عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

نظام آموزشی برای سابقه کاری فارغ‌التحصیلان هنرستانی باید فکری بکند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد اینکه خوب است اساتید فنی و حرفه‌ای در بازار کار استخدام شوند تا صاحبان حرفه‌های مختلف از دانش و تخصص دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و هنرستانی بیشتر بدانند، عنوان کرد که نظام آموزشی برای مسئله سابقه کاری دانش آموزان فارغ‌التحصیل از هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای باید تدبیر بیاندیشد.

کد مطلب: ۱۳۶۵۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
نظام آموزشی برای سابقه کاری فارغ‌التحصیلان هنرستانی باید فکری بکند

سیدالبرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا گفت: «با توجه به اینکه دانش‌آموزان مدارس فنی و حرفه‌ای در اکثر موارد علاقه‌مند به آشنایی با فنون و مهارت‌های شغلی هستند، بنابراین آموزش و پرورش می‌تواند فرصت‌های لازم را برای این دانش‌آموزان ایجاد کند.»

وی درباره دغدغه سابقه کار برای فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: «خوب است نظام آموزشی به این نکته مهم هم توجه ویژه داشته باشد تا این دانش‌آموزان بلافاصله بعد از گرفتن دیپلم بتوانند جذب کار شوند. برای مثال، دانش‌آموزان مدارس فنی و حرفه‌ای می‌توانند از طریق کارآموزی در شرکت‌های مختلف، تجربه کاری به دست آورند و این تجربیات می‌تواند به‌عنوان سابقه کاری برای آن‌ها مرتبط باشد.»

برنامه آموزشی جهت ورود فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها به بازار کار

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: «همچنین برای این دانش‌آموزان می‌توان برنامه‌های آموزشی مختلفی را در نظر گرفت که به آن‌ها برای ورود به بازار کار کمک کند. به همین منظور، برنامه‌های آموزشی باید شامل تکنیک‌های مربوط به تنظیم رزومه، مهارت‌های مذاکره، آمادگی برای مصاحبه، آموزش مهارت‌های کاربردی و غیره باشد.»

حسینی عنوان کرد: «در کل، برای کمک به دانش‌آموزان مدارس فنی و حرفه‌ای و جهت ایجاد سابقه کاری باید برنامه‌های آموزشی و فرصت‌های کارآموزی ارائه شده و همچنین با مهارت‌های کاربردی پرورش داده شوند.»

همکاری صاحبان مشاغل مختلف با مدارس فنی و حرفه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی

وی افزود: «صاحبان کار نیز می‌توانند با روش‌های مختلف از مهارت‌ها و تخصص دانش آموزان فنی و حرفه‌ای آگاهی پیدا کنند. یکی از راه‌های اصلی آگاهی صاحبان کار از مهارت دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای، همکاری با مدارس فنی و حرفه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی است. در این دوره‌ها، دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای مهارت‌های عملی و تئوری را یاد می‌گیرند و همچنین برای صاحبان کار فرصتی جهت آشنایی با مهارت‌ها و تخصص‌های دانش‌آموزان فراهم می‌شود.»
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «استخدام استادهای فنی و حرفه‌ای نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند کمک کند تا صاحبان حرفه‌های مختلف با دانش، مهارت و تخصص دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای آشنا شوند. استادهای فنی و حرفه‌ای باتجربه در اکثر موارد توانایی بررسی و ارزیابی مهارت‌ها و تخصص‌های دانش‌آموزان را دارند.»

وی افزود: «مهم نیست که دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و هنرستانی به دانشگاه بروند و مدرک دانشگاهی بگیرند تا بتوانند شغل پیدا کنند. درواقع، دانش‌آموزانی که در مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستانی تحصیل می‌کنند، می‌توانند با بیشترین تخصص و مهارت در زمینه شغلی خود به بازار کار وارد شوند.»

مدرک دانشگاهی نباید دلیل اصلی استخدام باشد

حسینی عنوان کرد: «دانشگاه می‌تواند به دانش‌آموزان از طریق یادگیری مهارت‌های تخصصی و پژوهش در زمینه‌های مختلف، سوابق تحصیلی و غیره شانس بهتری برای شغل بدهد اما مدرک دانشگاهی نباید دلیل اصلی برای استخدام باشد. درواقع، صرفاً داشتن مدرک دانشگاهی بدون توجه به مهارت‌های عملی و تخصصی کمکی برای یافتن شغل نیست و در بسیاری از موارد، داشتن مهارت‌های عملی و تخصصی حتی مهم‌تر از داشتن مدرک دانشگاهی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار