معاون پرورشی و تربیت بدنی جعفرآباد قم در گفتگو با پانا:

کانون‌ها از مراکز مهم تربیت همه جانبه دانش‌آموزان هستند

قم(پانا)-معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان جعفرآباد قم گفت کانون فرهنگی تربیتی برای پر کردن اوقات فراغت و تربیت همه جانبه دانش آموزان بسیار مناسب است.

کد مطلب: ۱۳۵۲۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد
کانون‌ها از مراکز مهم تربیت همه جانبه دانش‌آموزان هستند

کانون های فرهنگی تربیتی از مکان های مهم و شناخته شده برای تربیت دانش آموزان در همه ابعاد محسوب می شود.
به مناسبت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی گفتگویی با «احمد لطیف» معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش جعفرآباد قم گفتگویی انجام شده است:

لطفاً از پیشینه کاری خود در آموزش و پرورش بگویید؟

در حال حاضر معاون پرورشی و تربیت بدنی شهرستان هستم، بنده ورودی سال 1377 مرکز تربیت معلم آیت الله طالقانی و سال 79 از تربیت معلم فارغ‌التحصیل شدم، 4 سال اول خدمتم را افتخار داشتم به عنوان آموزگار در روستاهای بخش جعفرآباد مشغول به فعالیت بودم و در سنگر آموزش و پرورش به دانش‌آموزان خدمت رسانی می کردم.

پس از گذشت این 4 سال و ارتباطی که با اداره داشتیم و سوابقی از من دیدند به درخواست اداره آموزش و پرورش من به عنوان معاون کانون فرهنگی تربیتی فجر انتخاب شدم و به مدت 4 سال هم در آنجا فعال بودم. باز هم بعد از چهار سال به درخواست اداره آموزش و پرورش بنده به عنوان کارشناس نماز و قرآن و عترت، فعالیت های فوق برنامه فرهنگی و تربیتی سال 87 فعالیتم را شروع کردم. حدود 5 سال در این عنوان بودم. که در نهایت پس از کسب تجربیات لازم در سال 1392 تا الان که تقریبا 10 است؛ در پست معاون پرورشی و تربیت بدنی و مسئول سازمان دانش‌آموزی شهرستان انتخاب شدم.

دلیل حجم زیاد و فشردگی برنامه های حوزه معاونت پرورشی چیست؟
حوزه پرورشی متشکل از معاونت پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت است، این موضوع در نواحی هم مثل مناطق معاون پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت یکی است. ولی در سطح اداره کل این اداره ها تفکیک می شوند و زیر شاخه های متعددی دارد و این به نوعی شلوغی این حوزه به خاطر تجمیع این دو تا معاونت در یک معاونت و آن هم در نواحی و مناطق این حجم کار را چند برابر کرده است و اینکه بحث سازمان دانش‌آموزی حوزه نماز، قرآن و عترت، فرهنگی، اردویی، دانش آموزی، تربیت بدنی، ورزش، بهداشت و سلامت، مرکز مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی این ها زیر مجموعه های اصلی معاونت پرورشی و تربیت بدنی است.
ضمن آنکه ارتباط با تمام مسئولین شهر و شهرستان، نیروی انتظامی، بخشداری، فرمانداری، حوزه های علمیه، حوزه های مقاومت، معاونت تبلیغ، اداره تبلیغات اسلامی، بهزیستی و هلال احمر به نوعی بر گستردگی کار پرورشی در طول سال می افزاید.

خود شما به کدام یک از فعالیت های پرورشی و تربیتی گرایش بیشتری داشتید و دارید؟
بنده از ابتدا بسیار علاقه داشتم به برنامه های فوق برنامه، مسابقات دانش آموز مثل مسابقات ورزشی، نمایش و... از دوره ابتدایی عضو گروه سرود و عضو گروه نمایش بودم، در دوره راهنمایی همچنین در سرود و نمایش فعالیت داشتم. از سال 72 که اول راهنمایی بودم عضو بسیج دانش آموزی بودم و در همان سال به تشخیص مدیر مدرسه مسئول بسیج دانش‌آموزی مدرسه شدم، در مسابقات ورزشی و اردوهای دانش آموزی حضور فعالی داشتم و علاقه مند به فوتبال، تنیس و والیبال بودم. اکنون هم در همان زمینه با شدت و قوت بیشتری داریم طرح و برنامه میدهیم.

حدود 6 هزار دانش آموز شهرستان جعفرآباد که در این فعالیت های فوق برنامه شرکت می‌کنند که من مطمئنم حضور دانش‌آموزان در هر یک از برنامه های فوق برنامه اعم از سرود، نمایش، بسیج دانش آموزی، شورای دانش‌آموزی، مسابقات ورزشی، اردویی و... که هر کدام اثر بخشی خودش را دارد.

چه راهکاری برای پویایی کانون های فرهنگی تربیتی تحت پوشش آموزش و پرورش دارید؟
نکته قابل توجه که منطقه ما با توجه به روند افزایش جمعیت دانش آموزی و اضافه شدن به آمار هر ساله متأسّفانه باعث شد ما این فضا های فرهنگی و تربیتی را یکی پس از دیگری از دست بدیم. فضا ها به آموزش واگذار شد به عنوان مدرسه تغییر وضعیتی است. کانون فرهنگی تربیتی پسرانه فجر، کانون فرهنگی تربیتی دخترانه حضرت فاطمه زهرا (س) و دارالقرآن را داشتیم. این ها یکی پس از دیگری با افزایش جمعیت ما این فضا ها را با توجه به مختصات زمان از این حالت خارج شدند و تبدیل شدند به مدرسه که به عنوان مدرسه فعالیت خودشان را ادامه دادند.

زمانی که بنده خودم حدود 5 سال در کانون فرهنگی تربیتی فجر فعالیت داشتم. این فضا ها نیاز اصلی و ضروری است که باید باشد و دیده و ایجاد بشود. همانطوری که از اسمش پیداست کانون فرهنگی تربیتی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان این فضا ها باید مجهز شود. ما در زمان فعالیت خودمان درخواستمان از اداره این بود که از نیرو ها و دبیر های متخصص فعالیت های فوق برنامه در اختیار قرار بگیرد.

همکاری که در واقع در زمینه نمایش، سرود، نقاشی، خطاطی، خوشنویسی و... که تجربی داشتند این ها را در اختیار ما قرار دهند و ما با تبلیغ دانش آموزان را به این کلاس ها ثبت‌نام می کردیم و آن آموزش های لازم را به آن ها می دادیم. که نتیجه و موفقیت این بود که سطح فعالیت های فوق برنامه مدارس تقویت می شد. نیاز منطقه و شهرستان به این کانون ها زیاد است تا الان متاسفانه نداشتیم. امیدواریم در روزها و ماه های آینده و شروع سال جدید این اتفاق مبارک بی افتد. کانونی ایجاد شود و شاهد پویایی روز افزون کانون، فعالیت های کانون و دانش‌آموزان مدارس باشیم.

گفتگو: نرگس فارسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار