بررسی اهمیت آموزش اقتصاد در مدارس در گفت‌وگوی پانا با پژوهشگر توسعه؛

دانش‌آموزان باید مبانی اقتصاد توسعه را آموزش ببینند

آموزش اقتصاد دانش‌بنیان،‌ دانش‌آموزان دوران دبیرستان را برای داشتن تفکر پایه اقتصادی آماده می‌کند

تهران (پانا) - یک اقتصاددان با اشاره به اینکه آموزش اقتصاد توسعه از آموزش اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضای صرف مهم‌تر است این نوع آموزش را مبنای تحول در اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود در این نوع آموزش اقتصاد، دیگر منفعت شخصی در نظر گرفته نمی‎‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۲۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان باید مبانی اقتصاد توسعه را آموزش ببینند

کمال اطهاری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد توسعه گفت: «در شرایط کنونی که صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود، اقتصاد توسعه مهم است زیرا در ایران علم اقتصاد به اقتصادیات تقلیل داده شده است. وقتی واژه علم اقتصاد استفاده می‌شود باید این رویکرد برای آموزش انتخاب شود.»

وی افزود: «آنچه به اقتصادیات تقلیل پیدا کند یعنی صرفاً به عرضه و تقاضا خلاصه شود توسعه‌بخش نخواهد بود اما اقتصاد توسعه منجر به رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود.»

آموزش اقتصاد دانش‌بنیان بر مبنای اقتصاد توسعه

اطهاری عنوان کرد: «از آنجایی‌که تعریف علم اقتصاد عبارت است از رابطه رشد اقتصادی با نهادهای اقتصادی و اجتماعی، بدین ترتیب آموزشی که بر اساس تعریف اقتصاد دانش‌بنیان باشد، می‌تواند دانش‌آموزان دوران دبیرستان را برای داشتن تفکر پایه اقتصادی آماده کند.»

علم اقتصاد فقط منافع شخصی را در نظر نمی‌گیرد

این اقتصاددان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان برای‌ آشنایی با اقتصاد باید مبانی اقتصاد توسعه را آموزش ببینند، اظهار کرد: «آموزش اقتصاد توسعه به دانش‌آموزان ازآن‌جهت مهم است که نوجوانان هم بتوانند دیدگاهی وسیع‌تر از منفعت شخصی داشته باشند و هم رابطه رشد اقتصادی را با نهادهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بتوانند درک کنند. بدین ترتیب دانش آموزان آماده می‌شوند که هم پیشبرد شخصی و فردی و هم پیشبرد اجتماعی داشته باشند زیرا علم اقتصاد صرفاً به پیروی از منافع شخصی خلاصه نمی‌شود.»

اطهاری گفت: «تکرار تورم به دلیل عدم تبعیت از اصول علم اقتصاد توسعه است وگرنه همه دولت‌ها معتقدند به بازار رجوع می‌کنیم و همه مسائل را حل می‌کنیم و گمان می‌کنند قیمت‌ها که آزاد شود همه‌چیز حل می‌شود و این تقلیل‌گرایی در علم اقتصاد است. این خودش باعث تداوم تورم است.»

اگر اقتصاد توسعه ندانیم آموزش سرمایه‌گذاری در مدارس مفهومی ندارد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت آموزش صحیح سرمایه‌گذاری به دانش‌آموزان عنوان کرد: «یک موضوع مهم این است که اگر اقتصاد توسعه را ندانیم، به‌طورکلی نمی‌دانیم با سرمایه‌گذاری چه کنیم زیرا سرمایه‌گذاری فی‌نفسه مفید نیست. مگر این میزان از سرمایه‌گذاری که با درآمد نفت رخ داده توانسته جلوی تورم را بگیرد؟ قطعاً خیر.»

وی افزود:‌ «علم اقتصاد توسعه می‌گوید باید به سمت اقتصاد دانش بروید. اهمیت این موضوع تا جایی است که امسال به‌عنوان شعار سال مورد تأکید قرار گرفته است ولی اگر این در چارچوب علم اقتصاد قرار نگیرد به‌هیچ‌عنوان اقتصاد دانش را متوجه نمی‌شویم. دانشکده‌های مختلف اقتصاد داریم اما باید ببینیم در کدام اقتصاد توسعه تدریس می‌کنند و اقتصاد را صرفاً به بازار و عرضه و تقاضا محدود نمی‌کنند، وگرنه نمی‌توانند فرایندی را برنامه‌ریزی کنند که جلوی تورم را بگیرد.»

اطهاری گفت: «اقتصاد توسعه ندانیم نمی‌دانیم عدالت را چگونه باید پیاده کنیم زیرا عدالت از طریق سیاست اجتماعی پیوند هم‌افزا با رشد اقتصادی پیدا می‌کند. عدالت بدون سیاست اجتماعی پیاده شود نتیجه‌اش پرداخت این همه یارانه است اما رشد اقتصادی متوقف می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار