معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ملارد خبر داد:

۴۳ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل ابتدایی در ملارد به مدارس بازگشتند

ملارد (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملارد از ۴۳ بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی این شهرستان که به تحصیل در مدارس بازگشتند، خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۳۰۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
۴۳ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل ابتدایی در ملارد به مدارس بازگشتند

رقیه عبدالمالکی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملارد، در تشریح این خبر عنوان کرد: «در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ طبق لیستی که از مدارس گرفته شد، شهرستان ملارد تعداد ۴۰۰ دانش‌آموز، بازمانده از تحصیل داشت که با همکاری مسئولین آموزش ابتدایی شهرستان و‌ مدیران مدارس ابتدایی تعداد ۴۳ دانش‌آموز شناسایی شده و به مدارس بازگشتند.»

این مقام مسئول افزود: «تحصیل حق هر کودک است و بازماندن او از تحصیل آسیب‌های زیادی به دنبال دارد. جاماندگان از تحصیل اگر به حال خود رها شوند، درگیر آسیب‌ها و معضلات بسیار زیادی خواهند شد. اگر دانش‌آموزی درس نخواند و ترک تحصیل کند و مهارتی هم به او یاد داده‌ نشود، ممکن است به بیراهه برود و در این مسیر آسیب ببیند.»

عبدالمالکی، درباره عواملی که باعث بازماندگی از تحصیل در دانش‌آموزان می‌شود بیان کرد: «طبق بررسی‌هایی که انجام گرفته، از عوامل بازماندگی از تحصیل، خصوصا در دانش‌آموزان دوره دوم، بعلت فقر و درآمد ناکافی والدین، این دانش‌آموزان روانه بازار کار می‌شوند. از عوامل دیگر اعتیاد اولیا، متارکه والدین و به دلیل این‌که معمولا حضانت فرزند بلاتکلیف می‌ماند از مراجعه به مدرسه برای ثبت‌نام دوری می‌کنند. گاهی عدم آگاهی والدین به سن شروع در دبستان، تعدادی از کودکان از سن قانونی به مدرسه عبور کردند و به علت کبر سن متأسفانه جزء بازماندگان تحصیلی لحاظ می‌شوند.»

معاون آموزش ابتدایی شهرستان ملارد، از نقش آموزش و پرورش برای بازگشت بازماندگان از تحصیل به مدارس تصریح کرد: «بازماندگان از تحصیل شناسایی می‌شوند و آن‌ها را به مدارس برمی‌گردانیم. دانش‌آموزانی که بخاطر فقر و مشکلات مالی ترک تحصیل کردند طبق دستوری که در جلسه شورای آموزش و پرورش گرفته شد، این کودکان از لحاظ مالی تحت پوشش قرار می‌گیرند. همچنین در صورت نیاز خدمات مشاوره‌ای داده می‌شود و هر دانش‌آموز متناسب با عاملی که باعث بازماندگی از تحصیل شده است، بسته حمایتی دریافت کند.»

وی به مدیران و مربیان و معلمان مدارس توصیه کرد: «مدرسه محیطی نه فقط برای آموزش درس، بلکه برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی نیز است. مدیران با شناخت عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان و تلاش در جهت رفع آن‌ها می‌توانند از ترک تحصیل پیشگیری کنند. سعی کنند دانش‌آموزانی که بضاعت مالی ندارند را بصورت رایگان در کلاس‌های فوق برنامه شرکت دهند و این دانش‌آموزان را تحت پوشش مالی قرار دهند و یا بابت هزینه تحصیل، پوشاک و...به خیرین معرفی کنند. همچنین مداخله به هنگام در کاهش افت تحصیلی که این قبیل دانش‌آموزان نیاز به تکرار پایه نداشته باشند.»

وی در پایان خطاب به دانش‌آموزان و والدین خاطرنشان کرد: «ترک تحصیل دانش‌آموزان هم برای خود آن‌ه، و هم برای جامعه هزینه‌ها و پیامدهای بلند‌مدتی دارد که بهتر است خانواده‌ها و خود شخص، پیش از هرگونه کار شتابزده، با عوامل و راه‌های مبارزه با آن آشنا شوند و از آنجایی‌ که مدرسه تنها مکانی است که در رشد و آموزش دانش‌آموزان می‌تواند مؤثر باشد، حضور آنان جهت جلوگیری از بزهکاری و... می تواند بسیار اثربخش باشد.»

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار