دبیر ادبیات دبیرستان شهید باهنر ناحیه دو کرج در گفت و گو با پانا:

کتاب یک هویت ماندگار تاریخی است

کرج (پانا) - دبیر ادبیات دبیرستان شهید باهنر ناحیه ۲کرج عنوان کرد کتاب یک هویت ماندگار تاریخی است.

کد مطلب: ۱۴۲۲۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
کتاب یک هویت ماندگار تاریخی است

روز بیست و چهارم آبان ماه، آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است. در این هفته، با اجرای برنامه هایی که به وزش نسیم معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه همگان می انجامد، می کوشیم تا به تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی های عمومی مدد رسانیم.

مرجان حسینی، دبیر ادبیات دبیرستان شهید باهنر ناحیه ۲کرج در راستای روز کتاب و کتابخوانی ،این روز را به تمامی دوستاران کتاب تبریک گفت و در گفت و گو با پانا بیان کرد: «کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد.»

وی نقش کتابخانه‌ها را در ترویج فرهنگ در جامعه امری مهم دانست و افزود: «کتابخانه از آن جهت حائز اهمیت می باشدکه گنجینه ای است از دانش های گوناگون و مکانی است برای انجام تحقیقات که محققین در آن به مطالعات علمی و بررسی دانش موجود می پردازند. آثار رفیع قلم و اندیشه، در میراث مکتوب کتابخانه ها نقش مهم و مؤثری درپیشبرد مبانی فرهنگی و اجتماعی ایفا می کنند ؛ کتابخانه ها از دیرباز منبع اطلاعات انسان ها بوده اند و این در زمانی بود که تکنولوژی و اینترنت حضور و فعالیت نداشتندکانون تجمع فرهیختگان نیز مطالعه و تبادل نظر بوده اند و این لزوم و اهمیت کتابخانه ها را در قرن های گذشته آشکار می سازد.»

حسینی در پاسخ به این پرسش که فناوری اطلاعات چه تاثیری در کتابخانه ها و ارائه خدمات دارد اظهار کرد : «عرصه های کاربرد فناوری اطلاعات در کشور های مختلف، با سرعت فزاینده ای در حال گسترش است و همه ابعاد زندگی را در شکل‌های متفاوت آن دچار دگرگونی کرده است. این فناوری به طور اعم برای همه آحاد جامعه و به طور اخص برای برخی از گروههای ویژه و محدودیت های خاص، امکانات زیادی فراهم می‌کند. فناوری همان گونه که در سایر علوم و مهارت ها تاثیر خود را نشان داده است. می تواند خدمات خود را در خدمت کتابخانه ها قرار دهد و باعث پیشرفت فرهنگ کتابخوانی شود.»

وی به عنوان یک دبیر ادبیات ،کتاب خواندن را باعث دگرگونی آینده کودکان دانست و گفت:« اگر بتوانیم مطالعه را در دانش آموزان به‌صورت عادت درآوریم، دیگر ارتباط او با جهان دانش و آگاهی سخت نخواهد بود و بدون هیچ زحمتی خواهد توانست از راه مطالعه، درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی بخشد، اما باید توجه داشت که تبدیل این علاقه به عادت باید از دوران کودکی شروع شود.»

حسینی یکی از موانع اصلی عدم مطالعه نوجوانان را وجود اشتغالات ذهنی دانست وبیان کرد: «در گذشته وجود فضایی به عنوان فضای مطالعه سبب می شد مردم به دلایل مختلف به طور مثال تفریح و سرگرمی این فضا را به مطالعه اختصاص دهند در حال حاضر این فضا وجود دارد اما تکنولوژی راه های جدیدی را ایجاد کرده که به نوعی می توان گفت شکل مبتذلی از مطالعه را به وجود آورده است. کتاب یک هویت ماندگاری تاریخی است؛ هرچند مطالبی را در گروهای مختلف می خوانیم اما آنها هیچ گاه ماندگار نیستند .در حال حاضر بستر مطالعه در کانون خانواده ها وجود نسبی دارد اما اشتغالات ذهنی خانواده ها باعث می شود دیگر کتاب را به عنوان یار خود ندانند.»

دبیر دبیرستان شهد باهنر ناحیه دو کرج خاطرنشان کرد:« متاسفانه امروزه دانش آموزان،به کتاب های درسی اکتفا می کنند در صورتی مطالعه کتاب های غیر درسی امری ضروری برای دانش آموزان است تا بتوانند ذهن خود را فقط به یادگیری مباحث کتاب های درسی محدود نکنند و نگاه بازتری به اطراف خود داشته باشند. با این حال حجم کتاب های درسی و کنکور در مطالعه دانش آموزان بی تاثیر نیست ؛بنابراین آموزش و پرورش باید بستری را برای دانش آموزان فراهم کنند تا کتاب خواندن را جزو برنامه زندگی خود بداند.»

حسینی در پایان در پاسخ به این پرسش آموزش و پرورش چه تاثیری در مطالعه دانش آموزان دارد ابراز کرد: « بعد از خانواده، مدرسه به عنوان خانه دوم باعث‌ ایجاد انگیزه کتابخوانی در دانش آموزان می شود. اگر کتابخانه های مدارس کتاب های مورد نیاز دانش آموزان را دارا باشد و همچنین سالن مطالعه داشته باشد و به نوعی دانش آموزان در هر مدرسه از کتابخانه های عمومی بی نیاز شوند. این امر می تواند علاوه بر علاقمندی دانش آموزان به کتابخوانی، علاقمندی بیشتر به مدرسه و تحصیل را نیز به همراه داشته باشد.»

دانش‌آموزخبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار