معاون شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

اقدامات شهرداری برای حذف موانع ساخت‌وساز در پایتخت

تهران (پانا) - معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران می‌گوید شهرداری با وجود آن که مسئولیت مستقیمی در حوزه مسکن ندارد اما توانسته اقدامات خوبی برای بازگشت آرامش به حوزه مسکن انجام دهد.

کد مطلب: ۱۳۰۶۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات شهرداری برای حذف موانع ساخت‌وساز در پایتخت

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت، در برشمردن اولویت‌های اقتصادی، مساله مسکن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: «در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.»

اما مدیریت شهری چقدر می‌تواند در جبران این عقب افتادگی‌ها نقش‌آفرینی کند. حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این‌باره به پانا گفت: «آمارهای کشور در بخش مسکن از قبل نگران‌کننده بود و مدیریت شهری جدید از همان ابتدای آغاز فعالیت‌های خود به موضوع مسکن ورود کرده و با ایجاد قرارگاه مسکن تلاش کرد موانع موجود در راه ساخت مسکن در تهران را برطرف کند.»

وی ادامه داد: «ما در دهه 90 کاهش روند صدور پروانه در تهران را شاهد بودیم به جز سال 97 که در مقطعی با افزایش صدور پروانه ساخت رو به رو بودیم اما از شهریور امسال، رکود برگشت پیدا کرد و این موضوع هم به دلیل اقدامات جدی است که شهرداری در 6 حوزه آغاز کرده است. یکی از این اقدامات مداخله مستقیم با بهره‌گیری از زمین‌های شهرداری است که زمین و پروانه از شهرداری، ساخت توسط بخش خصوصی است که حدود 100 هکتار زمین را وارد بازار مسکن کرد و از ظرفیت نهادها و سازمان‌ها نیز استفاده شد.»

وی گفت:‌ «تفاهنامه ساخت 50 هزار واحد امضا شد که ساخت حدود 17 هزار واحد آن عملیاتی شده و در حال ساخت است و ساخت باقی واحدها هم به‌زودی عملیاتی می‌شود. همچنین ساخت 30 هزار واحد هم با انبوه‌سازان تفاهم‌نامه شد که آن هم در حال پیگیری است.»

ساخت و نوسازی 130 هزار واحد در بافت فرسوده

صارمی اضافه کرد:‌ «ساخت و نوسازی حدود 130 هزار واحد در بازه‌ زمانی 4 ساله با وزارت راه و شهرسازی در بافت فرسوده شروع شده است. مصوبه‌ای در شورای عالی معماری شهرسازی است که می‌تواند مشوق‌هایی را برای بافت فرسوده ایجاد کند. پیش‌بینی ما این است که حدود 20 هزار تقاضا از بافت فرسوده برای دریافت پروانه به شهرداری مراجعه کنند. اکنون حدود 5 تا 6 هزار متقاضی در این بخش وجود دارد که به نظر می‌آید ظرفیت خوبی در حوزه جهش تولید مسکن در تهران است.»

ساخت 80 هزار واحد مسکونی در مناطق شهرداری تهران دنبال می‌شود

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه ساخت حدود 80 هزار واحد مسکونی در مناطق 22 گانه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دنبال می‌شود، گفت:‌ «این فعالیت‌ها نشان دهنده این است که شهرداری توانسته با وجود اینکه به‌طور مستقیم وظیفه‌ و مسئولیتی درحوزه مسکن نداشته اما به دلیل اینکه نقش و جایگاه بااهمیتی در این زمینه دارد، حرکت‌های خوبی را آغاز کند و با توجهی که حضرت آقا دادند، این حرکت را مضاعف خواهیم کرد. فکر می‌کنم با این اقدامات یک آرامش را هم در بخش مسکن شاهد باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار