در گفت‌و گو با پانا:

فریبا زاهدی‌: هنر‌درمانی یکی از راهکارهای مهم درمان در شاخه روانشناسی است

تماشای فیلم‌های مستند با مضامین روانشناسی را به بیمارانم توصیه می‌کنم

تهران (پانا) - فریبا زاهدی، کارشناس روانشناسی می‌گوید ‌هنر‌درمانی یکی از راهکارهای مهم درمان در شاخه روانشناسی است و او تماشای فیلم‌های مستند با مضامین روانشناسی را به بیمارانش توصیه می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۲۳۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
فریبا زاهدی‌: هنر‌درمانی یکی از راهکارهای مهم درمان در شاخه روانشناسی است

فریبا زاهدی در گفتگو با پانا با بیان اینکه اهمیت سینمای مستند به دلیل روایت واقعیات است گفت: «به تصویر کشیدن واقع‌گرایانه موضوعات و مطالب هدف سینمای مستند است و طبعا هر چه موضوعات به واقعیت زندگی انسان‌ها نزدیک‌تر باشد و یا در شرایط طبیعی‌تری طرح شود ملموس‌تر، جذاب‌تر و تاثیرگزارتر خواهد بود و این بهترین دلیل است تا سینمای مستند را هنری با اهمیت و ارزشمند بدانیم.»

وی افزود: «سینمای مستند با رویکرد بیان واقعیت تمام تلاشش به تصویر کشیدن برش‌های از جامعه آنهم با استفاده از ابزاری ساده‌تر از سینمای داستانی است . معمولا در اینگونه فیلم‌ها از لوکیشن، گاهی نابازیگر و حتی دیالوگ‌ها و نریشن‌هایی استفاده می‌شود که بسیار طبیعی، قابل فهم و قابل لمس باشند. سینمای مستند تصویری آیینه وار از دنیای پیرامون‌‌مان را نشان می‌دهد. سینمای مستند صریح، بی‌پرده و بعضا گزنده است.»

این کارشناس روانشناسی با شاره به اینکه بیماری‌های روحی و مشکلات و آسیب‌های روانی همانطور که همواره در سینمای داستانی جایگاه مهمی داشته‌اند در سینمای مستند نیز دارای اهمیت بوده‌اند گفت: «طرح مسایلی همچون اختلالات و بیماری‌های روانی، ارائه راهنمایی در مورد تشخیص و درمان آنها، راهکارهای موثر در پیشگیری از این بیماری‌ها و اختلالات و اطلاع‌رسانی در مورد مسایل روانشناسی از موضوعات مهم اینگونه آثار هستند. تجربه نشان داده است الگوهای طبیعی و آثار مستند همواره تاثیرگذار بوده و حس همذات‌پنداری را در مخاطبان بیدار می‌کنند. همچنین برخی از این آثار دارای جنبه‌های آموزشی و به اشتراک گذاری تجارب برای دانش‌آموختگان این رشته هستند.
او گفت: آشنایی هرچه بیشتر مردم با سینمای مستند و اهمیت این گونه سینمایی بسیار کمک کننده است. یعنی هرچقدر شناخت فرد از مشکلات فردی، اجتماعی، اختلالات و بیماری‌های روانی و چگونگی شناخت و پیشگیری از آنها بالاتر برود با جامعه‌ای سالم‌تر مواجه خواهیم بود. سینمای مستند می‌تواند در این مسیر به ما روانشناسان یاری دهد.»

زاهدی گفت:‌ «اصولا رسانه یکی از راه‌های حساس کردن توده‌ها نسبت به واقعیت و البته فرهنگ ساز مهم و موثری است. سینمای مستند می‌تواند در عین داشتن وجه سرگرم کننده مخاطب را با طیف وسیعی از گزاره‌های آموزشی در مورد مسایل روانشناختی آشنا کند. در این مسیر حمایت از فیلمسازانی که به این گونه مسایل علاقه نشان می‌دهند نیز بسیار حائز اهمیت است. وقتی فیلمسازان و بخصوص کارگردانان جوان از طرق مختلف حمایت شوند می‌توانند در مورد مضوعات مختلف و متنوع و البته جذاب روانشناسی فیلم ساخته و مردم را جذب آثار خود کنند. همچنین تماشای این آثار و توصیه تماشای آنها به بیماران به من به عنوان یک کارشناس روانشناسی کمک می‌کند.
او در ادامه گفت: اینکه مردم اختلالات روانی را بشناسند و در صورت ابتلا برای درمان اقدام کنند اولین گام در جهت رسیدن به جامعه‌ای سالم از نظر روحی و روانی است. تا وقتی مردم با مشکلات و اختلالات روانی آشنایی نداشته باشند اقدامی در جهت درمان آن نیز نخواهند کرد. بروشور و کتاب و ... برای افراد اهل مطالعه مفید است اما همه افراد جامعه حوصله یا وقتی برای مطالعه ندارند. آثار مستند به ویژه اگر کوتاه و آیتمی باشند در این راه یاری‌گر خواهند بود.»

وی در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: «سینما یکی ازابزارهای مهم برای اشاعه فرهنگ اهمیت دادن به سلامت روان و درمان آن می‌باشد. من بعنوان روانشناسی که سال‌هاست در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کنم همواره از هنر به‌عنوان یک ابزار کمکی موثر در کنار سواد و دانش تخصصی‌ام استفاده کرده و خواهم کرد . یک خط شعر ، روایت داستان ، توصیه و نقد فیلم یا یک تئاتر و معرفی آثار داستانی و مستند با مضمون روانشناختی از مباحث مهم بسیاری از جلسات من و مراجعینم است. هنر درمانی یکی از راه‌های درمان اختلالات و بیماری‌های روانی‌ست و پویا بودن سینمای مستند بعنوان شاخه‌ای از هنر اهمیت فراوانی دارد و حتی ضروری است.به دلیل علاقمندی زیاد به دانش روانشناسی و همینطور هنر سینما، علاقه ویژه‌ای به فیلم‌هایی با مضامین روانشناسی فردی و اجتماعی دارم و همچنین به دلیل بیان ساده و روان و طبیعی و باورپذیرتر بودن فیلم‌های مستند نه تنها ببیننده بلکه توصیه کننده اینگونه آثار نیز هستم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار