رئیس فراکسیون محیط زیست:

تحرکات تخصصی تشکل‌ها در حوزه محیط زیست، نوعی دیپلماسی عمومی است

تهران(پانا) - رئیس فراکسیون محیط زیست، با بیان اینکه تعامل هدفمند و مستمر با سمن‌ها از اولویت‌های اصلی سازمان محیط‌ زیست است، تحرکات تخصصی تشکل‌ها در حوزه محیط زیست را نوعی دیپلماسی عمومی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۵۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تحرکات تخصصی تشکل‌ها در حوزه محیط زیست، نوعی دیپلماسی عمومی است

نشست عصرانه تشکل‌های مردمی با مسئولان شهری تحت عنوان «نقش تشکل‌های مردمی در مدیریت محیط زیست» با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران و سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در سالن ستاد سمن‌های شهر تهران برگزار شد.

سمیه رفیعی؛ نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم و رئیس فراکسیون محیط زیست کشور با بیان اینکه تعامل هدفمند و مستمر با سمن‌ها از اولویت‌های اصلی سازمان محیط‌ زیست است، خاطر نشان کرد: «پیوستگی مسائل محیط‌ زیستی و فرامرزی بودن آن‌ها در چند دهه اخیر، موجب شده تا دولت‌ها نتوانند به‌تنهایی از تخریب‌های محیط‌زیستی جلوگیری و موجبات ثبات و پایداری را در منابع زیستی و طبیعی ایجاد کنند. عواملی چون تجمع گازهای گلخانه‌ای حاصل از تولیدات صنعتی، گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی و اثرات آن‌ها بر زندگی و معیشت مردم و نظایر آن، بیانگر این واقعیت است که برای دستیابی به محیط‌ زیستی سالم، دولت‌ها نیازمند مشارکت مردم به‌خصوص جوامع محلی هستند. در این راستا تشکل های مردم نهاد با نگاهی فراجویانه به مسیر صحیح محیط زیست، می توانند کمک یار دولت باشند‌.»

وی در این راستا ادامه داد: «تشکل‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) به‌عنوان نهادهای خودجوش و برخاسته از افراد دغدغه‌مند و دلسوز محیط‌ زیست کشور، باید با نگاهی فراجناحی، آگاه و پشتیبان قانون و عدالت در جامعه، با تکیه‌ بر ظرفیت عظیم مردم و عمل به مسئولیت اجتماعی، با ایجاد حساسیت و مطالبه‌گری صحیح محیط‌ زیستی فعالیت می‌کنند و با توجه به اهداف سازمانی خود، نقش ارتباطی عمیقی بین مردم (ملت) و دولت ایفا می‌کنند و روابط میان آن‌ها را استحکام می‌بخشند.»

رفیعی ضمن اشاره بر اینکه سمن‌ها باید مطالبه‌گری خود را به شکلی درست و دقیق صورت داده و در زمان و اولویت بندی صحیح، مسائل را مد نظر قرار دهند، تصریح کرد: «حضور فعال و مطالبه‌گری درست تشکل‌ها در تمام امور کشور، می تواند بسیار راهگشا باشد. علاوه بر این در سطح قانون‌گذاری نیز اگر طرح، برنامه و قانونی با حضور ذی نفعان پیش برده شود، قطعا آن کار به درستی محقق خواهد شد و شاهد این مدعا جلوگیری از صید ترال بود که در ابتدای شروع کار مجلس یازدهم ما در فراکسیون محیط زیست، تنها با حضور ذی نفعان توانستیم این مسئله را پیش ببریم، اگر کار و قانونی با حضور ذی نفعان آن پیش نرود، نمی توان به موفقیت رسید.»

وی با بیان اینکه سمن‌های محیط زیستی می‌توانند مانع سیاست‌گذاری منفی دولت‌ها در حوزه محیط زیست و تخریب آن شوند، اظهار کرد: «سازمان‌های مردم‌نهاد به دلیل ایفای نقش واسط بین مردم و دولت، می‌توانند این دو گروه را به حفاظت از محیط زیست ترغیب کنند. همچنین می‌توانند در دعاوی محیط زیستی نقش ذینفع را داشته باشند. مهم ترین رسالت تشکل‌های محیط زیستی تغییر نوع نگرش مردم به حوزه‌های مختلف محیط زیست است. ما با کمک این تشکل‌ها می‌توانیم چالش‌های محیط زیستی موجود در ایران را به فرصت تبدیل کنیم.»

رئیس فراکسیون محیط زیست کشور، با تاکید بر در اقلیت بودن فعالان محیط زیست و دشوار بودن پیش برد کار حرفه‌ای و تخصصی آن ها در حوزه محیط زیست؛ افزود: «در جهان امروز لازمه ایجاد جامعه‌ای پویا،‏ فراهم آوردن بستری مناسب برای تبادل‌ نظر و همیاری اقشار گوناگون جامعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی و محیط‌ زیستی است. سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست، باید به این مهم توجه داشته باشند که فعالان محیط زیست در اقلیت هستند و پیش برد کار حرفه‌ای و تخصصی در این حوزه برای آن ها بسیار سخت است، در این مسیر هم افزایی و روابط موثر بین فعالان این عرصه به خوبی برقرار نشده است؛ که باید حل این مشکل از اولیت های تشکل های مردم نهاد باشد.»

وی با اشاره بر اینکه ساختارهای متمرکز، کارآمدی لازم را برای تامین همه نیازهای فعلی و آتی حفاظت از محیط زیست ندارند، افزود: «باید همه افراد، علاوه بر دولت ها برای حفظ محیط زیست و بهبود سبک زندگی تلاش کنند، چون تا زمانی که ضرورت و اهمیت حفاظت از محیط زیست برای همگان روشن نشود، قطعا در این زمینه اقدام نخواهند کرد. در این راستا سمنها می توانند با دیده بانی و رصد مداوم چالش های محیط زیست، نقشه راه را برای دستیابی به محیط زیست پایدار و سالم در اختیار دستگاهها و مردم قرار دهند و در بسیاری از مواقع نهادها و دستگاه ها را به وظایف خود در قبال محیط زیست آگاه سازند.»

رفیعی در پایان با تاکید بر اینکه مسئله‌ی آلودگی هوا با شعار و حرف به این مرحله‌ی اسفناک رسیده است و جز با عمل برطرف نخواهد شد، افزود: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی گردد. از این رو در خلال این نشست از اعضا محترم شورای شهر حوزه انتخابیه این مطالبه را دارم که با جدیت مانع واردات اتوبوس‌های دست دوم و یورو ۴ شوند، شهرداری تهران برای توسعه‌ حمل و نقل عمومی بودجه‌ کمی دریافت نکرده است که بخواهد اتوبوس های دست دومی که شایسته‌ شهروندان تهرانی نیست، را به پایتخت وارد کند. مسئله‌ی آلودگی هوا با شعار و حرف به این مرحله‌ی اسفناک رسیده است و جز با عمل برطرف نخواهد شد.»

خبرنگار دانش آموز، عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار