متقاضیان مسکن به سمت خرید خانه‌های با عمر بالای 20 سال رفته‌اند

تهران (پانا) - تحولات بازار معاملات مسکن در آذرماه حکایت از این دارد که متقاضیان به سمت خرید مسکن با عمر بالای 20 سال رفته‌اند و اقبال از خانه‌های نوساز کم شده است.

کد مطلب: ۱۳۳۵۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
متقاضیان مسکن به سمت خرید خانه‌های با عمر بالای 20 سال رفته‌اند

بانک مرکزی آخرین گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه را منتشر کرد و در آن گزارش بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد که متقاضیان به سمت خرید مسکن با عمر بالا رفته‌اند.

در این گزارش آمده که از مجموع 10 هزار و 184 واحد مسکونی معامله‌شده در آذرماه بیشترین سهم معاملات با مقدار 29 درصد مربوط به معامله مسکن‌های با عمر 5 سال ساخت است اما این عدد نسبت به آذرماه سال گذشته با 4.2 درصد کاهش همراه بوده است و در مقابل سهم واحدهای با عمر بالا در گروه‌های 11 تا 15 سال ساخت و بیش از 20 سال ساخت افزایش داشته است.

سهم معاملات مسکن با عمر بالا 20 سال ساخت از 13.2 درصد در آذرماه 1400به 20.2 درصد در آذر 1401 رسیده است و روند افزایشی را طی کرده است.

این استقبال از خرید خانه‌های با عمر بالای 20 سال وجود دارد و کاهش تقاضا برای خرید خانه‌های نوساز نشان می‌دهد که توان خرید مسکن کاهش پیداکرده و متقاضیان حتی برای سکونت و نه سرمایه‌گذاری به سمت خرید خانه‌های با عمر بالای 20 سال رفته‌اند درحالی‌که این نوع خانه‌ها تا پیش‌ازاین عموماً محل سرمایه‌گذاری بسازوبفروش‌ها بود.

بررسی‌های پانا نشان می‌دهد برای خرید یک خانه 100 متری که عمری بیش از 30 سال دارد نیاز به سرمایه بالای 3 میلیارد تومان داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار