دهقانی فیروزآبادی مطرح کرد؛

رشد سالانه حداقل ۱ درصد تولید ناخالص ملی با اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان

تهان (پانا) - معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت همانگونه که اجرای قانون سال ۱۳۸۹، زیست بوم را تشکیل داد، اجرای قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان، به مدت ۱۰ سال، ما را به رشد سالانه حداقل ۱ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه دانش بنیان خواهد رساند.

کد مطلب: ۱۴۰۲۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد
رشد سالانه حداقل ۱ درصد تولید ناخالص ملی با اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان

روح الله دهقانی فیروز آبادی ضمن تسلیت ایام عزاداری، اظهار کرد: مجلس مقتخر به این است که یک مدال از رهبر انقلاب در خصوص تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان اخذ کرده است و از این حیث به مجلس باید خدا قوت گفت. باور من این است که یکی از دستاوردهای خوب مجلس شورای اسلامی، تصویب قانون جهش تولید است.

وی‌ افزود: ما معتقدیم کشور ۴ نسل را در معاونت علمی تجربه کرده است؛ نسل یک نسل گفتمان سازی بود که سال‌‌های ۸۵ تا ۸۸ این ادبیات در دانشگاه‌ها شکل گرفت. در نسل ۲ بحث تسلط بر فناوری‌های راهبردی و مفهوم شرکت‌های دانش بنیان مدنظر‌ قرار گرفت. نتیجه فعالیت‌ اینها در کنار تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۸۹ آمادگی جهش را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: از سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ قانون ‌مصوب سال ۱۳۸۹، به شکل کامل و به خوبی اجرا شد. ایجاد شدن زیرساخت‌ها و صندوق نوآوری شکوفایی و مراکز نوآوری را شاهد بودیم. معتقدیم با داشتن قانون مترقی مانند قانون جهش تولید، نسل ۴ معاونت علمی، می‌تواند نسل تحقق اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۲، ۵۵ شرکت بود و امسال بیش از ۹ هزار شرکت است. صندوق نوآوری شکوفایی به عنوان یک نهاد سرمایه‌گذاری سال ۱۳۹۲، ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه و امروز ۵۰ میلیون دلار سرمایه دارد. یعنی تعداد شرکت‌ها تقریبا ۲۰۰ برابر شد.

وی اضافه کرد: سهم شرکت‌های بزرگ در توسعه بسیار اندک بود. بازار ملی و توسعه زنجیره ارزش و توسعه صادرات محصول دانش بنیان یک چالش جدی بود. شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۹۲، ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتند و در سال ۱۴۰۱، ۴۵۰ همت درآمد داشته‌اند. کاملا مشخص است که این اکوسیستم تغییر کرده است.

دهقانی با بیان اینکه با حمایت دولت تمامی آیین‌نامه‌ها در سال ۱۴۰۱ تصویب شد و امروز اجرا شده است، گفت: یکی از ابزارهای بسیار مهم قانون جهش، تولید محصولات دانش بنیان است. پس از تصویب قانون تاکنون معادل ۱۶۰ میلیون دلار قرارداد بار اول با شرکت‌های دانش بنیان بسته شده است. تسهیلات اعطایی صندوق‌ها و میزان صدور ضمانت‌نامه‌ها و سرمایه‌گذاری صندوق‌ها نیز حائز اهمیت است. صندوق به یک حمایت بسیار جدی نیاز دارد. خوشبختانه در هیات امنای صندوق، افزایش سرمایه به ۱۰۰ همت تصویب شد.

وی گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان تکلیف کرده که اقتصاد دانش بنیان توسعه استانی داشته باشد که در فاز اول با پنج استان یزد، اصفهان، زنجان، مرکزی و آذربایجان غربی شکل گرفته است و منابع دو هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خداوند توفیق دهد و مجلس حمایت کند، همانگونه که اجرای قانون سال ۱۳۸۹، زیست بوم را تشکیل داد، اجرای قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان، به مدت ۱۰ سال، ما را به رشد سالانه حداقل ۱ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه دانش بنیان خواهد رساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار