بازگشایی مدارس در گلوگاه از زبان دانش‌آموزان و معلمان

گلوگاه (پانا) - بازگشایی مدارس در واقع ایجاد یک فضا و زمینه مناسب برای شکوفایی استعدادهای فردی، اجتماعی و روانشناختی دانش‌ آموزان است.

کد مطلب: ۱۲۶۷۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
بازگشایی مدارس در گلوگاه از زبان دانش‌آموزان و معلمان

در حالی که قرار است با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و شروع فعالیت مجدد در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی، فعالیت های حضوری در مدارس نیز به شرایط قبل از دوران کرونا بازگردد، آموزش و پرورش شهرستان گلوگاه هم در تدارک بازگشایی و پذیرایی از دانش آموزان و فرهنگیان است. با ضعیف شدن ویروس کرونا و کم شدن ابتلای افراد جامعه به این بیماری و واکسیناسیون شمار بالایی از افراد و دانش آموزان، امیدها برای تداوم آموزش های حضوری در مدارس نیز افزایش یافته است.

نرگس یکی از دانش آموزان پایه یازدهمی در شهرستان گلوگاه است. وی در گفت و با پانا در خصوص بازگشایی مدارس گفت:«باز شدن مدارس در روحیه دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد و سبب می شود انگیزه دانش آموزان برای درس خواندن بیشتر شود؛ زیرا آنان می توانند ساعت های زیادی از روز را در کنار هم کلاسی های خود سپری کنند.»

وی در ادامه گفت:«کلاس های مجازی یا همان کلاس های آنلاین در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که از آن جمله می توان به کم شدن ارتباط اجتماعی انسان ها، سپری شدن ساعات زیادی از زمان دانش آموز در فضای مجازی، به وجود آمدن دشواری زبانی و فرهنگی و محدودیت ارتباط چهره به چهره معلمان با دانش آموزان اشاره کرد.»

این دانش‌آموز درباره مزایای آموزش مجازی نیز گفت:«کم شدن هزینه های آموزش، آموزش همگانی برای سطح وسیعی از مخاطبان، صرفه جویی در انرژی و مصرف کاغذ از مزایای آن است.»

نرگس اما با وجود این مزایا و معایب، آموزش های حضوری را ترجیح می دهد و راغب به برگزاری حضوری کلاس های درس است.

این دانش آموز پایه یازدهمی در ادامه گفت:«با وجود استمرار فاصله گذاری اجتماعی در مدارس، به عقیده من، اولویت اول آموزش و پرورش و مدیران باید این باشد که شور و نشاطی را که قبل از شیوع ویروس کرونا و روزهای عادی وجود داشت به مدارس بازگرداند.»

پیشنهاد او آن است که مدارس ساعتی از کلاس های مدرسه را به سرگرمی و اجرای موسیقی و برگزاری جشن ها و مراسم اختصاص دهند.»

مهرانه مجریان، دانش آموز پایه هفتم دبیرستان مائده نیز به پانا گفت:«پیشنهاد من این است که برای جبران عقب ماندگی های دانش آموزان در روزهای دوری از مدرسه، کلاس های جبرانی برای آنان تشکیل شود تا دوباره شوق و پشتکار درس خواندن در دانش آموزان ایجاد شود.»

وی درباره راهکارهای ایجاد محبت و دوستی در میان همکلاسی های خود عنوان کرد:«باید با دوستان خود رفتار صحیح و اصولی داشته باشیم و به آنان احترام بگذاریم، در یادگیری درس ها و رفع نواقص خود به همدیگر کمک کنیم و به یکدیگر عشق بورزیم. ما باید تلاش خود را برای یادگیری دروس و مهم تر از آن یادگیری رفتار و‌ برخورد مناسب با یکدیگر چند برابر کنیم.»

فاطمه اشکارگر، دانش آموز پایه ششم دبستان شهیدان حجازی شهرستان گلوگاه نیز عنوان کرد:«من از بازگشایی و حضوری شدن کلاس ها خوشحالم، زیرا چندین سال به کلاس های حضوری و حضور در کنار دوستانم عادت کرده ام؛ کلاس های حضوری در ایجاد ارتباط عاطفی میان دانش آموزان و یادگیری بهتر آنان تأثیرگذار است.»

وی بیان کرد: «راه موفقیت برای همه دانش آموزان باز است و دانش آموزان با همت بیشتر و حمایت معلمان می توانند نواقص آموزشی خود را رفع کنند. پیشنهاد می کنم برای جبران، کلاس های فوق برنامه برای دانش آموزان برگزار شود.»

محمد ملک محمودی یکی از فرهنگیان شهرستان گلوگاه نیز به پانا گفت:«در این دو سالی که در امر آموزش وقفه افتاد سبب شد دانش آموزان از یادگیری درست و احساس مسئولیت کردن به عنوان دانش آموز عقب بمانند و حضوری شدن کلاس ها باعث می شود تا آن حس مسئولیت پذیری دوباره برگردد؛ با آن که این امر زمان بر هست اما در مجموع بازگشایی حضوری مدارس یک گام مهم و مثبت برای بهتر شدن امر آموزش و یادگیری دقیق تر و ارتباط بهتر میان دانش آموزان و معلمان است.»

وی در ادامه بیان کرد:«به نظر من آموزش مجازی تأثیر خاص خود را منتقل نمی کند زیرا مجبوریم به خاطر مجازی بودن، ساعت کلاس ها را به حداقل برسانیم و دوم آن که در کلاس های حضوری به سبب چشم در چشم شدن معلم با دانش آموز و ارتباط کلامی، به مراتب تأثیرگذاری بیشتر است.»

ملک محمودی تأکید کرد: «برای جبران عقب ماندگی ها اگر به ساعت کلاس ها اضافه شود، هم برای دانش آموز و هم معلم خسته کننده است. شاید آموزش داده شود اما درصد یادگیری به سبب خستگی پایین می آید؛ البته آموزش داده شد و معلمان عزیز هم کم کاری نکردند که حالا در فکر برگزاری کلاس های جبرانی باشیم؛ دانش آموزان در آموزش های مجازی به طور کامل آموزش را رها نکردند و امر آموزش برای بسیاری از دانش آموزان، خانواده ها و فرهنگیان مهم بود. به نظر بنده برای جبران، معلم باید در کلاس درس بخشی از زمان را به ارائه دروس قبلی اختصاص دهد تا در طول سال تحصیلی به طور کامل بتواند موارد قبلی را بیان کند.»

وی در پایان سخنان خود افزود:«بدون شک در آموزش حضوری چون همه رو در روی هم، همکلام هم و چهره به چهره در ساعت مشخص قرار دارند و چون خود دانش آموز در مقابل معلم است، تأثیرگذاری را چندین برابر می کند و دوم آن که معلم چون مواردی را که احساس می کند دانش آموزان فرا نگرفته اند می تواند توضیح دهد و با ارزشیابی های واقعی که انجام می دهد می تواند سطح آموزش و یادگیری دانش آموزان را بررسی کند.»

مرضیه رسولی یکی دیگر از فرهنگیان شهرستان نیز عنوان کرد:«بازگشایی مدارس در واقع ایجاد یک فضا و زمینۀ مناسب برای شکوفایی استعدادهای فردی، اجتماعی و روانشناختی دانش آموزان است؛ این امر در کاهش آسیب های روحی و روانی دانش آموزان و افزایش تعامل و پرورش خلاقیت های فکری بسیار تأثیرگذار خواهد بود.»

وی گفت:«آموزش مجازی بر سلامت روحی و روانی معلمان نیز تأثیرات منفی بسیاری داشته است؛ خستگی فکری و روحی در چهره همکاران پرتلاش ما و آسیب‌های جبران ناپذیر ناشی از آموزش های آنلاین بر سلامت معلمان عزیز کاملا آشکار است. سلب آرامش در فضای خانه، عدم اطلاع رسانه ای خانواده ها، مشکلات اقتصادی، نداشتن تمرکز، کم تحرکی و ترک تحصیل از پیامدهای دیگر آموزش مجازی است.»

رسولی در ادامه گفت: «آموزش حضوری در صورتی که زمان کلاس ها به علت استفاده از ماسک طولانی نباشد و شیوه نامه های بهداشتی هم رعایت شود، با وجود مشکلات فراوان و عدم امکانات مناسب در مدارس، برای معلمان بهتر است.»

وی در پایان بیان کرد:«برای جبران نواقص درسی، همکاران ارجمند می‌توانند با توجه به اهمیت دروس، نکات مهم را مرور و با حل نمونه سوالات امتحانی زمینه مناسب برای شرکت در آزمون خرداد را برای دانش آموزان عزیز فراهم کنند‌؛ با توجه به فصل گرما، اضافه کردن دوران تحصیل برای دانش آموزان خسته کننده خواهد بود و هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.»

دانش آموز خبرنگار: بیتا موجرلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار