عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

هنرستان‌ها و فنی و حرفه‌ای‌ها پتانسیل خوبی برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان دارند

مدرک‌گرایی به‌جای حرفه مداری ارزش شده است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است که در جامعه مدرک محوری ارزش شده است و همین موضوع مانع جدی تربیت تکنسین در حوزه‌های مختلف بازار کار است.

کد مطلب: ۱۳۶۴۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
هنرستان‌ها و فنی و حرفه‌ای‌ها پتانسیل خوبی برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان دارند

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «رشد اقتصادی درگرو توجه به ساختار پیشران اقتصادی است. حوزه‌هایی مانند مسکن و حمل‌ونقل پیشران‌های اقتصاد هستند که وقتی از رکود خارج شوند، رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد و به‌تبع آن اشتغال ایجاد شده و GDP رشد می‌کند.»

140 حرفه و بیشتر به حوزه مسکن مرتبط است

یوسفی با اشاره به اهمیت جایگاه صنعت ساخت و ساز در ایجاد اشتغال عنوان کرد:: «برای مثال در حوزه مسکن حداقل 140 حرفه و بیشتر به آن مرتبط است. اگر در هنرستان و مراکز فنی و حرفه‌ای به تربیت تکنسین در این حوزه توجه ویژه شود به‌نوعی کمبود تکنسین متخصص در حوزه ساخت‌وساز تأمین می‌شود.»

مدرک محوری در کشور ما ارزش شده است

یوسفی با بیان اینکه در فضایی که به مدرک بیشتر از تخصص و کار عملی توجه می‌شود تکنسین‌ها رشد نمی‌کنند، اظهار کرد: «مشکلی که ما در کشور داریم و به‌نوعی بین نسلی شده، این است که ما برای تکنسین بودن و حرفه مداری ارزش زیادی قائل نمی‌شویم. درواقع مدرک محوری در کشور ما ارزش شده است.»

وی افزود: «متاسفانه این روزها شاهد بیکاری متخصصان هستیم، حدوداً بیش از نصف جمعیت بیکار ما دارای مدرک دانشگاهی هستند اما از سوی دیگر در برخی از حرفه‌ها ما نیروی تکنسین و متخصص نداریم. در حوزه‌های تخصصی صنعت ساختمان ما دچار فقر نیروی متخصص و ماهر هستیم.»

هنرستان‌ها و فنی و حرفه‌ای‌ها پتانسیل خوبی برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان دارند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «حوزه‌هایی مرتبط با صنعت ساختمان وجود دارد که برای آن متخصص نداریم و اگر داریم، تجربی هستند. وقتی فردی می‌خواهد استاد بنّای ماهری شود حدود 15 تا 20 سال کار کرده و چندان به علم روز آشنا نیست. این ظرفیت‌هایی است که در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای می‌توان به آن توجه ویژه کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار