اجرای فاز نخست جمع‌آوری کودکان کار و خیابان در کلانشهرها

تهران(پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت که در آینده نزدیک بنا است طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی ایرانیان را در کلانشهرها اجرایی ‌و به‌زودی فاز نخست آن عملیاتی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای فاز نخست جمع‌آوری کودکان کار و خیابان در کلانشهرها

علی محمد قادری پیش از امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی اظهار کرد: توسعه و رشد سلامت اجتماعی از برنامه‌هایی است که سازمان بهزیستی کشور در دستور کار خود قرار داده و سازمان این را وظیفه ملی خود می‌داند.

وی تصریح کرد: خدا را شاکریم در این مدت کوتاه، دغدغه همکاران خود را جهت ارائه خدمات فراهم کرده‌ایم و فصل جدیدی از تحولات سازمان بهزیستی در حوزه رفاه ایجاد شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در این دوره از دور جدید مدیریت بازمهندسی در فرآیند خدمت‌رسانی سازمان در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: امیدواریم در این مدت بتوانیم کارنامه خوبی را در بخش‌های مختلف خدمات به یادگار بگذاریم.

قادری با بیان اینکه سازمان بهزیستی یک سازمان مولد انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، گفت: ان‌شاءالله با چابک‌سازی سازمان بتوانیم به اهداف ترسیم شده برسیم و آنها را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه 19 هزار پرسنل مشغول فعالیت در سازمان بهزیستی هستند، گفت: کار بسیار سختی را مددکاران، مددیاران، مراقبین و ... دارند و فعالیت آنها جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود که به آحاد عمومی جامعه ارائه می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هفته جاری میلیون نفر مخاطب این سازمان هستند، تصریح کرد: برنامه‌هایی برای ارائه به جامعه هدف سازمان در زمان‌بندی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت ترسیم کردیم که در حال اجرا است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کودکان کار و خیابانی که از اتباع هستند به دلیل جنگ در کشورشان با خانواده به کشور مهاجرت کرده‌اند و در این بخش در سر چهارراه‌ها حضور دارند که برای جمع‌آوری و ساماندهی این افراد نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها است.

قادری با بیان اینکه به دلیل نبود نظام رهگیری و شناسنامه هویتی کودکان کار و خیابانی اتباع، جمع‌آوری آنها نیز بسیار سخت و دشوار است، گفت: در آینده نزدیک بنا داریم طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی ایرانیان را در کلانشهرها اجرایی کنیم و به‌زودی فاز نخست آن عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نکته مهم در خصوص جمع‌آوری کودکان کار، زمان پس از ترخیص آنهاست، گفت: این بخش نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و به‌زودی نیز قرار است جلسه‌ای با محوریت کودکان کار و خیابانی در وزارت کشور برگزار شود.

قادری با اشاره به برخی سرفصل‌های انجام شده از سوی سازمان بهزیستی در مدت مدیریت جدید در این سازمان گفت: بازمهندسی فرآیندهای خدمت‌رسانی، اصلاحات ساختاری در سازمان بهزیستی با توجه به نیاز فعلی جامعه و همچنین مردمی‌سازی این سازمان بر اساس 4 رکن اساسی از جمله مواردی است که در این مدت اجرا و عملیاتی شده است و در حال حاضر نیز برخی از این فرآیندها ادامه دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از اصحاب رسانه خواست در این بخش این سازمان را همراهی کنند تا کم‌کاری دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله کودکان کار و خیابانی مشخص و عیان شود.

قادری در ادامه به شناسنامه‌دار نبودن برخی از کودکان کار و خیابانی اتباع اشاره کرد و گفت: در این بخش با توجه به مشکلی که وجود دارد سازمان بهزیستی نمی‌تواند آنها را شناسایی کند.

وی مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی را از جمله اهداف بهزیستی عنوان کرد و گفت: امیدوارم با کمک خیرین و نهادهای مربوطه اهداف مورد نظر بهزیستی محقق شوند.

قادری همچنین به نظام یارانه‌ای حمایت بهزیستی مربوط به مددجویان دهک‌های یک تا هفت اشاره کرد و افزود: امیدوارم با دهک‌بندی صحیح هیچ یک از معلولان در دهک دهم جامعه قرار نگیرند.

رئیس سازمان بهزیستی به موضوع نگهداری سالمندان در مراکز اشاره کرد و ادامه داد: مراکز تخصصی - مراقبتی امنیت روحی سالمندان را تضمین می‌کند اما در 24 سال آینده به دلیل بسته شدن پنجره جمعیتی ما با مشکل افزایش میزان سالمندی روبرو خواهیم بود؛ به طوری که 30 درصد افراد جامعه در آن زمان سالمند خواهند بود و سالمندی موضوعی است که در ارتباط با مناسب‌سازی شهری است و دستگاه‌هایی که وظیفه مناسب‌سازی شهری را دارند باید این شهر را برای سالمندان، نابینایان و همچنین زنان باردار فراهم کنند.

وی ادامه داد: از سازمان نظام وظیفه نیز انتظار داریم افرادی که تحصیلات مرتبط با موضوعات بهزیستی را دارند به این سازمان معرفی و در واقع امریه خود را در این سازمان بگذرانند.

قادری گفت: 2 میلیون و 670 هزار خانوار شامل 7 میلیون نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که بخشی از برنامه‌های سازمان در قالب تبصره 14 و از منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای مددجویان این سازمان عملیاتی و اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اهمیت موضوع توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی گفت: این موضوع اهمیت ویژه‌ و نیاز به منابع دارد و افراد توانمند در چرخه حمایتی سازمان خارج شوند و این موضوع همواره در بهزیستی مطرح بوده است و ان‌شاءالله با ایجاد دبیرخانه بهره‌وری، برنامه‌های تحولی را در بهزیستی توسعه خواهیم داد.

وی همچنین به ورود بیش از 130 هزار خانوار به چرخه حمایتی سازمان پس از سه سال پشت نوبتی گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده این افراد وارد چرخه حمایتی بهزیستی وارد شده‌اند و هم‌اکنون نیز پشت نوبتی‌های سازمان به صفر رسیده است.

قادری همچنین به آماده‌سازی واحدهای مسکونی و بهره‌برداری از آنها همزمان با هفته بهزیستی اشاره کرد و گفت: موضوع مسکن در کنار اشتغال یکی از سیاست‌های بهزیستی محسوب می‌شود و در هفته بهزیستی نیز 2 هزار و 800 واحد مسکونی آماده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان بهزیستی به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح که از سوی دولت سیزدهم عملیاتی شده است، آغاز عملیات احداث 40 هزار واحد مسکونی طی تفاهم‌نامه منعقد شده با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) همزمان با هفته بهزیستی به اجرا خواهد درآمد.

وی با اشاره به معافیت مددجویان سازمان بهزیستی از پرداخت تعرفه هزینه آب، برق و گاز گفت: در این زمینه نیز با توجه به اینکه مشکلاتی از سوی مددجویان اعلام شده بود، از پیشخوان مجازی بهزیستی رونمایی شده است و ان‌شاءالله از این پس مکاتبات و مراودات بین دستگاهی ویژه مددجویان از طریق این پیشخوان اجرایی خواهد شد.

قادری گفت: همچنین تلاش می‌کنیم تا پایان سال 1401 پشت نوبتی‌های جهیزیه سازمان بهزیستی را به صفر برسانیم.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین به موضوع مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: برای این مسئله نیز برای نخستین بار 200 میلیارد تومان از سوی سازمان بهزیستی تخصیص یافته علاوه بر اینکه به میزان دو برابر این رقم در بحث تجهیزات توانبخشی اعتبار تخصیص داده شده است.

وی همچنین به افزایش بی‌سابقه اعتبارات این سازمان در این دوره اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و نگاه عدالت‌محور، توجه ویژه‌ای به نیازمندان و مددجویان دستگاه‌های حمایتی من جمله بهزیستی شده است.

قادری همچنین به بهره‌برداری از نخستین هتل مناسب‌سازی شده ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله در دو ماه آینده و همزمان با هفته دولت این هتل در مشهد مقدس با حمایت خیرین به بهره‌برداری خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار