تغذیه سالم یکی از مهم ترین عوامل برای تامین سلامت روحی و جسمی افراد است

فارسان(پانا)- مراقب سلامت دبیرستان دکتر سلطانی شهرستان فارسان ،تغذیه سالم را یکی از مهم ترین عوامل برای تامین سلامت روحی و جسمی افراد برشمرد و به اثرات تغذیه ناسالم بر سلامت روانی و جسمانی نیز اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
تغذیه سالم یکی از مهم ترین عوامل برای تامین سلامت روحی و جسمی افراد است

نسرین سلطانی مراقب سلامت دبیرستان دکتر سلطانی شهرستان فارسان در خصوص اهمیت تغذیه سالم بر سلامت جسمی و روحی افراد عنوان کرد: « یکی از اصول مهم و اساسی برای داشتن جسم و روحی سالم،تغذیه سالم و مناسب است.داشتن تغذیه سالم علاوه بر اینکه برای سلامت جسمانی افراد ضروری است برای سلامت روانی آنها نیز،لازم است. چراکه امروزه ثابت شده است؛ تغذیه تاثیر مهمی بر اعصاب و روان انسان دارد و تغذیه ناکافی و غلط می تواند آثار نامطلوبی بر اعصاب و روان انسان به جا بگذارد. »

وی افزود : « متاسفانه امروزه بسیاری از کودکان و نوجوانان که در سنین رشد قرار دارند به جای مصرف صبحانه و غذا های سالم و مقوی به مصرف غذا های ناسالم تمایل بیشتری دارند و این مسئله برای سلامتی آنها مخاطرات بسیاری را به همراه دارد. »

سلطانی در رابطه با تغذیه سالم در دوران نوجوانی گفت: « نوجوانان می بایست غذا های سالم همچون حبوبات،لبنیات، سبزیجات و ... را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهند تا بتوانند از سلامت جسمانی و روانی خوبی برخوردار شوند. مصرف زیاد غذاهای فست و فودی و خوراکی های ناسالم علاوه بر اینکه باعث اضافه وزن می شود سبب می شود که بدن افراد از دریافت بسیاری از مواد لازم و مغذی محروم بماند. همچنین مصرف بیش از حد شکر و قند باعث ابتلای افراد به افسردگی می شود .»

مراقب سلامت دبیرستان دکتر سلطانی، بر فرهنگ سازی در زمینه ترویج تغذیه سالم تاکید کرد و گفت: « آموزش و پرورش و رسانه ها در فرهنگ سازی تغذیه سالم می توانند نقش بسیار موثری را ایفا کنند و با آموزش نکات تغذیه ای مناسب،معرفی غذا های سالم به دانش آموزان و خانواده ها ،تبلیغات مثبت در جهت ترویج افراد برای مصرف غذاهای مقوی،تشریح نکات لازم در این زمینه و ... برای حفظ سلامت جامعه گام های موثری را بردارند. برگزاری نمایشگاه غذاهای محلی و سالم هم اقدام خوبی در جهت فرهنگ سازی تغذیه سالم است».

وی در ادامه در خصوص تاثیر استرس بر سلامتی کودکان و نوجوانان اظهار کرد: « دانش آموزان در دوران مدرسه به دلایل مختلفی دچار استرس و اضطراب می شوند که این استرس و اضطراب اگر بیش از حد باشد،مشکلات روحی و جسمی زیادی را برای آن ها به همراه دارد. استرس زیاد باعث عدم تمرکز ذهنی دانش آموز و اختلالات روحی و روانی از جمله افسردگی،انزوا،ترس و ... می شود. همچنین منجر به ایجاد خلل در خواب و خوراک آنها می شود و باعث می شود که دانش آموز کم خوراک و یا بر عکس شود و خواب کافی نداشته باشد که در این صورت ،سلول های مغزی نمی توانند استراحت لازم را داشته باشند. بدن با کمبود مواد مغذی از جمله آهن مواجه می شود و همین مسئله پیامد های نامطلوبی را برای جسم و روان افراد به همراه می آورد. »

این مراقب سلامت در پایان به راه های رفع استرس نیز اشاره ای کرد و گفت: « برای رفع استرس راه های مختلفی وجود دارد.مدیریت درست و صحیح استرس به آرامش زندگی افراد کمک زیادی می کند. فرد در وهله اول باید توجه داشته باشد که علت استرس او چیست و علل اضطراب خود را بیابد و بعد متناسب به آن علل،راهی را برای رفع استرس خود انتخاب کند. نوشتن علل استرس،نفس عمق کشیدن،صحبت با افرادی که می توانند به انسان آرامش بدهند،راز و نیاز،ورزش و ....ازجمله راه های رفع و کنترل استرس هستند .»

دانش آموز خبرنگار: حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار