در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد:

افزایش ارزآوری بخش معدن با افزایش بهره‌وری

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید بین نیاز داخل و ظرفیت تولید تعادل وجود داشته باشد، می‌گوید اینکه کار را تعطیل کرده و معادن با ماشین‌آلات فرسوده کار کنند نتیجه‌ایش هدررفت منابع معدنی کشور و کاهش ارزش افزوده در این بخش است. تولید با بهره‌وری مناسب در بخش معدن ارزآوری را به کشور افزایش خواهد داد.

کد مطلب: ۱۳۰۶۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ارزآوری بخش معدن با افزایش بهره‌وری

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره مشکلاتی که معادن در بخش ماشین‌آلات دارند، گفت: «مجلس با تصویب قوانینی درزمینه حمایت از تولید ملی و صدور مجوزهای کسب‌و‌کار و همچنین قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ثابت کرد که پیش‌قدم است. امسال هم در قانون بودجه مصوبه واردات ماشین‌آلات معدنی را تصویب کرد که با توجه به اینکه امسال هم مقام معظم رهبری بر این مسئله تاکید کردند؛ اقدامی شایسته بود.»

یوسفی در ادامه خاطر نشان کرد: «البته همزمان که اقدام به واردات می‌شود، باید از تولیدکننده واقعی حمایت شود. تجربه تلخ خودروسازان و برخی از تولیدکنندگان لوازم داخلی را در کشور داریم که با انحصار و ممنوعیت واردات هم در قیمت و هم در کیفیت در حق مردم اجحاف کرده‌اند.»

درست است که با واردات این ماشین‌آلات در کوتاه‌مدت ارز از کشور خارج می‌شود اما در بلندمدت این مسئله برای ما ارزآوری دارد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «با توجه به مشکلاتی که در بخش‌های مختلف به دلیل واردات با آن دست به گریبان هستیم باید مراقب باشیم که معدن و راهسازی ما هم به این وضعیت دچار نشود. در عین حال وظیفه داریم، ماشین‌آلات معدنی را با کیفیت در اختیار تولیدکننده قرار دهیم. البته درست است که باید از تولیدکننده داخلی حمایت شود ولی باید بین نیاز داخل و ظرفیت تولید هم تعادل وجود داشته باشد. اینکه بخواهیم کار را تعطیل و معادن با ماشین‌آلات فرسوده کار کنند، درست نیست.»

یوسفی در ادامه افزود: «به عنوان مثال یک تولیدکننده به شرکت خودروسازی مراجعه کرده بود تا یک قطعه نسبتاً پیشرفته را بسازد در حالی که هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشت و درخواست کرده قطعه خارجی اوراق شود تا او بتواند به تولید آن بپردازد که این کار اصلا درست نیست و توجیه ندارد.»

نماینده مردم اهواز وباوی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید تجربه غلط خودروسازی و لوازم خانگی تکرار شود، خاطرنشان کرد:«طی چند سال ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی، هیچ کمکی به افزایش کیفیت محصولات تولید داخل نکرده و حتی انحصاری را هم در این حوزه به وجود آورده است و در راه‌سازی و معادن ما مشکلاتی ایجاد کرده است.»

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد:« درست است که با واردات این ماشین‌آلات در کوتاه‌مدت ارز از کشور خارج می‌شود اما در بلندمدت این مسئله برای ما ارزآوری دارد. باید دقت کنیم که وقتی در بلندمدت با ماشین‌آلات فرسوده کار می‌کنیم هم هزینه ما بالا می‌رود و هم کیفیت محصولات تولیدی پایین می‌آید.»

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه گفت:«بسیاری از معادن ما در حال حاضر حقوق مالکانه پایینی دارند به فرمایش مقام معظم رهبری معدن می‌تواند جایگزین نفت شود اما در مقطعی مشاهده شد که برخی از شرکت‌های خارجی مواد معدنی ما را به صورت خام می‌خریدند و حتی در کشتی روی دریا به محصول تبدیل کرده و دوباره به کشورمان صادر کرده و از این جهت معدن‌داران به شدت با مشکل مواجع بودند که ورود ماشین‌الات معدنی به روز این روند را از بین می‌برد.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تاکید کرد: «این مسئله نشان می‌دهد که اگر ماشین‌آلات به‌روز و تخصصی در داخل کشور وجود داشت این فرآوری در داخل کشور انجام و اشتغال هم بالا می‌رفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار