رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به قانون تعارض منافع:

مدیران آموزش و پرورش باید بین مدرسه‌داری و مسئولیت، یکی را انتخاب کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد در راستای قانون تعارض منافع، مدیران آموزش و پرورش باید بین مدرسه داری و مسئولیت، یکی را انتخاب کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۲۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیران آموزش و پرورش باید بین مدرسه‌داری و مسئولیت، یکی را انتخاب کنند

احمد محمودزاده با اشاره به اینکه برنامه های جدید سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، متناسب با سند تحول بنیادین، سیاست های تحولی برنامه دولت سیزدهم و برنامه های وزیر آموزش و پرورش تدوین شده است، اظهار کرد: درحال حاضر ۲ نگاه به مدارس غیردولتی در کشور وجود دارد؛ یکی اینکه می گویند مدارس غیردولتی کمک کننده به عدالت آموزشی هستند چراکه ما با چالش هایی از جمله کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی و تراکم دانش‌آموزی در برخی از استان ها مواجه هستیم و مدارس غیردولتی بخشی از ماموریت‌های آموزش و پرورش را در این زمینه ها بر عهده دارند و آن را انجام می دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه دوم به مدارس غیر دولتی طبقاتی شدن آموزش است، گفت: با توجه به رویکرد مردمی دولت سیزدهم به دنبال این هستیم که کار تلفیقی انجام بدهیم تا افراد علاقمند که دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای مدرسه‌داری هستند، بتوانند در این زمینه مشارکت کنند.

* ۱۸ درصد مدارس دنیا به صورت غیردولتی اداره می شوند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، خاطرنشان کرد: مطالعات تطبیقی نشان می دهد که به طور میانگین 18 درصد از مدارس در جهان به شکل غیردولتی اداره می شوند که از این آمار حدود 13 درصد مدارس غیردولتی وابسته و 5 درصد مدارس مدیریت حقیقی دارند و ما تلاش می کنیم با توجه به بوم، اجرایی سازی این مطالعات را بررسی کنیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه می خواهیم مدارس وابسته به موسسات را گسترش بدهیم، اذعان کرد: تفاهم نامه هایی با برخی از سازمان ها با رویکردهای مشخص منعقد کرده ایم تا بر اساس آنها اهداف آموزشی و پرورشی به شکل ویژه‌تری پیگیری شود، به عنوان مثال در مدارس وابسته به دانشگاه علوم قرآنی تربیت دانش آموزان حافظ قرآن و درمدارس سما، موضوع آموزش های فنی حرفه ای و کاردانش را دنبال می کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، گفت: اگر صلاحیت مدرسه داری را افراد حقیقی نداشته باشند، این امتیاز از آنان گرفته می‌شود؛ مدرسه داری از این پس به آن دسته از افراد حقیقی داده می‌شود که صلاحیت حرفه‌ای مدرسه داری داشته باشند.

* رویکرد سازمان، اداره مدرسه غیر دولتی بدون انتفاع شخصی است

وی در ادامه اضافه کرد: رویکرد بعدی که در مدارس غیردولتی داریم بر اساس سیاست های تحولی دولت سیزدهم است و بدون انتفاع شخصی است و فرد نفع زیادی در مدرسه داری ندارد؛ البته در سال های گذشته نیز مدارس به این شکل وجود داشته است، اما به دنبال گسترش این نوع از مدارس هستیم و در هفته آینده یک مدرسه در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی با این رویکرد افتتاح خواهد شد.

محمودزاده اظهار کرد: یکی از خیّران مدرسه ساز در شهر مشهد، تاکنون 60 مدرسه ساخته است و برای اولین بار از وی خواستیم مدرسه هم اداره کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه این مدارس نفع شخصی ندارند؛ گفت: این مدارس تنها به میزان هزینه‌های خود از والدین و خانواده‌ها شهریه دریافت می‌کنند. در دو سال آینده در تلاشیم 2000 مدرسه با این شیوه مدیریت شوند و بیشتر تمرکز ما روی مدارس متوسطه اول، دوم و هنرستان‌های فنی حرفه‌ای است.

*تا پایان برنامه ششم باید 16 درصد مدارس به شکل غیر انتفاعی اداره می‌شد

محمودزاده در خصوص ضرورت وجود مدارس غیر انتفاعی در کشور گفت: طبق قانون باید تا پایان برنامه ششم 16 درصد مدارس به شکل غیر انتفاعی اداره می‌شدند که این امر محقق نشد؛ لذا تلاش می‌کنیم تا 4 سال آینده این امر محقق شود.

وی با اشاره به مصادیق قانون تعارض منافع در آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از مدیران مناطق و مدیران کل در آموزش و پرورش نباید صاحب مدرسه باشند، آنان باید بین مدرسه داری و مسئولیت یکی را انتخاب کنند و تلاش می کنیم این اتفاق بیفتد، لذا مدیرانی که مدرسه غیردولتی داشتند مدرسه خود را واگذار کردند.

*بسیاری از مدیران فرزندان خود را به مدارس دولتی می‌فرستند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مدیران آموزش و پرورش فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام می‌کنند، گفت: آمار دقیقی نداریم، اما تعداد کمی از مدیران فرزندان خود را در مدارس غیر دولتی ثبت نام کرده اند؛ دلیل ثبت نام در مدارس غیر دولتی فقط کیفیت بالاتر نیست؛ گاهی یک مؤسسه به صورت تجمیعی همه آموزش‌ها و خدمات را به صورت متمرکز انجام می‌دهد و به همین خاطر مدیران فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام می‌کنند. ینگونه مدارس فقط 3 درصد مدارس کشور را تشکیل داده و عمدتاً در تهران هستند.

وی در ادامه افزود: نباید این موضوع را به همه مدیران در سراسر کشور تعمیم دهیم چرا که بسیاری از مدیران فرزندان خود را به مدارس عادی می‌فرستند.

محمودزاده تاکید کرد:باید تمرکز خود را بیش از هر چیز بر افزایش کیفیت مدارس دولتی بگذاریم، لذا نمی توانیم به مدارس غیر انتفاعی بگوییم کیفیت خود را پایین بیاورند تا با مدارس دولتی اختلاف کیفی زیادی نداشته باشید؛ اگر به دنبال مدارس با کیفیت غیردولتی نباشیم، افرادی بیرون از مرزها برای ما مدرسه داری خواهند کرد.

*سفرهای استانی برای پیگیری چالش های مدارس غیردولتی در دستور کار قرار دارد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه مدیران آموزش و پرورش باید در میان مردم باشند و از مشکلات آنها آگاه باشند، گفت: سفرهای استانی برای پیگیری چالش های مدارس غیردولتی در دستور کار قرار دارد و در همین راستا چهارشنبه هفته گذشته در سفر به استان فارس به دو مدرسه در حاشیه شهر شیراز مراجعه کردم و در گفت و گو با مسئولان مدرسه و بررسی همه جانبه امور از مشکلات دو مدرسه غیردولتی در آن منطقه با خبر و آگاه شدم.

*تدریس موظف معلمان مدارس غیر دولتی ۲۴ ساعت در هفته، منتظر طرح در صحن علنی مجلس

وی در پاسخ به این سوال که آیا معلمان مدارس غیردولتی، رسمی می‌شوند، اذعان کرد: در مدارس غیر دولتی نیروهای خارج از استخدام دولت داریم و طبیعی است که نمی‌خواهیم این نیروها را از دست بدهیم اما به دنبال اقداماتی برای بهبود معیشت آنان خواهیم بود.

محمودزاده افزود: در گام اول این تصمیم را داریم که معلمان 24 ساعته شوند یعنی در هفته 24 ساعت موظف به تدریس باشند و بیش از آن ساعت تدریس، اضافه کاری برای آنان محاسبه شود؛ این پیشنهاد خوشبختانه در کمیسیون آموزش مجلس هم مورد تأیید قرار گرفت و در حال حاضر منتظر تأیید در صحن علنی مجلس هستیم.

وی با اشاره به مدارس شیشه‌ای، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا قراردادهای مدارس غیر دولتی به صورت شفاف به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شود تا برای بیمه گر مشخص باشد که معلمان مدارس غیردولتی هر یک چند ساعت و به چه میزان در مدرسه حضور داشته‌اند.

*تعیین سه نوع شهریه؛ ثابت، فوق برنامه و سرویس، غذا و لباس برای مدارس غیردولتی

محمودزاده در خصوص نارضایتی برخی از والدین از شهریه‌های مدارس غیر انتفاعی، گفت: در سال جدید و به همت دولت مردمی شفافیت ایجاد کردیم و قرار ما با موسسین مدارس غیر دولتی بر این است که عددی که به عنوان شهریه اعلام می‌کنیم، توسط مسئولان مدارس و خانواده‌ها اعلام شود و این شهریه‌ قطعی باشد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه در همین خصوص جلسات متعددی گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال 8 جلسه با مدیران مدارس شهر تهران داشتیم و به سه عدد در زمینه شهریه دست پیدا کردیم؛ یکی مبلغ شهریه ثابت و دیگری شهریه امور فوق برنامه است. عدد سوم هزینه‌های ایاب و ذهاب، تغذیه و لباس دانش آموزان است که با صلاحدید مدیران مدارس و پذیرش خانواده‌ها دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سایت https://mosharekatha.ir شهریه هر مدرسه به تفکیک اعلام شده است، گفت: شهریه ثابت مدارس در کل کشور از 4 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 35 میلیون و 600 هزار تومان مشخص شده است و به برخی از مدارس اجازه دادیم تا 38 درصد از شهریه ثابت را متناسب با برنامه‌های فوق برنامه اعلامی به عنوان شهریه امور فوق برنامه از خانواده‌ها دریافت کند.

*تابلو شهریه مدارس غیردولتی باید در مدارس نصب شود

محمودزاده با تاکید بر این مطلب که شهریه ثابت هر مدرسه به تفکیک در سامانه مشارکت اعلام شده است، اظهار کرد: هر مدرسه موظف است تابلوی میزان شهریه ثابت و امور فوق برنامه را در معرض دید مراجعه کنندگان نصب کند.

محمود زاده بیان کرد: در سامانه مشارکت امکان اعتراض و شکایت برای خانواده‌ها، مدیران و موسسین مدارس غیردولتی فراهم شده است و ادارات مشارکت استان‌ها و اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل استان‌ها، به صورت حضوری آماده دریافت اعتراضات و شکایات هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار