در گفت‌وگو با پانا

محمد سلیمی‌راد: مستندساز با ساخت فیلم دغدغه‌ها و اعتراض‌هایش را بیان می‌کند

تهران (پانا) - محمد سلیمی راد معتقد است برای مستندسازان اثرگذارترین شیوه برای بیان اعتراض و دغدغه‌ها، ساخت مستند است و مستندساز با فیلمش باید حرفش را بزند.

کد مطلب: ۱۳۲۸۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
محمد سلیمی‌راد: مستندساز با ساخت فیلم دغدغه‌ها و اعتراض‌هایش را بیان می‌کند

محمد سلیمی‌راد، مستندساز، در گفت‌و‌گو با پانا درباره موضوع مستند «ماهر» که برای رقابت در شانزدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» متقاضی شده است، گفت:« «ماهر»، قصه زندگی مادر و دختری است که سال‌ها از هم دور بوده‌اند و پس از 32 سال توسط خبرنگاری نابینا به نام «ماهر» به هم می‌رسند. «ماهر»، خبرنگاری عراقی است که در جنگ بین کردهای عراق و صدام چشمانش را از دست داده است.»

وی ادامه داد: «اولین بار در یکی از خبرگزاری‌های محلی استان کهگیلویه و بویر احمد این خبر را دیدم و درباره آن کنجکاو شدم. سپس از طریق خبرنگاری که خبر را کار کرده بود توانستم با آقای ماهر ارتباط بگیرم و در لحظه دیدار اعضای خانواده همراهشان باشم.»

سلیمی راد درباره روند تولید این مستند گفت: «فیلمبرداری کار آذر ماه سال گذشته آغاز شد. 50 درصد مستند در استان کهگیلویه و بویر احمد و 50 درصد دیگر در کردستان عراق فیلمبرداری شد. با به پایان رسیدن مراحل فیلمبرداری نیز «ماهر» را برای حضور و رقابت در شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» به دبیرخانه این رویداد ارائه دادیم.»

وی درباره جایگاه جشنواره «سینماحقیقت»، نکاتی را ارائه کرد و گفت:««سینماحقیقت»، تنها جشنواره تخصصی مستند در سینمای ایران است و هم به لحاظ انتخاب آثار برای اکران و هم به لحاظ مخاطبانش بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند و هر مستندسازی علاقه دارد که اولین نمایش فیلمش در جشنواره «سینماحقیقت» باشد.»

سلیمی راد گفت: «به نظر من نگاهی که جشنواره به مستندسازان شهرستانی دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. پیشنهاد من این است که با تدوین ساز و کار نوین، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با مراکز و سازمان‌هایی چون انجمن سینمای جوان یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تفاهم برسد تا همزمان با ایام برگزاری جشنواره در تهران، آثار حاضر در جشنواره در سالن‌های سینمای شهرستان‌ها نیز اکران بگیرند. البته امسال جشنواره در کنار برگزاری فیزیکی، پخش آنلاین آثار را هم در دستور کار دارد که اتفاقی بسیار مثبت است و برای کسانی که امکان حضور در سالن را ندارند، فرصتی برای تماشای آثار رقم می‌زند.»

وی در پایان گفت: «من اعتقاد دارم که مستندساز با ساخت فیلم باید دغدغه‌ها و اعتراض‌هایش را بیان کند و برای مخاطب به تصویر بکشد. یعنی حرفش را با اثرش بزند. اثرگذاری این روش زیاد است و خود مخاطب بعد از تماشای اثر آن را ارزش‌گذاری کرده و با توجه به جهان‌یینی خودش به آن اعتبار می‌دهد.»

امیرحسین اشرفی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار