استاندار زنجان:

سهم استان زنجان از بودجه ملی ناعادلانه است

زنجان (پانا) - استاندار زنجان گفت سهم استان زنجان در بودجه ملی نسبت به استان‌های دیگر ناعادلانه است که انتظار تجدیدنظر از سازمان برنامه و بودجه بر مبنای مزیت‌های نسبی استان در تخصیص اعتبارات وجود دارد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
سهم استان زنجان از بودجه ملی ناعادلانه است

محسن افشارچی، امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان اظهار کرد: درخواست و انتظار استان زنجان این است که نگاه دوباره‌ای نسبت به عدالت بین استان‌ها در تخصیص بودجه و اعتبارات اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به سنجش شاخص‌های اقتصادی استان زنجان با استان‌های همجوار خاطرنشان کرد: نگاه جامع سازمان برنامه و بودجه برای مدیران استانی می‌تواند انگیزه‌بخش باشد. نسبت درآمد به هزینه استان زنجان در سال جاری 80 درصد است یعنی آورده استان زنجان به خزانه کشور خیلی بیشتر از استان‌های پیرامونی است.

افشارچی با بیان اینکه مزیت‌های نسبی هر استان در توسعه باید در نظر گرفته شود، ابراز کرد: هر استان مزیتی دارد. 48.8 درصد اقتصاد استان زنجان را صنعت تشکیل می‌دهد و استان زنجان از درآمدها و اخذ مالیات به کشور خیر می‌رساند و انتظار این است که استان زنجان به تناسب مزیت نسبی از بودجه ملی برخوردار شود در حالی که اینطور نیست.

استاندار زنجان گفت: استان زنجان در هزینه‌ها رتبه 26 کشور و در درآمدها رتبه 15 کشور را دارد که این فاصله معنادار است و سازمان برنامه و بودجه بر مبنای شاخص‌هایی که دارد باید استان زنجان را متفاوت ببیند و تقاضا و انتظار ما این است که حرکت به‌گونه‌ای باشد که استان از مزیت نسبی خود برخوردار شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بزرگی را از محل مولدسازی دارایی‌ها از جمله احداث کمربندی شمالی، الحاق زمین به محدوده شهر و... اجرا کرده و بار زیادی را از این طریق از دوش سازمان برنامه و بودجه برمی‌داریم، خاطرنشان کرد: سهم استان زنجان در بودجه ملی نسبت به استان‌های دیگر ناعادلانه است که درخواست تجدید نظر در این رابطه داریم.

زنجان از لحاظ درآمدهای استانی رتبه 15 کشور را دارد

احمد خداوردی رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: استان زنجان با 1.33 درصد مساحت کشور، رتبه 20 را دارد و جمعیت این استان هم‌اکنون یک میلیون و 100 هزار نفر است و با 1.31 درصد جمعیت کشور رتبه 25 را دارد.

وی اظهار کرد: تولید ناخالص داخلی استان زنجان در سال گذشته بر اساس برآورد مرکز آمار ایران 7700 میلیارد تومان بوده و حدود یک درصد از سهم کشور را دارد.

خداوردی با بیان اینکه سرانه تولید استان زنجان شکاف 21 درصدی از متوسط کشوری دارد که در حال کاهش است، خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی استان زنجان نیز به ترتیب 43 درصد در بخش خدمات، 42 درصد در بخش صنعت، معدن و انرژی و 15 درصد در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: درآمدهای استان زنجان 6 هزار میلیارد تومان است و با سهم 1.36 درصدی از درآمدهای کشور رتبه 15 را دارد و در 8 ماهه سال جاری 125 درصد محقق شده است.

رامین میرزایی، رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: ثبات اقتصادی، یکی از سیاست‌های اصلی برنامه هفتم توسعه است و چند سیاست دیگر هم دارد که یکی از آن‌ها فرهنگ است.

وی افزود: نتیجه اصلاح ساختاری بودجه، ثبات و رشد اقتصادی است و بخشی از حرکت اقتصادی کشور نیز در مسکن دیده شده است.

در پایان این جلسه از زحمات و خدمات رامین میرزایی (رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان) قدردانی و احمد خداوردی به‌عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان معارفه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار