کد مطلب: ۱۴۳۳۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
هجمه سیاسی ممنوع؛ آموزش و پرورش محل تربیت است

پرویز پیکری - منابع انسانی مهم‌ترین عامل موفقیت هر مجموعه به‌ویژه در حوزه تعلیم و تربیت هر کشوری است. نحوه انتخاب و جذب‌، آموزش و ارتقاء‌، انگیزه‌سازی و به‌کارگیری مناسب بسیار مهم و قابل توجه است. آموزش و پرورش سال‌ها به دلایل مختلف از جمله افزایش آمار دانش‌آموزان و کلاس‌های درس و عدم نظام مدیریت سرمایه انسانی مناسب با نیاز آینده، با مشکل جدی در تامین معلم روبه‌رو بوده که آثار مخرب آن در سال‌های اخیر بیش از پیش آشکار شده است.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش «بی‌توجهی به این عوامل مهم و متوجه دانستن همه مشکلات و چالش‌ها به مسؤ‌لان سال‌های اخیر آموزش پروش عمداً یا سهواً خطای آشکاری است که ذهن‌ها را از روش‌های منطقی و اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلند‌مدت منحرف می‌سازد، چراکه کمبود 200 هزار معلم در بازه یکی دوساله بروز نمی کند، بلکه این کم کاری در نتیجه رویکرد ضعیف دولت قبل در جذب معلم بوده است.»

آنطور که اصغر باقرزاده‌ می‌گوید «حال در پاسخ به هجمه‌ها و شبهاتی که درباره جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش مطرح شده این سوال مطرح می‌شود که آیا در سال‌هایی که به دلایل مذکور مسئولان وقت به جذب برف‌انباری رو می‌آوردند و به جای برنامه‌ریزی تربیت معلم صرفاً به جذب از طریق آزمون استخدامی آن‌هم با کمترین زمان گزینش و بخش صلاحیت‌های تخصصی، حرفه‌ای و اختصاصی مبادرت ورزیدند به فکر تاثیر این نوع انتخاب معلم و نیروی انسانی راهبردی‌ترین مجموعه نظام نبودند؟»

به گفته این مقام مسئول «در سال جاری همزمان با تحول در نحوه آزمون، فرآیند جذب نیروی انسانی از طریق آزمون‌ها، برنامه توسعه و کیفی‌سازی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهیدرجایی به انجام رسیده و مطلعان به جهش قابل توجه کفیت مدیریت منابع انسانی اذعان دارند. حال در حوزه پرورشی به دلیل بی‌توجهی مفرط سال‌های دهه 80 و 90 وضعیت بغرنج‌تری شاهد هستیم‌. کمبود بیش از 50 هزار نفری مربی تربیتی و ۳۰ هزار نفری مشاور و همچنین دبیر تربیت‌بدنی و مشاور سلامت چیزی نیست که از کسی پوشیده باشد و اگر این بی‌توجهی را عمدی تلقی نکنیم، غفلتی بزرگ حساب خواهد آمد.»

وی با بیان اینکه موضوع خدمت‌رسانی روحانیون تحصیل‌کرده و آموزش‌دیده در حوزه پرورشی و فرهنگی ضمن اینکه از سال‌های قبل وجود داشته تحت مدیریت آموزش و پرورش و از طرف حوزه علمیه به‌صورت جهادی و بدون هرگونه رابطه استخدامی و البته تحت نظارت مدیران مدارس در حال انجام است. گفت «روحانیون در طرح امین در موضوعاتی همچون گفت‌و‌گوها و پویش‌ها و پاسخ‌های دینی‌‌، نماز جماعت، آموزش احکام و قرآن، فعالیت‌های پرورشی و تربیتی و همراهی دانش‌آموزان در سفرهای تربیتی و اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت همکاری دارند چنانچه همکاری رسمی هر فرد با هر نهاد دولت تنها از طریق گذراندن مراحل جذب اعلام شده از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور است‌، طلاب و روحانیون که دارای شرایط عمومی و اختصاصی هستند در این فرآیند وارد شده و بدون هیچ تمایزی و در رقابت مساوی با دیگر اقشار مراحل جذب و استخدام را طی می‌کنند.»

وی افزود «نکته دیگر باز‌خورد حضور روحانیون و طلاب جوان با انگیزه و دارای خلاقیت و مهارت در حوزه تعلیم و تربیت‌، بازخوردهای مثبتی را در بین دانش‌آموزان داشته و دارد. ثمرات و اثرات خدمت خالصانه این عده در مدارس چه در قالب ارتباط استخدام رسمی و چه در قالب گروه‌های مورد تایید آموزش و پرورش و حوزه علمیه که از دیر باز وجود داشته، شاهد این مدعا است. طلاب امین، جهادی هستند و فعالیت جهادی انجام می‌دهند و هیچ حقوقی هم از آموزش و پرورش برای فعالیت در مدارس دریافت نمی‌کنند. امسال در آزمون استخدامی داوطلبانی هم مانند تمام متقاضیان دیگر، طلبه بودند و بعد از مراحل آزمون، مصاحبه و گزینش، ‌3 هزار نفر از این افراد جذب آموزش و پرورش شدند و همگی در شرایط یکسانی به مانند سایر داوطلبان پذیرش شدند.»

‌جهادی فعالیت کردن طلاب طرح امین هم منوط به این است که چند مرحله را طی کنند. اول باید مصاحبه و گزینش شوند که توسط همکاری مشترک حوزه و وزارت‌خانه انجام می‌شود و بعد باید وارد مرحله آموزش می‌شوند و باید سرفصل‌هایی را بگذرانند و بعد پودمان دارند که این‌ها مصوب شورای اجرایی این طرح است.

به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش «این دسته از متقاضیان باید در 4 عنوان کلی دروس مرتبط را با موفقیت طی کنند تا بتوانند جزو افراد اجرای طرح قرار بگیرند. آشنایی با علوم تربیتی (آشنایی با فلسفه تربیت مدرسه‌ای و روانشناسی رشد ناظر به جنسیت و مقطع تحصیلی با تاکید بر مسائل کودکان و نوجوانان) آشنایی با تربیت اسلامی (مبانی، اهداف، اصول و روش‌های تربیت اسلامی، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع)، تربیت دینی کودک و نوجوان) کسب مهارت‌های تربیتی (روش کلاسداری، اصول، فنون و مهارت‌های راهنمایی و مشاوره، روش‌های کارآمد مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در مدرسه، روش پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزی، مهارت برنامه‌ریزی فرهنگی در مدرسه، مهارت‌های ارتباط موثر و آشنایی با فرصت‌ها و تهدید‌های تربیتی بازی‌های رایانه‌ای) و آشنایی با آموزش (آشنایی با ساختار، قوانین و آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش) از جمله سرفصل‌هایی است که متقاضیان باید طی کنند.»

طبق اعلام این مرکز «این جلسات با حضور سه نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش و بعد افرادی از حوزه برگزار می‌شود. افرادی که وارد این طرح می‌شوند باید سطح دو حوزه را داشته باشند و در آخر هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. سقف امتیازی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و باید بالاترین امتیازها را کسب کنند تا وارد طرح امین ‌شوند. مصاحبه و گزینش می‌شوند، دو پودمان تخصصی می‌گذرانند و آموزش می‌بینند، دوره می‌گذرانند و ارزیابی آن‌ها اگر زیر نمره ۷۰ باشد حذف می‌شوند. این افراد اصلا رابطه استخدامی با آموزش و پرورش و حتی حوزه هم ندارند. طبق سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش از همه ظرفیت‌های مناسب برای رشد و تعالی مدرسه کمک می‌گیرد. هر نیروی مستعدی که بخواهد به‌صورت جهادی و تبرعی (بدون دریافت مزد) چه طلبه‌، چه غیر طلبه با طی شرایط لازم (دانشتن مدرک تحصیلی معتبر، مصاحبه، گزینش، آموزش‌، ارزیابی) می‌تواند به مدرسه کمک کند.»

‌همانطور که ذکر شد این افراد استخدام آموزش و پرورش نیستند بلکه نیروهای طلبه‌ای هستند که یک ریال هم از آموزش و پروش دریافت نمی‌کنند‌ و اتفاقا در ارزیابی‌ها هم به‌صورت کلی میزان رضایت والدین و دانش‌آموزان از آن‌ها به نسبت بسیار بالا است، در نظر‌سنجی‌ها میزا‌ن رضایت از طرف خانواده‌ها و همکاران از طلاب بالای ۹۰درصد است که توسط برخی ادارات کل آموزش و پرورش اعلام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار