رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:

خردورزی و عدالت، مفهوم محوری پیوند ایرانیان است

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت خردورزی و عدالت‌پیشه‌گی در عناوین مختلف تمدن دیرینه ایرانیان، خود را نشان داده و مفاهیم پیوند ملت ایران هستند.

کد مطلب: ۱۳۶۸۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
خردورزی و عدالت، مفهوم محوری پیوند ایرانیان است

الهام یاوری در آیین پایانی پنجمین جشنواره ملی فردوسی اظهار کرد: زیباترین طلیعه برای سخن امروز، تبریک روز معلم به نمایندگی خانواده سمپادی است. همه ما آنچه داریم و هر چه هستیم، مدیون معلمان خودمان و جامعه معلمان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هر معلمی که در هر گوشه‌ای از کشور، دست تعلیم به سر دانش‌آموزان می‌کشد و راه را برای آموختن او هموار می‌کند به گردن افرادی که روی زمین نفس می‌کشند، حق دارد.

یاوری همچنین ضمن تبریک ۱۴ اردیبهشت، روز سمپاد گفت: خانواده بزرگ سمپاد نه تنها دانش‌آموزان این مدارس بلکه حتی شامل افرادی می‌شود که دغدغه آموزش و پرورش فرزندان این کشور را دارند و شامل دانش‌آموزان مستعدی می‌شود که بنا به هر دلیلی یا نخواسته و یا نتوانسته‌اند در مدارس سمپاد تحصیل کنند و همه آن‌ها ستودنی هستند و آن‌ها را جزء خانواده سمپاد می‌دانیم.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای اظهار کرد: جامعه‌شناسان تاکید می‌کنند که ملت‌ها و قوم‌های مختلف، یک محور اساسی دارند که همه افراد حول آن محور به یکدیگر می‌پیوندند.

وی افزود: نمادها و ابزارهای متفاوتی این مفهوم محوری را تقویت و به افراد معرفی می‌کند و این مفهوم را تاریخ یک ملت در خود نهفته می‌کند و سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

یاوری با بیان اینکه مفهوم محوری که ملت ایران را از افق تمدنی خود در هزاران سال پیش و تا همیشه منسجم و متحد کرده بر اساس تحلیل برخی جامعه‌شناسان ۲ چیز است، خاطرنشان کرد: یکی از این مفهوم‌ها خردورزی و علاقه به دانش و حقیقت است که ملت ایران در برابر حرف ناحق و زور همیشه ایستادگی کرده اما هر جای دنیا حرف حقی پیدا کرده‌اند آن را پذیرفته‌اند.

وی افزود: در مواجهه با حمله مغول‌ها و حمله اعراب ۲ نوع متفاوت از این رویکرد در مبنای تشخیص ملت به حقیقت پیوست.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: ملت ایران در یکی از این حملات با تلاش خود، متجاوز ناحق را از کشور بیرون کردند اما در مقابل، وقتی اعراب آمدند و ملت ایران سخن حق را شناختند، آغوش باز کردند و آن را پذیرفتند.

وی با تاکید بر اینکه تشخیص ملت ایران هموارا بر پایه این مفهوم‌ها بوده است، تصریح کرد: هیچکس سابقه‌ای از شکست خوردن ایرانی‌ها در برابر ناحق را سراغ ندارد و هر کجا مظلومی بوده، ایرانی‌ها آغوش خود را باز کرده‌اند تا از آن حمایت کنند.

یاوری با بیان اینکه دومین مفهوم محوری که در بین جامعه ایرانیان قرار می‌گیرد، دادگری و برقراری عدالت بوده است، بیان کرد: در طول تاریخ اگر نگاه کنید، یکی از شعارهایی که ملت را به سوی خودش جذب کرده، شعار محوری عدالت است. بنابراین خردورزی و عدالت‌پیشه‌گی در عناوین مختلفی در تمدن کشور خود را نشان داده است. حتی هنرهای رزمی ایرانیان، آکنده از مفهوم خردورزی و دادگری است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه یکی از عناصر این فرهنگ دیرینه در ادبیات فارسی خود را نشان می‌دهد، گفت: فردوسی به عنوان یکی از قله‌های فرهنگ و ادب پارسی و فرهنگسازان این فرهنگ دیرینه، سهم به‌سزایی در انتقال فرهنگ دیرینه از گذشته به حال و آینده ایرانیان دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره ملی فردوسی با چنین هدفی شکل گرفته است، ابراز کرد: دوست داشتیم احساس عمیق خودمان از افتخار ایرانی که حس می‌کنیم از اینکه فرزندانِ پدرانی فرهیخته و دادگری بوده‌ایم و حسی که به آینده کشور داریم؛ بیان کنیم.

یاوری خاطرنشان کرد: هدف دیگر این بود که تعبیر و رویکرد شرکت‌کنندگان به فرهنگ شاهنامه را بیاموزیم و از آن استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار