ضرورت تشویق دانش‌‌آموزان به کتاب‌خوانی

کرج (پانا) - دانشمندان و بزرگان بسیاری در مورد مزایای مطالعه کتاب گفته‌اند همانند ویکتور هوگو نویسنده فرانسوی که می‌گوید خوشبخت کسی است که به یکی از دو چیز دسترسی دارد یا کتاب‌های خوب یا دوستانی که اهل کتاب هستند.

کد مطلب: ۱۳۲۳۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تشویق دانش‌‌آموزان به کتاب‌خوانی

یکی از مفیدترین کارهایی که انسان در زمان اوقات فراغت می‌تواند انجام دهد، مطالعه کتاب است. با مطالعه کتاب‌های گوناگون می‌توانیم اطلاعات و تجربه‌های زیادی کسب و از آن‌ها در زندگی روزمره استفاده کنیم به همین دلیل دانشمندان و بزرگان بسیاری در این مورد سخن گفته و همواره انسان‌ها را به سوی مطالعه کتاب تشویق می‌کنند.

کتاب مانند خورشیدی است که فضای زندگی را روشن می‌کند و به همه نور و گرما می‌بخشد. کتاب همانند باران است بر سرزمین دل‌ها می‌بارد و اندیشه و کردارها را رونق، زیبایی و طراوت می‌دهد. کتاب والاترین جایگاه را در گستره‌های فردی و اجتماعی دارد که بر اندیشه‌ها و دل‌ها می‌درخشد.

با وجود اینکه در کشور ما انسان‌های باسواد بسیاری وجود دارد، اما سرانه مطالعه بسیار کم، حدود ۱۳دقیقه است. علت آن هم این است که تعداد کمی از افراد بخشی از زمان خود را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهند. حتی بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان جز کتاب درسی مطالعه دیگری ندارند در صورتی که یکی از مهمترین کارها برای افزایش سواد و آگاهی، افزایش ساعت مطالعه کتاب‌های غیردرسی است. بسیاری از عادت‌های ما در کودکی شکل می‌گیرد پس برای بهبود وضعیت کتابخوانی نیز باید دانش‌آموزان را به خواندن کتاب تشویق کنیم.

شاید ما تصور کنیم که خواندن کتاب مزایای فراوانی دارد اما بهتر است بدانیم که علاوه بر مزایا معایبی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بی‌توجهی به گروه سنی کتاب‌ها اشاره کرد، خواندن کتاب‌هایی که مناسب سن ما نیست ممکن است باعث متنفرشدن از مطالعه شود.

از نظر من همانطور که ورزش کردن برای سلامتی هر فرد مهم و ضروری است، مطالعه کتاب هم برای بالابردن اطلاعات و سلامت روان هر فرد لازم است زیرا باعث کاهش استرس، افسردگی و افزایش تمرکز و تخیل افراد، تقویت ذهن می‌شود، همچنین از آلزایمر هم پیشگیری می‌کند.

با توجه به تصمیم‌گیری مسئولان از سال ۱۳۷۲، روز ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامیده شده است و در ایران هم از ۲۴ آبان تا ۲ آذر به‌عنوان هفته کتاب و کتابخوانی است و جشنواره‌های مختلفی هرساله برگزار می‌شود همچنین این روز مصادف با روز درگذشت علامه طباطبائی است.

دانش آموزخبرنگار : آیلار فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار