معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد:

لزوم تغییر الگوی کشاورزی و باغداری و الگوی مصرف

فعالیت ۱۶۶۷ کارخانه و کارگاه تولید مواد خوراکی و آشامیدنی دارای پروانه سلامت در استان

تبریز(پانا)- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشاورزی و باغداری و الگوی مصرف، از فعالیت ۱۶۶۷ کارخانه و کارگاه تولید مواد خوراکی و آشامیدنی دارای پروانه سلامت در استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تغییر الگوی  کشاورزی و باغداری و الگوی مصرف

مسلم نجفی در نشست خبری خود به مناسبت روز جهانی ایمنی مواد غذایی گفت: وضعیت کشور در حوزه امنیت غذایی در حال حاضر مناسب است و نگرانی خاصی وجود ندارد.

وی با اشاره بر شعار امسال روز جهانی ایمنی مواد غذایی با عنوان استانداردهای مواد غذایی نجات بخش زندگی، گفت: استانداردهای زیادی برای مواد غذایی تعریف شده است. ایمنی مواد غذایی بخش مهمی از امنیت غذایی است و لذا غذای سالم و کافی، زیربنای سلامت است؛ بیش از ۲۰۰ نوع بیماری از غذای ناسالم و آلوده به باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها، سموم یا مواد شیمیایی ایجاد می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به لزوم تغییر الگوی کشاورزی و باغداری، روش های تولید، تجهیزات، فرآوری و نگهداری و توزیع و نیز الگوی مصرف، افزود: با اعلام سازمان جهانی بهداشت "WHO"، سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر، در اثر مصرف غذاهای آلوده دچار بیماری می‌شوند و ۴۲۰ هزار نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند که متاسفانه بیش از ۴۰ درصد این آمار به افراد زیر پنج سال مربوط می‌شود.

وی متذکر شد: در طی دو ماه و نیم اخیر محصولات غذایی استان به ۴۵ کشور مختلف صادر شده و تعداد ۱۶۶۷ کارخانه و کارگاه تولید مواد خوراکی و آشامیدنی دارای پروانه‌ی سلامت در استان فعال است.

نجفی با بیان این که در طی سال گذشته ۲ هزار و ۶۲۹ مورد بازدید از دارو خانه های استان انجام گرفته اظهار کرد: در سال های نه چندان دور، داروهای ساخت ایران به کشورهای مختلف خارجی نیز صادر می‌شد اما اکنون این اتفاق میسر نیست. باور مردم نسبت به برتر دانستن دارو های خارجی کاملا اشتباه بوده و این مورد به مسایل فرهنگی باز می گردد، این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد بیماران ام اس در کشور از داروهای داخلی استفاده می کنند.

وی با اشاره به توانمندی های آذربایجان شرقی در تولید انواع مواد غذایی، دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی، خاطرنشان کرد: تا پیش از اعمال تحریم های ظالمانه انواع داروهای ایرانی از جمله تولیدات کارخانه های تبریز به ۵۰ کشور مختلف و حتی کشورهای پیشرفته صادر می شد که این امر به علت افزایش تقاضا در داخل با وقفه روبرو شد و امروز اغلب تولیدات دارویی به مصرف داخلی می رسد.

وی مجموع مجوزهای صادر شده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی یک سال اخیر را چهار هزار و ۱۸۷ فقره برای صادرات انواع مواد غذایی و خوراکی و آشامیدنی اعلام کرد و گفت: این مجوزها با بررسی های دقیق کارشناسی و کیفیت سنجی لازم صادر می شود.

وی نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی مواد غذایی و آشامیدنی را از رسالت های مهم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برشمرد و گفت: طی یک سال اخیر از تعداد بیش از پنج هزار واحد خوراکی و آشامیدنی بازرسی به عمل آمده است که از این تعداد ۱۰۳ واحد به دلیل تخلفات انجام شده به مراجع قضائی معرفی شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار