مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در آیین اختتامیه رویداد «فصل صعود»؛

لازمه تربیت دانش‌آموزان تمام‌ساحتی، وجود مدیرانی تمام‌ساحتی است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در مراسم اختتامیه اولین دوره رویداد «فصل صعود» ویژه مدیران مقطع ابتدایی این استان، لازمه تربیت دانش‌آموزان تمام‌ساحتی را وجود مدیرانی تمام‌ساحتی عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت دانش‌آموز محورشدن امور تعلیم و تربیت، از مدیران خواست تا این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

کد مطلب: ۱۴۰۳۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
لازمه تربیت دانش‌آموزان تمام‌ساحتی، وجود مدیرانی تمام‌ساحتی است

آیین اختتامیه رویداد فصل «صعود» ویژه مدیران مقطع ابتدایی شهرستان‌های استان تهران با حضور مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اکبریان، معاون سوادآموزی و زنجانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا برگزار شد.

دانش‌آموزان امروز، نقش‌آفرینان فردا

مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ضمن تشکر و قدردانی از عوامل برگزاری این رویداد، با استناد بر فرمایش رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمود؛ در مسیر پیشرفت همه‌جانبه گردنه‌های دشواری وجود دارد و عبور از گردنه‌های سخت و دشوار پیشرفت جز با کمک آموزش و پرورش ممکن نیست، منطق بشر می‌گوید آینده را کسانی می‌سازند که امروز دانش‌آموز هستند؛ بدین معنا که فردای کشور در اختیار دانش‌آموزانی است که در عصر حاضر تحت تربیت ما قرار دارند؛ به همانگونه که چیزی را که امروز درو می‌کنیم، محصول بذری است که سال‌ها پیش کاشته‌اند.

بهرامی ضمن بیان اینکه برگزاری چنین رویدادی در جهت تربیت مدیران پیشران و در تراز کفایت نمی‌کند، از تداوم این رویداد در مهرماه سال جاری خبر داد و اذعان کرد: شما مدیران رسالت سنگینی بر عهده دارید؛ امید یک میلیون دانش‌آموز به شما است. یقیناً ما انتظار نداریم که شما در طی این دوره چند روزه، مدیران توانمند در تراز انقلاب شوید؛ بدیهی است که بخشی از علم مدیریت از طریق دانشگاه یا این دوره‌های توانمندسازی بدست می‌آید و بخش اعظم این علم می‌بایست توسط خود شما جستجو و دنبال شود. بنابراین در مهرماه سال جاری این دوره‌های توانمندسازی به صورت مجازی تداوم خواهند یافت.

عدم توقف به ظرفیت‌های درونی، شاه‌بیت علم روز در مدیریت

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ضمن بیان اینکه مدیریت بدون ریسک جواب نمی‌دهد، بر دانش‌آموزمحور شدن فعالیت‌های مدارس تاکید کرد و در تشریح اهمیت این مسئله افزود: به دانش‌آموزان نقش و مسئولیت دهید؛ لازم است در تمام امور دانش‌آموزان را دخیل کنید و به آن‌ها فرصت تجربه کردن بدهید؛ یقین داشته باشید دانش‌آموزان بهتر از ما کارها را مدیریت خواهند کرد.

بهرامی ضمن تاکید بر مولدسازی ظرفیت‌های بیرونی در جهت راهبری مدرسه، اظهار کرد: در مدیریت مدرسه از علم روز دنیا بسیار استفاده کنید؛ شاه‌بیت علم روز دنیا در حوزه مدیریت این است که متوقف به ظرفیت‌های درونی نشوید؛ به عبارت دیگر لازم است در امور خود ظرفیت‌های بیرونی مانند مسئولین، والدین، دانش‌آموزان و... را نیز فعال کنید.

وی در ادامه به آیین‌نامه اجرایی مدارس اشاره کرد و خطاب به مدیران جدید‌الانتصاب شهرستان‌های تهران گفت: آیین‌نامه اجرایی مدارس، میثاق من و شما است؛ این آیین‌نامه بیشترین اختیارات را به شما واگذار کرده است؛ اگر از این اختیارات وسیع بدرستی استفاده کنید، بهترین مدرسه تحولی را شما خواهید داشت.

مسعود بهرامی در تشریح ویژگی‌های لازم در مدیریت ادامه داد: عدالت‌محوری و تاریخ‌شناسی را در خود تقویت کنید؛ لازم است در مواجهه با مشکلات و مسائل روز، تحلیل صحیح داشته باشید و از تجربیات مدیران پیشین خود بهره‌مند شوید. همچنین بدیهی است چالش‌هایی که شما در طی مراحل انتخاب شدن و گذراندن این دوره توانمندسازی با آن‌ها مواجه شدید، کمترین چالش شما در طول مدیریتتان خواهند بود و یقیناً شما هنوز در ابتدای مسیر هستید. اگر قرار است دانش‌آموز تمام‌ساحتی تربیت کنیم، حتما باید خودمان مدیر تمام‌ساحتی باشیم.

به‌کارگیری سبک بروز برای تربیت دانش‌آموزان امروز

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه برای تربیت دانش‌آموز امروزی باید رویه امروزی نیز به کار گرفت، خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین به طور کلی بر یک هدف استوار است، چرخش از وضع موجود به وضع مطلوب. در این‌راستا ما به شما این اختیار را می‌دهیم، قالب‌های مرسومی که رویه شده‌اند اما مبنای قانونی ندارند را بشکنید؛ دانش‌آموز امروزی را نمی‌توان با شیوه دیروز تربیت کرد؛ بنابراین ضروری است رویه‌ها را با حفظ محتوا در قالب‌های بروز تغییر داد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در تشریح برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ عنوان کرد: در حوزه پرورشی و فرهنگی، از شما انتظار می‌رود فعالیت‌های محوری را در راستای تحقق پنج هدف پایه‌ریزی کنید؛ این اهداف شامل خردورزی و خودمراقبتی، ایمان، امید، هویت و نشاط است که می‌بایست در جریان فعالیت‌های محوری محقق شوند؛ ایجاد موقعیت گفتگو و پرسش و پاسخ، تمهید زمینه اقامه نماز جماعت برای دانش‌آموزان، برگزاری سفرهای تربیتی، عضویت هر دانش‌آموز در یک تشکل، برگزاری جشنواره یا کارگاه مهارتی از جمله این فعالیت‌های محوری هستند که می‌بایست در طول سال تحصیلی برای دانش‌آموزان اجرا شوند.

خبرنگار: ریحانه عسگری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار