در گردهمایی اصحاب هنر به‌مناسبت پاک‌سازی محوطه تئاتر شهر از سد معبر مطرح شد؛

تشکر اهالی هنر از مدیریت شهری؛ حصارکشی اطراف تئاتر شهر دنبال شود

تهران (پانا) - گردهمایی اصحاب هنر به‌مناسبت پاک‌سازی محوطه تئاتر شهر از سد معبر با حضور علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، اهالی تئاتر شهر، مدیرعامل و برخی اعضای هیات مدیره خانه تئاتر، سید‌محمدرضا موسوی شهردار منطقه ۱۱ تهران‌ و مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان حریم‌بان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۸۷۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد
تشکر اهالی هنر از مدیریت شهری؛ حصارکشی اطراف تئاتر شهر دنبال شود

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه باید به بوستان‌های شهر تهران توجه ویژه‌ای شود تا خانواده‌ها بتوانند از بوستان‌های شهر تهران استفاده کنند، گفت: موضوع جمع‌آوری دست‌فروشان اطراف تئاتر شهر از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری تهران و خواسته هنرمندان خوب کشور بود که این اقدام طی چند روز گذشته توسط شرکت شهربان و حریم‌بان با کمک شهرداری‌های منطقه ۱۱ و منطقه ۶ و ستاد ساماندهی مشاغل صورت گرفت؛ پیش از این در بخش‌های شمالی و غربی بوستان دانشجو و تئاتر شهر شاهد موارد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بودیم که با حضور دست‌فروشان بر میزان این آسیب‌ها اضافه شده بود و سال‌ها بود هم مردم و هم هنرمندان از این موضوع گلایه داشتند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از شهردار این درخواست را داشت که خوشبختانه طی این هفته و با سختی فراوان اما به خوبی انجام شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با ساماندهی دست‌فروشانی که در بوستان دانشجو مشغول به کار بودند اظهار کرد: همکاران ما در شرکت ساماندهی مشاغل مجدانه این موضوع را دنبال می‌کنند که مکانی را به عنوان جایگزین در همان اطراف برای این افراد فراهم کنند تا این عزیزان به کسب و کارشان ادامه دهند.

نادعلی همچنین به موضوع آینده دست‌فروشان محوطه تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: این قشر زحمت‌کش برای ما عزیز هستند چرا که خرجی خانواده‌های‌شان از این طریق تامین می‌شود. از این رو باید برای فضایی برای دست‌فروشان ایجاد شود، اما درمجموع تاکید داریم حقوق عمومی مردم نسبت به اشخاص اولویت دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان این است که در آینده دست‌فروشان به محوطه تئاتر شهر برگردند، ادامه داد: به هیچ عنوان دیگر در این محوطه هنری شاهد بساط‌گری یا دست‌فروشی نخواهیم بود.

سیدمحمدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه حمایت شورای شهر تهران و ضابطان قضایی در پاک‌سازی محوطه تئاتر شهر ستودنی است، افزود: تئاتر شهر چندروزی است که نفس می‌کشد و امیدواریم این امر استمرار داشته باشد.

وی اظهار کرد: از شهرداری می‌خواهم برای دست‌فروشان محلی را تعیین کند تا آنان بتوانند امرار معاش کنند.

مدیر مجموعه تئاتر شهر تاکیدکرد: شهرداری در اجرای طرح پاک‌سازی محوطه تئاتر شهر شجاعانه و جسورانه وارد عمل شد.

امیر دژاکام، کارگردان سینما هم در این مراسم با قدردانی از عوامل شهرداری و شورای شهر بخاطر پاک‌سازی محوطه تئاتر شهر گفت: باید یادمان باشد، زمانی مشکل دست‌فروشان حل خواهد شد که مشکل اقتصادی شان برطرف شود.

وی جمع آوری دست‌فروشان از محوطه تئاتر شهر را کاری سخت اما مثبت دانست و افزود: حصارکشی محوطه تئاتر شهر اولین اقدامی است که باید انجام شود.

وی ایجاد موسیقی خیابانی، تئاتر خیابانی و ارائه انواع کار فرهنگی را در محوطه تئاتر شهر و بوستان دانشجو ضروری دانست و گفت: معتقدم ما نمی‌توانیم دست‌فروشان را نادیده بگیریم لازم است برای آنان بازارچه‌ای ایجاد شود تا آنان بتوانند خرج خانواده‌شان را تامین کنند.

طرح پیشنهادی مجموعه تئاترشهر برای اجرای عملیات عمرانی «حریم تئاترشهر» بر اساس ضوابط عملیات عمرانی در محوطه‌های دارای حریم عرصه و اعیان، به تصویب شورای حریم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است.

قطب‌الدین صادقی هم در حاشیه این مراسم به رسانه‌ها گفت: مجموعه تئاتر شهر معبد تئاتر ایران است. این مجموعه درست یا غلط، موتور خلاقه تئاتر ایران و الگوی فرهنگی و هنری کشور است که کسی حق ندارد با تصاویر زشت و بی‌توجهی، آن را به دست فراموشی بسپارد.

وی ادامه داد: متأسفانه طی سال‌های اخیر، وجهه فرهنگی این مجموعه به دلیل حضور نابه‌سامانی‌های فرهنگی و هنری به‌شدت سقوط کرده است.

این هنرمند ضمن ابراز خوشحالی از پاک‌سازی فضای اطراف مجموعه افزود: به نظر من اولین گام پس از پاک‌سازی فضای مجموعه تئاتر شهر، کشیدن حصار است. مدیران فرهنگی نباید بگذارند کلیت فرهنگی این فضا، عرصه فعالیت آدم‌های سودجو شود.

صادقی ادامه داد: قطعاً دست‌فروشان شرافتمند هستند و باید برای آن‌ها فضای دیگری به‌منظور ادامه حیات شغلی‌شان در نظر گرفته شود؛ اما درعین‌حال حریم تئاتر شهر، فضای تجارت‌های سبک و فعالیت افرادی که حضورشان به مشکلات اخلاقی و اجتماعی در این محل منتج شده است، نیست.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با تأکید بر لزوم حصارکشی در اطراف مجموعه گفت: حصارکشی باید به‌منظور حراست از کلیت معماری بیرونی مجموعه تئاتر شهر انجام شود‌. ضروری است از این فضای فرهنگی در چارچوب یک حصار اطمینان‌بخش پاسداری شود.

وی ادامه داد: دانشگاه، مسجد، مجلس و دیگر فضاها به‌دلیل قداستی که دارند؛ دارای حصار هستند تا هیچ‌کس به حریم آن‌ها تجاوز نکند. اینجا جهان سوم است و متأسفانه بعضی تعاریف سر جای خود نیستند. ما باید با چارچوب‌های منطقه‌ای این تعاریف را جا بیندازیم و حرمت این مکان‌ها را نگه داریم. مجموعه تئاتر شهر هم برای اهالی فرهنگ و هنر قداست دارد و نیازمند حریم است و حفظ و حراست وجهه فرهنگی آن و معماری منحصربه‌فردش واجب است.

قطب‌الدین صادقی در پایان سخنانش گفت: قطعاً بعد از حصارکشی می‌توان به تبدیل شدن فضای اطراف این مجموعه به یک پاتوق فرهنگی فکر کرد. اداره کل هنرهای نمایشی پس از تلاش‌هایی که بعد از مدت‌ها در راستای پاک‌سازی فضای اطراف مجموعه به بار نشسته است، باید به فکر تبدیل این فضا به یک پاتوق فرهنگی با اجرای نمایشگاه‌های عکاسی، گالری‌های هنری، نمایش‌های خیابانی باشد؛ اما باز هم تأکید می‌کنم این اقدامات بدون حراست و حفاظت از معماری و حریم بیرونی این مجموعه اتفاق نخواهد ‌افتاد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار