معلم نمونه شهرستان‌های استان تهران‌:

معلمی فقط آموزش و تدریس نیست

رباط‌کریم (پانا) - معلم نمونه شهرستان‌های استان تهران گفت معلمی فقط آموزش نیست، دانش‌آموزان نزد مسئولان آموزش و پرورش امانت هستند و باید الگوی مناسبی برای تربیت آنها بود.

کد مطلب: ۱۲۸۰۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
معلمی فقط آموزش و تدریس نیست

نیکا نیکرو، معلم نمونه شهرستان‌های استان تهران، دارای کارشناسی‌ارشد رشته شیمی معدنی از دانشگاه علم و صنعت است که هم‌اکنون دبیر زیست و شیمی متوسطه دوم و کارشناس شیمی پژوهشسرای دانش‌آموزی شهرستان رباط‌کریم نیز است.

نیکرو درباره شیوه برقراری ارتباط دانش‌آموزان و رفتار با آنها گفت: «زمانی که دانش‌آموز بودم، از داشتن معلم‌های شاد و مهربان بسیار خوشحال می شدم؛ ‌چراکه تاثیر مثبتی در روند یادگیری من داشتند. آن زمان نمی‌دانستم که قرار است روزی من هم معلم شوم؛ اما از وقتی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدم همیشه به این فکر می کردم در درجه اول برای دانش‌آموزان خود یک دوست خوب باشم. در حال حاضر توانسته ام به این آرزوی خود جامه عمل بپوشانم و رابطه خوبی با شاگردانم برقرار کنم و معمولا کلاس های ما با نشاط و صمیمت همراه است.»

وی درمورد شیوه تدریس خود اظهار کرد: «کلاس های من از شور و نشاط و انرژی مثبت بسیار بالایی برخوردار است، حقیقتا خودم دوست ندارم که فقط گوینده باشم و دانش آموزان شنونده؛ سعی می کنم که روحیه پرسشگری و مشارکت را در بین دانش‌آموزان ایجاد کنم. البته لازم به ذکر است که بگویم روش ها متفاوت است و بسته به مطالب درسی از نمایش های علمی، پرسش و پاسخ، آزمایش و آزمایشگاه و نمایش خلاق زیاد استفاده می کنم.»

معلم نمونه استان در رابطه با ویژگی ها و ظرافت های یک معلم نمونه گفت: «به نظر من معلم خوب انسان خوبی است و انسان خوب کسی است که دلسوز هم‌نوع خود باشد. همین که فکر کنیم دانش آموزان در نزد ما امانت‌ هستند بسیار مهم است، باید بدانیم که چه مسئولیت مهمی بر عهده ما است.»

وی در رابطه با نحوه تدریس خود در دوران شیوع کرونا عنوان کرد: «در دوران کرونا از بستر پیام‌ رسان شاد استفاده می کردم؛ تدریس های خود را به صورت کلیپ های کوتاه برای دانش‌آموزان ارسال می کردم تا ملال آور نباشد. بچه ها را موظف می کردم که در زمان کلاس کلیپ ها را ببینند و بعد با یکدیگر سوال حل می‌کردیم. با این روش بازخورد های خوبی می گرفتم و با استفاده از برنامه های انیمیشن‌ساز، کلیپ های جالب و بامزه آماده می کردم تا دانش‌آموزان با دیدن آنها نشاط و انرژی بسیاری دریافت کنند.»

نیکرو در بیان دلایل موفقیت خود بیان کرد: «نظرات مختلفی درباره موفقیت وجود دارد و کاملا نسبی است و هرکس تعریف خاصی برای آن دارد؛ ایده‌الی در ذهن من برای موفقیت وجود دارد که به لطف خدا تا این مرحله از زندگی تا حدی به آن نزدیک شده‌ام‌. البته این طور نیست که به راحتی به آن دست یافته باشم و مسیر راحتی را طی کرده باشم اما دلم می خواهد که تا آخر آن را ادامه بدهم؛ دلیل اصلی موفقیت من داشتن حس عاطفی نسبت به دانش آموزانم است و برای رشد آنها دغدغه دارم؛ معلمی را فقط آموزش نمی بینم و سعی می کنم تا جایی که می توانم الگوی خوبی برای تربیت آن ها باشم. از یاد گرفتن علم و دانش لذت می برم و سعی می کنم خودم را به روز نگه دارم.»

معلم نمونه استان درباره برنامه ها و اقدامات آینده خود گفت: «می خواهم الگویی برای روش تدریس فعال ارائه بدهم که نه فقط من بلکه همکاران خوبم هم از آن بهره ببرند.»

نیکرو، در پاسخ به این سوال که چه توصیه و پیشنهادی برای همکاران فرهنگی دارید، گفت: «ابتدا باید بگویم که تجربه من بسیار کم است و در مقامی نیستم که همکارانم را نصیحت کنم. اما از آنها خواهش می‌کنم که دوست بچه ها باشند. بچه های نسل جدید به یک دوست خوب و موجه نیاز دارند، چه بهتر که این دوست معلم آنها باشد. در آخر باید بگویم دنیای ما به اندازه کافی غم و اندوه دارد و ما سهمی در شاد کردن آن داریم و شاد کردن کلاس هم بخشی از این جهان خاکی است.»

دانش‌آموز خبرنگار: مهدیه احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار