عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

مشکلات آموزش و پرورش باید یکبار برای همیشه با مشارکت همه ارگان‌ها حل شود

مشکل کمبود فضای آموزشی با شروع سال تحصیلی باز هم نمود می‌یابد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بر ضرورت مشارکت و همراهی همه نهادها و ارگان‌های کشور برای رفع کاستی‌ها و کمبودهای نظام آموزشی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات آموزش و پرورش باید یکبار برای همیشه با مشارکت همه ارگان‌ها حل شود

روح الله متفکر آزاد در گفت‌وگو با پانا، درباره معضل قدیمیِ کمبود فضای آموزشی در مدارس گفت: «رشد جمعیت نشانه پویایی جامعه و یک فرصت است اما باید به نسبتِ رشد جمعیت، زیرساخت‌های لازم از جمله در بخش آموزش و پرورش نیز فراهم شود. چراکه کمبود فضای آموزشی در مدارس یکی از مشکلاتی است که آموزش و پرورش همواره با آن روبه‌رو بوده است و این مساله تا پیش از شیوع کرونا نمود و بروز زیادی داشت و دانش‌آموزان معمولا در کلاس‌های ۳۰ تا ۴۰ نفره آموزش می‌دیدند.»

وی افزود: «اما با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و ادامه روند آموزش از طریق شبکه شاد، این بحران رنگ باخت و به فراموشی سپرده شد ولی هم اکنون که دو سال از این موضوع می‌گذرد و کرونا نسبتاً تمام شده است از ابتدای سال تحصیلی جاری باز هم این مشکل نمایان خواهد شد.»

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «یک بار برای همیشه باید تمام توان ارگان‌های کشور پای کار بیاید تا نظام آموزشی کشور از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به شرایط مدرن و مطلوب برسد. همچنین در راستای تامین فضای آموزشی باید خیرین مدرسه ساز و نیز دولت با همه توان وارد عمل شوند تا بتوانیم این مشکل را حل و فصل کنیم.»

متفکر آزاد گفت: «کمبود فضای آموزشی و مدرسه‌ای در استان‌های کشور براساس تعداد جمعیت دانش آموزی دستکم ۴۰ میلیون مترمربع است. استاندارد فضای آموزشی ۸.۵ مترمربع برای هر دانش آموز است که بسیاری از استان‌های کشور در این زمینه دارای کمبود هستند.»

وی نشان کرد: « اکنون سرانه آموزشی در کشور ۵.۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز است که این رقم باید با برنامه ریزی اصولی و مشارکت همه نهادهای کشوری افزایش یابد. ساخت مدرسه در کشور بدون حمایت و همدلی خیران و مشارکت ارگان‌های دیگر امکانپذیر نیست.»

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: «کمبود فضای آموزشی، تراکم کلاس‌ها را بالا می‌برد و در ابتدای سال جاری اگر شرایط مدارس این گونه باشد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت بر کلاس‌ها ازجمله تهویه‌ مناسب و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی سخت می‌شود.»

* زهرا قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار