معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تاکید کرد؛

ضرورت گفتمان‌سازی موضوع «وقف» در مدارس

تهران (پانا) - ‌معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست تخصصی بررسی سند توسعه وقف قرآنی بر ضرورت گفتمان‌سازی موضوع «وقف» در مدارس تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۵۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت گفتمان‌سازی موضوع «وقف» در مدارس

به گزارش روابط عمومی ‌معاونت پرورشی و فرهنگی، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در نشست تخصصی هفته وقف با موضوع توسعه وقف قرآنی با بیان اینکه در آموزش و پرورش انواع خیرها یافت می‌شود، اظهار کرد: کمک مومنانه، ایثار و وقف از جمله این موارد است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت وقف افزود: گفتمان‌سازی برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا همچنین تشویق به وقف قرآن از جمله موضوعات مهم در آموزش و پرورش به‌‌شمار می‌آید، در بحث گفتمان‌سازی از سرود، نوشتار، کلیپ، موشن‌گرافی، کتب درسی، شبکه شاد، شبکه پویا و بروشور و پوستر می‌توان اقدامات خوب و موثری را انجام داد.

باقرزاده همچنین درباره کنشگری دانش‌آموزان در موضوع وقف اظهار کرد: در آموزش و پرورش ۱۱۴ دارالقرآن وقفی وجود دارد که خیرساز هستند. در این بین آموزش و فعالیت‌های قرآنی خیرخواهانه و وقف مشارکتی با جمع‌آوری هزینه ساخت، تجهیزات، فعالیت‌ها، نیروی انسانی و تجهیزات غیرنقدی انجام می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این جلسه که درباره طرح وقف مشارکتی قرآنی ویژه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز برگزار شده بود، گفت: امروز بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز علاوه بر جمعیت معلمان و فرهنگیان در مدارس مشغول تحصیل شده‌اند. بنابراین با احتساب خانواده‌های دانش‌آموزان جمعیت زیادی را شامل می‌شود، از آنجایی که آموزش و پرورش دارای ارکان مختلف و برنامه‌ریزی‌های متنوعی است امر وقف نیز، یکی از مواردی است که مورد توجه قرار دارد.

باقرزاده ‌به ۵ محور ‌برنامه فراگیر پرورشی که با وقف قرآنی نیز مرتبط است اشاره کرد و افزود: فعالیت محور ایمان، اقامه نماز است که ارتباط با وقف دارد، زیرا ساخت برخی نمازخانه‌ها با وقف صورت گرفته است، دومین محور که نشاط است با شرکت دانش‌آموزان در پویش‌ها، رویدادها و مسابقات که زمینه آن در مناسبت‌های مختلف وجود دارد، فراهم می‌شود. سومین محور امید است که برای این مهم، سفرهای تربیتی را در قالب اردوهای یک‌روزه ‌فراهم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: محور چهارم خردورزی است و فعالیت محوری آن‌ «ایجاد یک جلسه پرسش و پاسخ و رفع شبهات دانش‌آمو‌زان» است. ما برای هر کلاس درس در هر مدرسه از مدیر خواسته‌ایم تا این جلسه را برگزار کند. طبیعتا این یک شروع است و برای شروع یک فعالیت را پیشنهاد دادیم اما مدیران ما‌ با خلاقیت خود می‌توانند برنامه‌های دیگری داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: وقف مشارکت قرآنی باید مورد بررسی قرار بگیرد و در کل کشور توسعه یابد. در این وقف بعد از ارائه برنامه‌ها از خانواده‌ها دعوت می‌کنیم که وجوهی را واریز کنند تا صرف مجموعه‌هایی شود که فعالیت‌های قرآنی را عهده‌دار شوند؛ حتی برخی وقف تجهیزات و اقلام غیر نقدی پیش‌بینی کرده‌اند که در یک استان انجام شده است و می‌تواند در کل کشور گسترش پیدا کند.

باقرزاده همچنین اهداف این طرح را در قالب تبلیغ، توسعه و گسترش فرهنگی وقف قرآنی؛ توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز؛ توسعه و تقویت فرهنگ مشارکت و کارگروهی در مدرسه؛ تاسیس موقوفه‌های کلان برای فعالیت در مدارس عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار