معاون سازمان برنامه و بودجه:

ظرفیت استان‌ها به‌عنوان پیشران توسعه کشور مورد توجه دولت است

زنجان (پانا) - معاون مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور گفت تمام هدف دولت، توجه به استان‌ها است و هر کدام از استان‌ها به‌عنوان پیشران توسعه کشور دارای ظرفیت‌های مختلف هستند و بر همین اساس، تاکید دولت بر سند آمایش سرزمین است.

کد مطلب: ۱۳۲۹۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت استان‌ها به‌عنوان پیشران توسعه کشور مورد توجه دولت است

بابک افقهی، امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان با بیان اینکه هنگام آغاز به کار دولت با مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات مواجه بودیم، اظهار کرد: بیش از 3000 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم که سال گذشته 200 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و با این فرض بیش از 16 سال طول می‌کشد تا پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام برسند.

وی با بیان اینکه کشور از حیث کسری بودجه و جبران آن از محل پایه پولی وضعیت بسیار بی‌ثباتی داشت، خاطرنشان کرد: دولت وقتی مستقر شد، خود را موظف به پاسخگویی در برابر مطالبات می‌دانست.

افقهی افزود: در حالی که 40 تا 50 درصد منابع پایدار بودجه سال 1399 محقق شده بود، بودجه سال 1400 با کسری منابع بیشتری نسبت به سال قبل آن بسته شده بود و از طرفی هم رئیس‌جمهوری سیزدهم، عدم تامین کسری بودجه از محل پایه پولی را به‌عنوان خط قرمز برای سازمان برنامه و بودجه تعیین کرد.

معاون مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: هدف دولت سیزدهم این است که به رشد باثبات برسیم و ظرفیت تولید و صادرات را فعال کنیم و هر یک از دستگاه‌ها نیز سهمی در برنامه هفتم توسعه برای رشد اقتصادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه به دنبال مولدسازی دارایی‌های دستگاه‌های اجرایی هستیم، اظهار کرد: تمام هدف دولت، توجه به استان‌ها است و هر کدام از استان‌ها به‌عنوان پیشران توسعه کشور دارای ظرفیت‌های مختلف در بخش‌های متفاوت هستند و بر همین اساس، تاکید دولت بر سند آمایش سرزمین است.

افقهی خاطرنشان کرد: برنامه‌محور کردن دستگاه‌ها اساس کار دولت در نظام بودجه‌ریزی لایحه بودجه سال 1402 است و درآمد استان‌ها از محل مازاد درآمد مالیاتی در لایحه سال آینده اصلاح خواهد شد.

وی در خصوص برقراری عدالت در سهم استان‌ها از بودجه عمومی کشور تصریح کرد: شاخص‌های استان با توجه به وضعیت سایر استان‌ها باید احصا شود تا اگر ظلمی در حق هر استانی شده باشد، اصلاح شود.

معاون مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تلاش ما این است که به موضوعات کلیدی توجه کرده و از حکم‌محوری به برنامه‌محوری برویم و اتکا به شیوه طراحی مکانیزم در تهیه ساز و کارهای انگیزشی را در برنامه داریم.

وی ابراز کرد: 5600 میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم که اگر 10 درصد از این نقدینگی جذب تولید و تجارت شود، خیلی خوب می‌شود اما متاسفانه ثبات نداریم ضمن اینکه اصلاح نظام بانکی نیز یکی از ضروریات است و بانک‌ها به‌عنوان کمک‌کار بخش تولید باید ایفای نقش کنند.

افقهی افزود: تامین اجتماعی، ثبات در قیمت‌ها و تک‌نرخی کردن تورم نیز بخش دیری از اهداف است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی ابراز کرد: حلقه مفقوده آزاد شدن ثروت در کشور، پایین بودن بهره‌وری است که برای افزایش بهره‌وری باید تلاش کنیم.

در پایان این جلسه از زحمات و خدمات رامین میرزایی (رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان) قدردانی و احمد خداوردی به‌عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان معارفه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار