برگزاری نشست ادبی در پژهش‌سرای مسیح‌آبادی نیشابور

نیشابور(پانا) - به همت انجمن کتاب سیمرغ نیشابور نشستی با نویسندگان در محل پژوهش‌سرای سینا مسیح‌آبادی نیشابور برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نشست ادبی در پژهش‌سرای مسیح‌آبادی نیشابور

این جلسه با حضور زهرا منصورزاده مدرس و کارشناس ارشد زبان روسی و مصطفی بیان داستان نویس برگزار شد.

مصطفی بیان در ابتدا درباره میخائیل بولگاکُف نویسنده مشهور روسی عنوان کرد: بعد از انقلاب اُکتُبر ۱۹۱۷ شوروی میخائیل بولگاکُف پزشکی را کنار گذاشت و روی به نویسندگی و روزنامه نگاری آورد و در کنارش گزارش نویسی و نمایش نویسی هم انجام می داد.

وی بیان کرد: اولین داستان کوتاه وی که بعد از ۴۰ سال پس از مرگش به چاپ رسید؛ دور نماهای آتی نام دارد. بولگاکُف در اولین داستان اش به عقب‌ماندگی های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و برادر کشی روس ها در زمان انقلاب شوروی اشاره می‌کند.

بیان ادامه داد: گارد سفید اولین رمان سیاسی بولگاکُف است که در سال ۱۹۲۶ در مجله روسیه دو بخش اولش چاپ شد؛ ولی بعد از آن دفتر نشریه توسط نیروهای امنیتی روس بسته و سردبیر نشریه هم بازداشت شد و گارد سفید هم دیگر منتشر نشد.

در ادامه زهرا منصورزاده بیان کرد: ادبیات روسی به دو دوره طلایی و نقره ای تقسیم می شود. قرن ۱۹ دوره طلایی و قرن ۲۰ دوره نقره ای. قرن ۱۹ به این دلیل دوره طلایی نام گذاری شده که زمان ظهور نویسندگان بزرگ و معروفی چون میخائیل بولگاکُف و لئو پاستو و... است.

منصور زاده گفت: اگر علاقمند خواندن کتاب های روسی هستید؛ بهتر است از کتاب هایی شروع کنید که به درستی و روان به فارسی ترجمه شده اند و خواننده از خواندن آنها گیج و دل زده نمی شود.

خبرنگار پانا: حسن کمالی زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار