عضو هیات اندیشه‌ورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

برنامه فراگیر پرورشی آغازگر سیر تحولی در رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین است

برنامه فراگیر از تداخل و موازی‌کاری فعالیت‌ها و برنامه‌های سایر نهادهای متولی مباحث فرهنگی در مدارس جلوگیری می‌کند

تهران (پانا) - عضو هیات اندیشه‌ورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی به مدارس را آغازگر سیر تحولی در رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۱۴۱۲۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
برنامه فراگیر پرورشی آغازگر سیر تحولی در رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین است

محسن ذوالفقاری در خصوص ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی به مدارس به پانا گفت: «تدوین و ابلاغ این برنامه پویا، نو و کاملا اجرایی، خلاصه و عصاره اهداف و رسالت خطیر تربیتی در مدارس و آغازگر سیر تحولی در رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به شمار می‌آید.»

وی با اشاره به اهدافی که برای این برنامه فراگیر پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: «با ملاحظه شاکله برنامه فراگیر پرورشی می‌بینیم به اهداف و گزاره‌های سند تحول بنیادین به خوبی توجه شده و مهمترین ویژگی برنامه فراگیر پرورشی این است که از صدور و ارسال دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های متعدد، متنوع و گاهی موازی که موجب آشفتگی و یا سردرگمی همکاران به عنوان تلاشگران اصلی تربیتی در مدارس می‌شد، جلوگیری می‌کند و از طریق اجرای این برنامه می‌توان به جذاب‌سازی برنامه‌ها و فعالیت‌های تربیتی در مدارس کمک کرد.»

ذوالفقاری در خصوص احیای نقش تربیتی مدیران مدارس در برنامه فراگیر پرورشی خاطرنشان کرد: «به طور کلی وقتی به بندهای مختلف این برنامه فراگیر توجه می‌کنیم، می‌بینیم که به شایستگی به بحث آسیب‌ها و آسیب‌شناسی مباحث تربیتی و پرورشی در مدارس اشاره شده، اصول و سیاست‌ها و اهداف در این برنامه پیش‌بینی شده، راهبردها و ملاحظات اجرایی متنوع و مختلفی در این برنامه پیش‌بینی شده، نقش مدیران و معاونان پرورشی مدارس را به شایستگی مشخص کرده و در واقع یک نقشه راه مشخص و خوبی برای فعالیت‌های تربیتی در مدارس به شمار می‌رود.»

وی افزود: «شرح وظایف مدیران و معاونان و حتی نقش‌آفرینی والدین هم در این طرح حائز اهمیت است که به شایستگی به آن توجه شده است.»

عضو هیات اندیشه‌ورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص یکی از اهداف برنامه فراگیر پرورشی که تحت پوشش قرار دادن حداقل 70 درصد دانش‌آموزان است، گفت: «با نگاه و توجه به بخش‌های مختلف برنامه فراگیر پرورشی می‌بینیم که شاکله این برنامه همان اهداف سند تحول بنیادین است که بسیاری از این برنامه‌ها کم و بیش در گذشته نیز در سطح مدارس انجام می‌شد اما وقتی برنامه فراگیر به‌صورت ضابطه‌مند و در یک چهارچوب مشخص تعریف شده و سیاستگذاری، مسیر و بازه زمانی اجرا و انتظاراتی که از مدیر و مجموعه تربیتی مدرسه در این دستورالعمل پیش‌بینی و تعریف شده، قطعا به عنوان یک نقشه راه است.»

وی افزود: «وقتی که یک چهارچوب مشخصی برای فعالیت‌های پرورشی تعریف شود و بخشنامه‌های متنوع و اضافه‌ای که هر سال ابلاغ می‌شد و تعداد آن‌ها هم کم نبوده، حذف می‌شود طبیعتا هم سرعت عمل یافته و هم به لحاظ کمی و کیفی بر استقبال بچه‌ها از برنامه‌های تربیتی مدارس خواهد افزود.»

ذوالفقاری تصریح کرد: «بنابراین سردرگمی دانش‌آموز و همکاران ما در حوزه پرورشی را هم کم می‌کند و پیش‌بینی ما این است که اجرا و نظارت بر اجرای برنامه فراگیر قطعا موجب تحول کمی و کیفی در برنامه‌های تربیتی مدارس خواهد شد.»

عضو هیات اندیشه‌ورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «نکته جالب توجهی که در برنامه فراگیر حائز اهمیت است، ضابطه‌مند شدن برنامه‌ها در آن پیش‌بینی شده و از تداخل و موازی‌کاری فعالیت‌ها و برنامه‌های سایر نهادهای متولی مباحث فرهنگی در مدارس نیز جلوگیری می‌شود.»

وی با بیان اینکه ورود و اجرای برنامه توسط سایر نهادهای متولی فرهنگی به مدارس بعضا یک چالش و آسیب در مدارس ما است، اظهار کرد: «با تعریف و ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی، قرار بر این است که سایر نهادهای متولی مباحث فرهنگی هم اگر قرار است به مدارس ورود پیدا کرده و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی اجرا کنند باید ذیل همین برنامه و در چهارچوب، اهداف و سیاستگذاری‌های برنامه فراگیر پرورشی به اجرای برنامه‌های خود بپردازند.»

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: «این نقطه عطفی در ابلاغ برنامه بسیار ارزشمند فراگیر پرورشی است که جای تقدیر و تشکر از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش دارد که طی چند سال اخیر به شایستگی تلاش‌های مضاعفی در راستای کیفیت‌بخشی به مباحث تربیتی و فرهنگی در جای‌جای کشور داشته‌ است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار