دبیر فعالیت‌های آزمایشگاهی دبیرستان موفقیان دو ناحیه یک بهارستان: 

هدف اصلی از فعالیت‌های آزمایشگاهی، آموزش مفاهیم علمی و درک کاربردی نظریه‌هاست

بهارستان یک (پانا) - دبیر فعالیت‌های آزمایشگاهی دبیرستان موفقیان دو ناحیه یک بهارستان، هدف اصلی فعالیت‌های آزمایشگاهی را آموزش مفاهیم علمی و درک کاربردی نظریه‌ها دانست.

کد مطلب: ۱۴۲۰۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
هدف اصلی از فعالیت‌های آزمایشگاهی، آموزش مفاهیم علمی و درک کاربردی نظریه‌هاست

معصومه سالاری، دبیر فعالیت‌های آزمایشگاهی دبیرستان موفقیان دو ناحیه یک بهارستان گفت: «با توجه به نقش زیربنایی فعالیت‌های آزمایشگاهی در آموزش علوم تجربی و اهمیت یادگیری فعال به کمک این فعالیت‌ها در آموزش نوین، کارشناسان آموزشی باید در بکارگیری سبک‌های مختلف آموزش فعالیت‌های آزمایشگاهی، در جهت آموزش بهتر گام بردارند. انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی مناسب نه‌ تنها سبب عمیق‌تر شدن درک و آگاهی فراگیران می‌شود، بلکه در برنامه درسی از مهم‌ترین روش‌ها جهـت دستیابی به هدف‌های مهارتی و نگرشی به شمار می‌رود و توانایی حل مسئله را در فراگیران افزایش می‌دهد.»

وی در ادامه سخنان خود توضیح داد: «علم شیمی یکی از شاخه‌های مهم و پرکاربرد علوم تجربی است و به بررسی انواع مواد، خواص و ساختار، چگونگی تغییر و تبدیل و روش‌های تهیه آن می‌پردازد. استفاده از روش‌های نوین آموزش شیمی در جهت رسیدن به تفکر برتر مورد توجه قرار گرفته‌ است. در روش‌های نوین آموزشی، فارغ از فعال بودن دانش‌آموز در جریان یادگیری، به فرایند اکتشاف، پژوهش و حل مسئله اهمیت زیادی داده می‌شود. آموزش مفاهیم شیمی از راه مشاهده و اجرای آزمایش، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا دنیای اطراف خود را بهتر بشناسند، از قوانین فیزیکی و شیمیایی موجود در جهان هستی آگاه شوند و مشکلات زندگی و جامعه را حل کنند.»

سالاری تصریح کرد: «تغییرات و پیشرفت روزافزون دانش و فناوری، ضرورت تغییر در آموزش، بویژه علوم را یادآوری می‌کند. در این شرایط اصلاح و تغییر آموزش، به معنی درک آن علمی است که با تفکر و کار گروهی درگیر می‌شود. کلید آموزش درک است و بهترین روش رسیدن به آن، داشتن یادگیرنده‌ای است که جستجوگر، کاشف، پرسشگر، نوآور، دارای روحیه درس گرفتن از اشتباه‌ها و تفسیرکننده اطلاعات باشد. چهارمین نوع یادگیری به نام تفکر برتر نیز وجود دارد که شامل آن دسته از مهارت‌های تفکر، راهبردهای یادگیری و فراگردهای شناختی می‌شود که کاربردی فراتر از حیطه‌های محتوایی دارند.»

وی ضمن اشاره به طبقه‌بندی فعالیت‌های آزمایشگاهی اذغان کرد: «فعالیت‌های آزمایشگاهی علمی بر مبنای کاوشگری در دو گروه کاوشگری هدایت شده و کاوشگری آزاد طبقه‌بندی می‌شوند؛ در کاوشگری هدایت شده، راهنما یا دستور کار ویژه‌ای برای فعالیت دانش‌آموزان به صورت دیکته شده وجود ندارد ولی از یک دستور کار کلی استفاده می‌شود و میزان دخالت معلم در اجرای پژوهش بسیار اندک است. در این روش، دانش‌آموزان در مسیر واقعی پژوهش و اکتشاف علمی قرار می‌گیرند. در کاوشگری آزاد که از نوع حل مسئله است، فعالیت با طرح یک مسئله در حالی که حداقل اطلاعات را در بر دارد، آغاز می‌شود. در این روش دانش‌آموزان برای هرگونه اکتشاف و تحقیق، آزاد هستند و دستورکاری وجود ندارد. دانش‌آموزان با گردآوری اطلاعات موجود و بررسی آن‌ها، فرضیه‌ای ارائه می‌دهند. سپس برای بررسی فرضیه، آزمایش یا فعالیتی را طراحی می‌کنند و به بررسی آن می‌پردازند.»

سالاری در پایان بیان کرد: «با توجه به اهمیت آموزش دروس علوم تجربی که شامل شیمی، زیست‌شناسی و فیزیک است، تأیید کارشناسان بر تأثیر آن در افزایش قدرت تفکر انتقادی، ایجاد انگیزه مطالعه علوم تجربی و ارتقای سطح شناختی دانش‌آموز، امروزه یکی از بخش‌های چالش‌برانگیز برنامه درسی علوم تجربی به‌ویژه در سطح دبیرستان، انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی و چگونگی اجرای آن‌ها است. آموزش زمانی تأثیر بیشتری دارد که استفاده از راهبردهای یادگیری مناسب را به صورت آگاهانه از دانش‌آموز بخواهیم زیرا کسب، یادداری و انتقال دانش را افزایش می‌دهد.»

خبرنگار دانش‌آموز: صبا فخام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار