خواص آویشن برای ریه، موها، حافظه و درمان سرفه

تهران (پانا) - آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول و کارواکرول است که به‌ترتیب خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضد باکتریایی دارند. این گیاه برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی استفاده می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۸۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
خواص آویشن برای ریه، موها، حافظه و درمان سرفه

به گزارش جامعه 24، آویشن گیاهی از تیره نعناعیان است. در مصر باستان از آویشن برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌کردند. آویشن انواع مختلفی دارد؛ آویشن وحشی یک درختچه چند ساله معطر است، شاخه‌های زیاد این گیاه تا حدود سی سانتی متر از سطح زمین بالا می‌رود، برگ‌های آویشن کوچک و بلند است و گل‌های آن صورتی بنفش یا سفید است.

زمانی که هنوز آنتی‌بیوتیک وجود نداشت استفاده از روغن آویشن بهترین راهکار برای بهبود زخم‌ها و پیشگیری از عفونت به شمار می‌رفت.

طبع آویشن گرم و خشک است و به‌عنوان مصلح برخی از مواد غذایی مانند پنیر، ماست، سیب زمینی، لوبیا سبز و نخود سبز به کار می‌رود. تقریبا ۳۱ گرم آویشن حاوی ۲۸ کالری، ۰٫۵ گرم چربی، ۳٫۹ گرم فیبر و ۱٫۹ گرم پروتئین است. این گیاه همچنین ۶٫۸ گرم کربوهیدرات دارد.

خواص آویش برای جلو‌گیری از سرفه

اسانس آویشن از برگ‌های آویشن به دست می‌آید، از این اسانس به عنوان یک درمان طبیعی سرفه استفاده می‌کنند. ترکیبی از برگ‌های آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک می‌کند. ترکیب عصاره آویشن و پامچال را نیز برای کاهش التهاب و مخاط توصیه می‌کنند.

فواید آویشن کوهی برای دندان‌ها

آویشن همچنین حاوی کلسیم است و به همین دلیل فواید زیادی برای سلامت استخوان ها، عضلات، مفاصل، ناخن‌ها و دندان‌ها دارد؛ جالب است بدانید که آویشن از پوکی استخوان و راشیتیسم نیز جلوگیری می‌کند. معالجه درد دندان و عفونت‌های لثه و ضدعفونی کننده حفره دهان از فواید دیگر آویشن است.

اگر آویشن را با میخک در آب گرم بجوشانند و دهان را با این مخلوط شستشو دهند، اثر آویشن وحشی در این زمینه افزایش پیدا می‌کند. همچنین از آویشن در ساخت خمیر دندان هم استفاده می‌شود، زیرا از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و آسیب لثه و التهاب را نیز درمان می‌کند.

خواص آویشن برای فشار خون

در مطالعات صورت گرفته آمده است که آویشن می‌تواند به درمان فشار خون بالا کمک کند و به عنوان بهترین گیاهان درمانی برای کسانی که به این مشکل دچار هستند شناخته می‌شود.

پژوهشگران با بررسی جانوران دریافته‌اند که آویشن و عصاره‌ آن می‌توانند ضربان قلب افراد مبتلا به فشار خون بالا را به میزان قابل توجه‌ای کاهش دهند و فشار خون را تنظیم کنند. جدا از این، این ماده‌ غذایی می‌تواند به تنظیم و بهبود سطح کلسترول بد (LDL)، کلسترول خوب (HDL) و همچنین تری‌گلیسیرید کمک کند.

بهتر است به جای استفاده از ادویه‌های مضری مانند نمک از آویشن و سایر چاشنی‌های گیاهی استفاده کنید؛ این چاشنی‌ها هم غذای شما را خوشمزه می‌کنند و هم جلوی بالا رفتن سطح فشار خون و کلسترول را می‌گیرند.

تاثیر آویشن بر نفخ معده

آویشن ترکیبات تلخ مزه‌ای دارد که به هضم غذا کمک می‌کند. اگر شما هم دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا آویشن را فراموش نکنید. به این طریق که مقداری برگ خشک آویشن را در یک فنجان بریزید و با آب‌جوش پُر کنید. در فنجان را ببندید و اجازه دهید که به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از دو وعده‌ی اصلی، یک فنجان از این جوشانده میل کنید. ۳ هفته این دوره‌ی درمانی را ادامه دهید.

ضد عفونی کردن با آویشن

کپک یک آلاینده رایج و بالقوه خطرناک هوا است که می‌تواند در خانه شما کمین کند. هنگامی که آن را شناسایی کردید، اقدامات لازم را برای خلاص شدن از شر آن یک بار برای همیشه انجام دهید. روغن آویشن احتمالا در این زمینه جوابگو خواهد بود.

آویشن می تواند در کنترل پوسیدگی کپک خاکستری در میوه گواوا موثر باشد. این اثرات ممکن است به قالب در خانه نیز تبدیل شود. آویشن می‌تواند به عنوان یک ضدعفونی‌کننده در خانه‌هایی که غلظت کم کپک وجود دارد استفاده شود.

فواید آویشن برای حافظه

آویشن سرشار از مواد معدنی مانند منگنز، منیزیم و سلنیوم است که برای قدرت عضلانی، فیزیولوژیکی و ذهنی بدن بسیار لازم است. این گیاه توانایی‌های ذهنی و عملکرد‌های مغزی را تقویت می‌کند، خصوصا موارد مربوط به قدرت حافظه، توانایی یادآوری اطلاعات و همچنین تمرکز و درک.

آویشن و درمان بوی بد دهان

آویشن یک گیاه ضدعفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد. یک لیوان آب را بجوشانید و سپس یک قاشق چای‌خوری آویشن را در آن ریخته و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و روزانه چند بار غرغره کنید.

خواص آویشن برای ریه

از دیگر خواص آویشن آنتی سپتیک و آنتی بیوتیک بودن آن است. آویشن برای درمان مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرفه موثر است. آویشن همچنین برای درمان گلودرد و سردرد مفید است. آویشن برای مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی فوق‌العاده است.

آویشن خلط‌آور است و می‌تواند در درمان گلودرد و سرماخوردگی مفید باشد. شما می‌توانید چای آویشن را با عسل میل کنید و از خواص آویشن برای سلامتی بهره‌مند شوید. از بخور آویشن می‌توان برای افرادی که دچار سینوزیت‌های مکرر و چرکی می‌شوند استفاده کرد.

فواید آویشن برای مو‌ها

آویشن زمانی که با گیاهان دیگر ترکیب شود، ممکن است به رشد مو کمک کند. می‌توانید روغن اسطوخودوس (لاوندر) را با روغن آویشن مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی مو‌های خود بمالید. بعضی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب ذکر شده طی ۷ ماه رشد مو‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین می‌توانید برای درمان شوره مو‌های خود را با دمنوش آویشن آبکشی کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار