یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

کنکور پایان راه دانش‌آموزان نیست؛ نقش والدین در ایجاد محیطی امن برای دانش‌آموزان کنکوری

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس می‌گوید یکی از وظایف مهمی که والدین در برابر فرزندان خود دارند، این است که محیطی امن و آرام را برای فرزند خود مهیا کنند زیرا فراهم کردن این فضا برای فرزندان به ویژه در سن نوجوانی و دانش‌آموزانی که در آستانه کنکور هستند، می‌تواند در آینده آنها برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی اثرگذار باشد.

کد مطلب: ۱۲۸۴۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
کنکور پایان راه دانش‌آموزان نیست؛ نقش والدین در ایجاد محیطی امن برای دانش‌آموزان کنکوری

کنکور سراسری بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور در طول 5 دهه گذشته بوده است که هر ساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور مسائل و مشکلات آن نیز دوچندان می‌شود. طبق آمار، در آزمون سراسری سال 1401 بیش از یک میلیون داوطلب شرکت کرده‌اند که این آزمون در روزهای چهارشنبه ۸ تیر، پنجشنبه ۹ تیر، جمعه ۱۰ تیر و شنبه ۱۱ تیر سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

از آنجا که برخی خانواده‌ها برای تحصیلات عالیه فرزندان خود اهمیت زیادی قائل هستند، برای آن بیش از حد انتظار ارزش گذاری کرده‌اند که این امر، استرس و فشار روانی بر داوطلبان وارد می‌کند که حذف آن نیازمند اتخاذ راهکارهای مناسب است. امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با پانا درخصوص نقش والدین برای ایجاد محیطی امن در منزل برای دانش‌آموزان کنکوری اظهار کرد: «خانواده نقش بی‌نظیری را در ایجاد محیط امن برای فرزندان به ویژه در سنین دانش‌آموزی دارا است و فردی که در یک خانواده با اصول مناسب رشد می‌یابد قطعا به موفقیت‌های زیادی در آینده دست پیدا می‌کند زیرا اولین گام این است که در خانواده، آرامش دارد و در این فضا می‌تواند اهداف خود را دنبال کند.»

این جامعه‌شناس افزود: «همچنین اگر فرد نوجوان در یک خانواده متزلزل رشد پیدا کند، قطعا آسیب‌پذیر خواهد بود. بنابراین از نظر جامعه‌شناسی و روانشناسی، فراهم کردن فضایی امن برای فرزندان به ویژه در سن نوجوانی می‌تواند در آینده نوجوانان برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی اثرگذار باشد.»

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه مدارس و خانواده‌ها نقش مهمی در تربیت فرزندان دارند، خاطرنشان کرد: «توجه به ارزش‌های دینی و معنوی در خانواده و احساس همبستگی میان آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی در کنار والدین ، نقش مدرسه و معلمان و سایر عوامل آموزشی نیز می‌تواند در موفقیت تحصیلی و پیشرفت دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «امروزه با توجه گسترده شدن فضای ارتباطات و همچنین توسعه تکنولوژی‌های نوین، فضا برای نوجوانان بسیار باز است و در این میان خانواده‌ها نقش مهمی دارند زیرا می‌توانند این مسیر را درست یا غلط برای نوجوان خود فراهم کنند. لذا خانواده‌ها باید برای دستیابی به اهداف فرزندان خود و برای رسیدن به آینده‌ای مناسب و جلوگیری از سرگردانی فرزندان، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.»

قرایی مقدم در ادامه درخصوص ایجاد محیط امن برای دانش‌آموزانی که در آستانه کنکور هستند، گفت:‌ «خانواده‌ها باید این نکته را بدانند و به دانش‌آموز خود نیز یاد دهند که کنکور پایان راه نیست و این مرحله نیز مرحله‌ای از زندگی است و قبول نشدن در این مرحله به معنی شکست در زندگی نیست. این یکی از مهم‌ترین نکاتی است که خانواده‌ها باید آن را مد نظر داشته باشند. در عین حال باید فضا را برای دانش‌آموزان به ویژه آنهایی که در آستانه کنکور هستند طوری فراهم کنند که دانش‌آموز احساس آرامش کند و بداند اگر در این مرحله موفق نشد، پایان راه نیست.»

وی افزود:‌ «گاه مشاهده می‌شود که دانش‌آموزان کنکوری به دلیل نگاه‌های غلطی که در برخی خانواده‌ها وجود دارد دچار آسیب‌های روانی می‌شوند و در مواجه با فشارهای روحی هستند که این فشارها حس پوچی را در آنها تقویت می‌کند. در اینجا آموزش هدف اصلی به داوطلبان برای ورود به دانشگاه با انتخاب راه درست برای دستیابی به پدیده انسانی، رشد شناختی، پرهیز از چشم و هم چشمی موجب کاهش آسیب‌ها می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار