رزاقی تاکید کرد

اهمیت شناسنامه مدارس در ارتقای کیفیت فعالیت‌های مدارس شاهد

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران در جلسه هم‌اندیشی «شناسنامه مدارس شاهد» عنوان کرد شناسنامه مدارس شاهد کمک می‌کند تا بهترین و کارآمدترین شیوه‌ها و راهبردها را برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های مدارس شاهد و همچنین ارتقای کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان این مدارس، انتخاب و اجرا شود.

کد مطلب: ۱۲۷۰۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت شناسنامه مدارس در ارتقای کیفیت فعالیت‌های مدارس شاهد

اولین کارگاه هم اندیشی شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد با حضور رزاقی؛ مدیرکل امور شاهد و ایثارگران ، نیکبخت؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه 17 شهرتهران، اعضای شورای معاونین و مدیران مدارس شاهد منطقه 17 برگزار شد.

در این برنامه کارگاهی، رزاقی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: مدارس شاهد جزو مدارسی هستند که هم در حالت مجازی و هم در حالت حضوری عملکرد مطلوبی داشتند و با اعلام از سرگیری آموزش های حضوری ، دانش آموزان مدارس شاهد حضور پرشوری در این مدارس داشتند.
رزاقی با اشاره به فرمان حضرت امام (ره) رسیدگی به امورتربیتی و تحصیلی فرزندان شهدا را جزو وظایف بنیاد شهید و آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: ستاد برنامه ریزی شاهد و ایثارگران که ترکیبی از مدیران ارشد آموزش و پرورش و بنیادشهید است، مکلفند دانش آموزان جامعه هدف را از کودکستان تا دانشگاه به بهترین شکل، همراهی کنند.

دبیرستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان این که در سالهای اخیر مدارس شاهد به بهترین شکل سعی در ارائه بالاترین کیفیت آموزشی به فرزندان شهدا را داشته اند گفت: در راستای ایجاد وحدت رویه بین مدارس شاهد و تاکید بر ایجاد سبک منسجم مدارس شاهد ، سندی تحت عنوان « شناسنامه ی فعالیت های مدارس شاهد » تدوین شده است که نشانگر « هویت مستقل» این مدارس است.

وی در ادامه در خصوص شناسنامه فعالیت مدارس شاهد عنوان کرد: چارچوب شناسنامه مدارس شاهد بر اساس مفاهیم سند تحول بنیادین می باشد و اولین رکن شناسنامه، ساحت ها و اهداف ساحت های تربیتی است . مدیران مدارس شاهد باید بتوانند فعالیت های دانش آموزی مدرسه را با اهداف ساحت های تربیتی منطبق نموده و توضیح دهند. وی همچنین گفت: ما به دنبال این هستیم که راه کیفیت بخشی به فعالیت های دانش آموزی را تسهیل کنیم.

رزاقی تصریح کرد: ما برای اینکه فعالیت های مدارس شاهد، دانش آموزان و دیگر ارکان مدرسه را در ساحتهای تربیتی، یک قدم به پیش ببرد بر اساس تفکر سیستمی سه گام را پیش بینی کرده‌ایم. گام اول این است که مدیران مدارس شاهد با تحلیل واقع بینانه، نقطه ورودی و آغازین مدرسه خود مشخص کنند. نقطه ورودی در زمینه‌های مختلف از جمله آموزشی، پرورشی، نیروی انسانی، منابع مالی، دانش آموزان و ...

وی اضافه کرد گام دوم مشخص کردن نقطه مطلوب برای فعایت های مدرسه است. یعنی مدرسه می‌خواهد در زمینه‌های آموزشی و پرورشی و... « چرا و چگونه و به کجا » برسد؟ وگام سوم عبارت است از اینکه ما برای رسیدن از نقطه آغازین به نقطه مطلوب چه فرایند، راهبرد، شیوه، برنامه و فعالیت هایی را اندیشه و طراحی می کنیم؟ اساسا، شناسنامه مدارس شاهد برای تحقق گام سوم است یعنی به ما کمک می‌کند تا بهترین و کارآمدترین شیوه‌ها و راهبردها را انتخاب و اجرا کنیم.

رزاقی با اشاره به اساسنامه مدارس شاهد که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است، گفت: ماموریت مدارس شاهد، ارتقای کیفیت تحصیلی دانش آموزان در چهار زمینه ی آموزشی، تربیتی، مهارتی و رفتاری است و در این مسیر، نگاه مثبت و ارزشمند وزیر محترم آموزش و پرورش به مدارس شاهد، نویدبخش چشم انداز مطلوب برای این مدارس می باشد.

وی درپایان و با اشاره به موضوع فعالیت های دانش بنیان در مدارس تصریح کرد: فعالیت های دانش بنیان در مدارس، زمانی شکل می گیرد که ما مفهوم "هیچ چیز قطعی وجود ندارد" را درک کنیم و به دانش آموزان اجازه دهیم که با تکیه براندیشه طراحی و خلاقیت خود، به فرضیه سازی و حل مسائل بپردازند در این صورت دانش آموزان ابتدا دانایی کافی را در مورد مسائل پیدا می کنند و با استفاده از خرد و قدرت تحلیل شخصی خود، به راه حل منطقی و حتی ابداع در خصوص مسائل می رسند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار