مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد؛

انتخاب 8 کانون فرهنگی و تربیتی برای اجرای جشنواره تئاتر درسی

موضوع تئاتر درسی جزو سرفصل‌های جدی مورد بررسی در اداره کل فرهنگی هنری است / جشنواره تئاتر درسی برای دو پایه پنجم و ششم ابتدایی اجرا می‌شود

تهران (پانا) - نشست هم اندیشی تئاتر درسی با مشارکت معاونان پرورشی، روسای ادارات فرهنگی هنری و کارشناسان و مدیران کانون های استان‌های البرز، شهرستان‌های استان تهران، قزوین، قم، شهر تهران، سمنان، زنجان و هرمزگان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۱۶۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب 8 کانون فرهنگی و تربیتی برای اجرای جشنواره تئاتر درسی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در کنار سیاست‌گذاری، برای اجرای فعالیت‌ها، باید مدل‌سازی صورت بگیرد، اظهار کرد: راهبردها و سیاست‌های اجرای فعالیت‌ها از سوی ستاد وزارتخانه مشخص می‌شود اما ما معتقدیم نیاز داریم در کنار سیاست‌گذاری، برای اجرای فعالیت‌ها، مدل‌سازی کنیم.

عباس مهاجر گفت: در طراحی برنامه‌ها باید کمک کنیم محتوای زیباتر و جذاب‌تری را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم. تئاتر و نمایش برای دانش‌آموزان جذاب است زیرا این کار خلاقیت به همراه دارد.

وی افزود: در بحث مدل‌سازی، باید کوچک‌سازی صورت بگیرد؛ ما اکنون ۱۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی داریم و تحول کانون‌ها را آغاز کردیم و در گام اول ۱۱۰ کانون فرهنگی تربیتی از بین این تعداد کانون انتخاب شدند. در بحث اردوگاه‌ها نیز این کار را انجام دادیم.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی اضافه کرد: برای اجرای جشنواره تئاتر درسی نیز ۸ کانون را انتخاب کردیم. این امر به ما کمک می‌کند در مدارس جریان سازی کنیم‌.

گفتنی است موضوع تئاتر درسی با حضور ۸ استان کشور به صورت پایلوت در ۱۰ کانون فرهنگی تربیتی با حضور معاونین ابتدایی، معاونین پرورشی و تربیت بدنی ۸ منطقه، مدیران کانون‌های فرهنگی تربیتی، مربیان تخصصی تئاتر و کارشناس مسئولان فعالیت‌های فرهنگی و هنری و فوق برنامه ۸ استان برگزار خواهد شد.

تاکید ویژه بر موضوع تئاتر درسی

همچنین حجت الاسلام محمد خانی معاون برنامه ریزی اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوع تئاتر درسی جزو سرفصل‌های جدی مورد بررسی در اداره کل فرهنگی هنری است و یکی از سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی این است که تربیت را در متن تعلیم قرار دهد تا شاهد هم‌افزایی جدی در بحث‌های آموزشی باشیم. برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که معلم در کلاس درس احساس کند.

خانی همچنین عنوان کرد: موضوع تئاتر درسی موضوع روز مباحث آموزشی در سطح دنیا است و مجموعه‌های تعلیم و تربیت در کل دنیا از جمله ساختارهایی است که همیشه در حال بروزرسانی است لذا ما به عنوان نظام تعلیم و تربیت عمومی وظیفه داریم از این امر عقب نمانیم چراکه با رقابت رشد به وجود می‌آید.

معاون برنامه ریزی اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی گفت: از سال گذشته سطح کشوری این جشنواره و‌ پروژه رونق گرفت اما معتقدیم این پروژه نباید در حد جشنواره باقی بماند و باید در متن تعلیم آورده شود.

وی اضافه کرد: مدیران کانون‌ها باید بازوان مدارس و معاونان آموزش ابتدایی باشند چراکه موضوع تئاتر درسی در دوره ابتدایی اهمیت بالایی دارد.

حجت الاسلام خانی ادامه داد: امیدواریم کل آموزش و پرورش در اجرای این امر پای کار بیایند و این امر را با قوت اجرا و برنامه ریزی کنیم.

جشنواره تئاتر درسی برای دو پایه پنجم و ششم ابتدایی اجرا می‌شود

حمیدرضا کاظمی پور دبیر جشنواره هنرهای نمایشی نیز خاطرنشان کرد: اینکه مدیران ما به این اعتقاد برسند که هنرهای نمایشی یکی از تاثیرگذارترین و مدرن ترین شیوه‌های آموزشی است، جای امیدواری دارد.

وی با اشاره به تاثیر گروه تئاتر درسی در کانون‌های فرهنگی تربیتی افزود: انجمن هنرهای نمایشی باید فعال شود و فضایی جذاب و پرنشاط در کانون‌ها به این امر اختصاص یابد.

کاظمی پور ادامه داد: باید محیطی متفاوت از کلاس درس برای دانش‌آموزان فراهم شود یکی از این محیط‌ها ایجاد فضایی برای آموزش هنرهای نمایشی است.

وی اشاره کرد: ضروری است تئاتر درسی و تئاتر آموزشی را جدی بگیریم زیرا این امر به عنوان یک ساحت در سند تحول بنیادین یاد شده است.

کاظمی پور با بیان اینکه تئاتر درسی به تنوع بخشی به آموزش‌های کلاس درس کمک شایانی می‌کند گفت: شیوه‌نامه این جشنواره تنظیم شده است و به زودی به مدارس استان‌ها ابلاغ خواهد شد. این جشنواره در هرمزگان پیگیری و برای دو پایه پنجم و ششم ابتدایی اجرا می‌شود.

دبیر جشنواره هنرهای نمایشی ادامه داد: این جشنواره در بهمن‌ماه به میزبانی شهرستان میناب استان هرمزگان برگزار خواهد شد و گروه‌های برگزیده در این برنامه اجراهای زنده دارند‌.

وی با تاکید بر همکاری کانون‌های فرهنگی تربیتی و مدارس برای اجرای جشنواره تئاتر درسی، افزود: کانون‌های فرهنگی تربیتی به عنوان قطب فرهنگی در سراسر کشور حلقه اتصالی برای اجرای جشنواره تئاتر درسی هستند. الگوسازی و مدل سازی در این باره اهمیت دارد و باید کار، عملیاتی صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار