یک روانشناس کودک در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

ضرورت غنی‌سازی ایام فراغت دانش‌آموزان؛ والدین چه نقشی دارند؟

تهران (پانا) - روانشناس کودک با اشاره به اهمیت کسب مهارت و برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی ایام فراغت دانش‌آموزان گفت اوقات فراغت بستر مناسبی برای بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌هاست که در اینجا نقش والدین برای ظهور و بروز این خلاقیت‌ها بسیار اثرگذار است.

کد مطلب: ۱۲۸۶۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت غنی‌سازی ایام فراغت دانش‌آموزان؛ والدین چه نقشی دارند؟

فاطمه‌قاسم‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره ارتباط والدین با دانش‌آموزان در فصل تابستان اظهار کرد: «مساله آموزش یکی از مهم‌ترین محورهایی است که والدین باید همواره در طول تربیت فرزندان خود مد نظر قرار بدهند. هنگانی که فرزند به سن تحصیل می‌رسد نقش آموزش بیشتر جلوه می‌کند و هنگامی که دانش‌آموزان به ایام فراغت از تحصیل در تابستان می‌رسند والدین باید ارتباط نزدیک و صمیمانه‌تری با فرزند خود برقرار کنند.»

روانشناس حوزه کودکان و نوجوانان افزود:‌ «متاسفانه در طول دو سال گذشته که کشور درگیر پاندمی کرونا بود، کودکان آسیب‌های جدی دیدند هم از اینکه از فضای آموزشی حضور در در مدرسه دور بودند و هم اینکه آنگونه که باید از اوقات فراغت خود استفاده نمی‌کردند. اکنون که پاندمی کمرنگ شده و مدارس هم باز شدند و فصل امتحانات دانش آموزان در حال سپری شدن است والدین باید برای ایام تابستان دانش‌آموزان خود برنامه‌ریزی کنند.»

قاسم‌زاده تصریح کرد:‌ «متاسفانه بخشی از والدین چگونگی رفتار با دانش‌آموز خود را نمی‌دانند و با توجه به اینکه نقش تربیتی در خانه بیشتر بر عهده مادر قرار دارد، امروزه می‌بینیم که مادران ما در اینکه چگونه با فرزند خود رفتار کنند، متبحر نیستند. این مساله به مرور مشکل‌ساز خواهد شد. بنابراین والدین به ویژه مادران باید آموزش‌های مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی در مواجهه با کودکان خود را فرا بگیرند.»

این کارشناس آموزشی در حوزه کودک و نوجوانان با بیان اینکه فرارسیدن تعطیلات تابستانی برای تأمین نیازهای جسمی و روانی کودکان و نوجوانان مؤثر است، گفت:‌ «اوقات فراغت بستر مناسبی برای بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌هاست که در اینجا نقش والدین برای ظهور و بروز این خلاقیت‌ها بسیار اثرگذار است.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر ایام فراغت از تحصیل از سوی والدین برنامه‌ریزی نشود متأسفانه به دلایلی همچون نبود نگرش مثبت در ذهن دانش‌آموزان نسبت به اوقات فراغت و نبودن برنامه‌های آموزشی در فرصت‌های آزاد و بلاتکلیفی و بی‌برنامگی منجر به آسیب‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار