در گفت‌وگوی پانا با عضو سابق کانون انبوه‌سازان دلایل کاهش تولید مسکن بررسی شد؛

از گرانی عوارض ساخت‌وساز تا کاهش تعداد پروانه‌های ساخت؛ چرا انبوه‌سازان تمایلی به ساخت مسکن نوساز ندارند

تهران (پانا) - عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور عنوان می‌کند که پروانه‌های ساخت‌وساز از تعداد 160 هزار مترمربع در یک سال به 95 هزار مترمربع رسیده است و این یعنی انبوه‌سازان انگیزه‌ای برای ساخت‌وساز ندارند.

کد مطلب: ۱۳۱۲۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
از گرانی عوارض ساخت‌وساز تا کاهش تعداد پروانه‌های ساخت؛ چرا انبوه‌سازان تمایلی به ساخت مسکن نوساز ندارند

بعد از گرانی زمین و ملک و بالا رفتن اجاره‌بها این روزها شاهدیم که هرروز قیمت یکی از اقلام مصالح ساختمانی بالا می‌رود و باید دید در این شرایط انبوه‌سازان تا چه اندازه همچنان مایل به ساخت‌وساز مسکن هستند.

نشانه‌های کاهش رغبت انبوه‌سازان برای ساخت‌وساز

عبدالخالق لطیفی، عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با پانا درباره چرایی عرضه و ساخت آپارتمان نوساز گفت: «عوامل زیادی در بی‌انگیزه کردن انبوه‌سازان برای ساخت‌وساز در سال‌های اخیر مؤثر بوده است. برای مثال شهرداری یک سال و نیم پیش برای درآمدزایی طرحی را اجرا کرد که در آن عوارض‌ ساخت‌وساز را 300 درصد گران کرده است و باعث شده انبوه‌سازان کمتر به ساخت‌وساز بپردازند. رفته‌رفته پروانه‌های ساخت کاهش یافت و در حالی که سال گذشته 160 هزار مترمربع پروانه ساخت داشتیم امسال به 95 هزار مترمربع رسیده است و این نشان از رغبت کم انبوه‌سازان برای ساخت‌وساز دارد.»

افزایش قیمت تمام‌شده پروانه ساخت

لطیفی با اشاره به مابه تفاوت قیمت تمام‌شده پروانه ساخت در یک سال گذشته، گفت: «سال گذشته پروانه ساخت در شهری مانند گرگان 206 هزار تومان تمام می‌شد اما امسال 420 هزار تومان شده است، بنابراین همین‌ها انگیزه را کم می‌کند.»

وی افزود: «همچنین درگذشته مشوق‌هایی برای انبوه‌سازان در نظر می‌گرفتند که یا کم شده یا حذف شده است.»

در سال 1 میلیون و 400 هزار مسکن نیاز داریم

عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور اظهار کرد: «در این شرایط، ساخت‌وساز کم شده و عرضه کم می‌شود و ساختمان‌ها به سمت گران‌شدن می‌روند. آمارها نشان می‌دهد ما در سال حدود 1 میلیون 400 هزار مسکن نیاز داریم و از این تعداد حدود 400 هزار مسکن را انبوه‌سازان می‌سازند و دولت هم نهایت 200 هزار تا 250 هزار مسکن می‌سازد.»

وی افزود: «هرسال نصف آمار تقاضای مسکن مردم ساخته می‌شود و بقیه می‌ماند. حالا حساب کنید این تقاضاهایی که هرسال می‌ماند، در عرض 10 سال چقدر می‌شود. در این شرایط گرانی و تورم، درآمدهایی که در بازار وجود دارد کمتر شده و با کم‌شدن تعداد ساخت‌وسازها درنهایت اجاره‌ها هم بالا می‌رود.»

دستمزد پیمانکاران گران شده است

لطیفی با اشاره به عزم دولت برای ساخت سالی یک‌میلیون مسکن، عنوان کرد: «دولت تصمیم گرفته برای مسکن وام بدهد ولی هیچ بانکی به‌جز بانک مسکن پرداختی ندارد. از سوی دیگر گرانی خدمات اجرایی و دستمزد پیمانکاران باعث شده انگیزه ساخت‌وساز کم شود. در کنار این دغدغه‌ها از هر گوشه و کنار موانعی ایجاد شده که انبوه‌سازان کنار کشیده‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار