سید قاسم شاه چراغ:

پویایی فضاهای پرورشی، بستری برای تربیت دانش‌آموزانی توانمند فراهم می‌کند

تهران (پانا) - مدیر کانون فرهنگی تربیتی نیایش ضمن تأکید بر اهمیت حوزه پرورشی در کنار آموزش عنوان کرد پویا کردن فضاهای پرورشی از جمله کانون های فرهنگی تربیتی، خانه قرآن و اردوگاه‌ها، پژوهش‌سراها، بستری برای دانش‌آموزانی توانمند، دارای مهارت فردی و اجتماعی فراهم می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۷۷۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
پویایی فضاهای پرورشی، بستری برای تربیت دانش‌آموزانی توانمند فراهم می‌کند

سید قاسم شاه چراغ؛ مدیر کانون فرهنگی تربیتی نیایش در گفت وگو با پانا گفت: «خوشبختانه بعد از مدت زیادی دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس شرکت دارند و این بستر مناسبی را برای مربیان و کارشناسان و متخصصین امور تربیتی فراهم کرده تا بتوانند اهداف و راهبردهای مورد نظر خودشان را محقق سازند.»

وی افزود: «با توجه به اینکه در این مدت طولانی استفاده از فضای مجازی برای آموزش و پرورش، دانش آموزان را بسیار از جمع و فعالیت های تربیتی و اجتماعی دور کرده است و همچنین فشار مضاعفی که معلمان، مدارس و خانواده دانش آموزان جهت تکمیل فرایند آموزشی به دانش آموزان می‌آورند، در وضعیت موجود، دانش‌آموزان دنبال فرصتی می گردند تا در فعالیت های جذاب تر و پویاتر، خارج از چهارچوب آموزشی مانند فعالیت هایی از قبیل: اردوهای دانش آموزی، زنگ ورزش، جشن ها و هیأت های مذهبی، شرکت در جشنواره های فرهنگی تربیتی، مسابقات استانی و منطقه ای و... شرکت کنند.»

وی ادامه داد: «اکنون فعالیت های پرورشی مدت زیادی است که به خاطر عدم حضور دانش آموزان به صورت کامل اجرا نشده و به همین جهت دانش آموزان، با انگیزه بیش از پیش، خواهان شرکت در این برنامه های جذاب هستند. با توجه به این مسئله، وظیفه دست اندرکاران امور تربیتی و پرورشی مشخص است. فقط لازم است شرایط جهت حضور دانش‌ آموزان در فضاهای پرورشی و تربیتی، زیر نظر آموزش و پرورش ایجاد شود و فضای پویا و پر از شوق و اشتیاق را برای دانش آموزان فراهم آورند.»

شاه چراغ خاطر نشان کرد: «با توجه به زمان کمی که تا پایان سال تحصیلی داریم، مثل همیشه همه تلاش ها فقط معطوف به آموزش محض شده است و کمتر خبری از فعالیت های پرورشی است. باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که در این مدت که دانش آموزان به صورت مجازی فعالیت آموزشی و پرورشی خود را می گذرانند، حوزه تربیت، مهارت آموزی و پرورش، بیشتر مورد بی توجهی قرار گرفته است و کمتر به آن پرداخته شده که البته نمی توان ماهیت اجتماعی بودن فعالیت های پرورشی را نادیده گرفت. موضوع مهم دیگر آن است که فضاهایی که مدتهاست اختصاص به امر تربیت و مهارت آموزی و پرورش استعداد ها دارد، به جای اینکه در این مدت بازسازی و یا احیا شود، متأسفانه تغییر کاربری داده اند و یا به حال خود رها شده است.»

وی بیان کرد: «از طرفی دیگر، والدین که نقش مهمی در تصمیم گیری برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان دارند، بیشتر راغب هستند فرزندانشان محتواهای آموزشی را فرا بگیرند. در صورتی که ضرورت مهارت آموزی و حوزه پرورشی و تربیتی اهمیت بیشتری دارد.»

شاه چراغ در پایان گفت: «در حال حاضر با توجه به زمان اندکی که تا پایان سال تحصیلی باقی مانده است، بهترین راهکار، استفاده از فضاهای پرورشی موجود است. بهترین فضاهایی که در حال حاضر در اختیار آموزش و پرورش است، کانون های فرهنگی تربیتی، خانه قرآن و اردوگاه ها، پژوهش سراها و غیره هستند. پویا کردن این فضاها کمک می کند تا دانش آموزان بتوانند فعالیت های پرورشی خود را به صورت کامل و تخصصی در این مجموعه ها بگذرانند. برای تحقق این امر لازم است در این زمان اندک، مربیان و معاونین پرورشی و مدیران مدارس، اطلاع رسانی کامل و لازم را جهت شرکت دانش آموزان در فعالیت های پرورشی، تربیتی و مهارت آموزی این مراکز به عمل آورند تا در تابستان که فرصت مناسبی برای انجام فعالیت های پرورشی است، دانش آموزان بتوانند نهایت استفاده را از اوقات فراغت خود ببرند و همچنین این هدف بزرگ، یعنی تربیت یک دانش آموز توانمند و مستعد و دارای مهارت های فردی و اجتماعی محقق شود.»

دانش آموز خبرنگار؛ فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار