احمد محمودزاده:

آینده انقلاب، نیازمند تربیت نیروی انسانی با نگاه و روحیه انقلابی و جهادی است

اردبیل (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد حفظ و گسترش دستاوردهای انقلاب براساس بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند تربیت نیروی انسانی با نگاه و روحیه انقلابی و جهادی است.

کد مطلب: ۱۲۶۵۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
آینده انقلاب، نیازمند تربیت نیروی انسانی با نگاه و روحیه انقلابی و جهادی است

احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۹ بهمن، سالروز قیام مردم تبریز اشاره کرد و گفت: حفظ و گسترش دستاوردهای انقلاب بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند تربیت نیروی انسانی با نگاه و روحیه انقلابی و جهادی است.

وی افزود: این مهم در نظام جمهوری اسلامی بر عهده نظام تعلیم و تربیت کشور به ویژه مجموعه آموزش و پرورش قرار داده شده است؛ چرا که هم خود فرهنگیان و معلمان همیشه نقش مرجعیت، پیشتازی، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی را تا به امروز در همه عرصه‌ها در قبل از انقلاب، پیروزی انقلاب، دوران دفاع مقدس و پس از آن در صدور انقلاب اسلامی داشته‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و ۵ هزار شهید فرهنگی همین ماموریت را برای همه مشخص می‌کند، گفت: فرهنگیان همیشه در کنار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌ و نقش مرجعیت و آگاهی‌بخشی را ادامه داده‌اند.

محمودزاده به جهاد تبیین نیز اشاره کرد و گفت: آینده نظام در کلاس‌های درسی توسط معلم طراحی و مهندسی می‌شود و اگر قرار است اتفاقی در جمهوری اسلامی بیافتد، باید از این ناحیه باشد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا یادآور شد: چهار نوع واکسن طی چند سال اخیر مراحل مختلف ساخت را پشت سر گذاشتند و ایران خوشبختانه یکی از کشورهای پیشتاز در این موضوع بود و حتی در زمینه نانو و برخی مسائل علمی رتبه ۱۶ دنیا را دارد که نباید به آن بسنده کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش وپرورش با بیان ینکه باید داشته‌ها به افکار عمومی اعلام شود، گفت: زمانی ۲۳ درصد دانش‌آموزان استان اردبیل حق ورود به مدرسه داشتند، ولی امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی «یک دانش‌آموز، یک معلم و یک مدرسه» را شاهد هستیم که با هیچ فرمول بهره‌وری قابل ارزیابی نیست.

وی با اشاره به پوشش تحصیلی ۹۸ درصدی در مقطع ابتدایی بیان کرد: همه ما در آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور وظیفه داریم ورود کنیم و راه‌های ترقی را برای تربیت نیروی انسانی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود منابع اظهار کرد: کار در زیر مجموعه این وزارتخانه سنگین و دشوار است، از این رو اصحاب رسانه، دستگاه‌های دولتی، نهادهای انقلابی و خیرین باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

محمودزاده با بیان اینکه سند بسیار بزرگی از سوی مقام معظم رهبری داریم که هنوز اجرایی نشده است به مشکلات در اجرای این سند اشاره کرد و گفت: همه باید با نگاه غیرسیاسی به آموزش و پرورش کمک کنند، چرا که تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی کار سختی است.

وی به وضعیت استان اردبیل اشاره کرد و گفت: استان اردبیل با وجود برخی مشکلات ظرفیت خوبی دارد و برنامه‌ریزی کارشناسی جواب می‌دهد که امیدواریم در ادامه مسیر با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها ارتقای کیفی و شاخص‌های آموزشی مد نظر وزارت آموزش و پرورش به ویژه با اجرای سند تحول بنیادین در ۶ ساحت مد نظر در تربیت نیروی انسانی شکل بگیرد.

کاظم دبیر، معاون توسعه منابع انسانی استاندار اردبیل نیز در این مراسم گفت: با وجود تحولات زیاد در حوزه آموزش و پرورش ما هنوز از نظام تعلیم و تربیت تحول‌آفرین و با نشاط فاصله داریم.

وی از آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت به عنوان عنصر ترقی و پیشرفت یک جامعه یاد کرد و گفت: اگر اصلی‌ترین عامل توسعه یک کشور نیروی انسانی باشد، آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی نقش اصلی را بر عهده دارد.

معاون توسعه منابع انسانی استاندار اردبیل با بیان اینکه باید همه به با نشاط شدن و سرزندگی تعلیم و تربیت کمک کند، گفت: این مجموعه دچار برخی از حواشی در مباحث معیشتی و اقتصادی شده و از اصل آموزش و تربیت غافل شده است که ضرورت دارد با سر و سامان دادن به وضعیت موجود و ارتقای درآمد معلمان، آنها را در انجام وظیفه تخصصی و خطیر تعلیم و تربیت بیش از اندازه کمک کنیم.

دبیر خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم نه تنها به مسائل معلمان و نظام تعلیم و تربیت بی‌تفاوت نیست، بلکه با انگیزه مضاعفی که در دولت به ویژه شخص رئیس جمهور سراغ داریم تلاش بر حل مشکلات و دغدغه‌های مختلف معلمان است تا فضای سالم تربیتی برای نسل آینده فراهم آید.

وی با انتقاد از برخی ارائه آمارهای کذایی در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: ما باید بر اساس شاخص‌های تعریف شده عملکرد مدیران را سنجش و ارزیابی کنیم تا خارج از این حوزه حرکت‌ها به صورت نامناسب انجام نشود.

احمد ناصری، مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان هم از خانواده‌ها به عنوان رکن رکین در ایجاد تحول آموزشی و تربیتی یاد کرد و گفت: ما سعی کردیم در این ۶ سال از مدارس غیردولتی حمایت‌های جدی را انجام داده و با ساماندهی نیروی انسانی به بهره‌وری بیشتر در این بخش کمک کنیم.

وی پایان پروژه‌های نیمه‌تمام، توجه به تأمین تجهیزات مورد نیاز در واحدهای آموزشی، رعایت قانون‌مداری در حوزه‌های مختلف، رعایت حقوق فرهنگیان، پرهیز از رفتارهای تبعیض‌گونه و شفافیت عملکرد را از دیگر رویکردهای آموزش و پرورش در ۶ سال اخیر اعلام کرد.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: در این ۶ سال محصول کار ما با همراهی ۲۰ هزار نفر از نیروی انسانی در این استان به ارتقا شاخص‌های تخصصی و عمومی منجر شد تا ما بتوانیم رتبه دوم کشوری را در این حوزه به دست آورده و در جشنواره شهید رجایی نیز به عنوان دستگاه برتر معرفی شویم.

ناصری گفت: در پوشش تحصیلی پیش دبستانی تا ۸۰ درصد و در مقطع ابتدایی و متوسطه با پوشش مناسب ۹۸ درصد موفق شدیم تا زمینه تحصیل مناسب را در شهرها و روستاها فراهم کنیم.

وی کسب ۲۱۲ مقام کشوری را در حوزه تربیت بدنی یادآور شد و گفت: سرانه فضای ورزشی را در این استان به رقم ۲۲.۵ سانتیمتر به ازای هر دانش‌آموز رساندیم و در کنار آن ۳۵ زمین چمن، ۵ سالن ورزشی و پروژه‌های نیمه‌تمام را در این بخش تکمیل و راه‌اندازی کردیم.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان از کسب ۳۵۰ مقام در حوزه پرورشی و فرهنگی خبر داد و گفت: در جشنواره‌های مختلف موفق شدیم بیش از ۳۲۰ رتبه کشوری را در دوره ابتدایی و متوسطه به دست آورده و معلمان و دانش‌آموزان برتر را تجلیل کنیم.

ناصری در مورد سرانه فضای آموزشی نیز ادامه داد: به ازای هر دانش‌آموز ۶ متر مربع فضای آموزشی داریم که از این لحاظ رتبه ۱۱ کشوری متعلق به استان اردبیل است.

وی احداث ۳ اردوگاه جدید، راه‌اندازی باشگاه پیشکسوتان و بازنشستگان، راه‌اندازی مرکز اسکان بیماران صعب‌العلاج فرهنگی، نمایندگی صندوق ذخیره فرهنگیان و جمع‌آوری یک‌هزار سند در حوزه آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان اظهار کرد: استودیو تولید محتوای الکترونیکی با مشارکت صدا و سیما و با هزینه ۴۰۰ میلیون تومان آماده راه‌اندازی است و در کنار آن درمانگاه فرهنگیان در نمین، پارس‌آباد و گرمی و مرکز رفاهی خلخال، نمین و گرمی در این مدت افتتاح شده است.

در این مراسم کلام‌اله صفری، مدیرکل جدیدآموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: کار دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش برآورده کردن انتظارات جامعه معلمان و خانواده‌هاست تا تربیت هدفمند و شایسته به انجام برسد.

وی حضور شخص رئیس جمهور را در جلسات شورای آموزش و پرورش و نشست با فرهنگیان در حل مشکلات و دغدغه‌های آنها ارزشمند توصیف کرد و گفت: رایگان شدن شبکه شاد، حضور مؤثر آموزش و پرورش در جلسات شورای عالی فضای مجازی و تلاش مؤثر برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان از دیگر پیگیری‌های جدی شخص رئیس جمهور در حوزه تعلیم و تربیت بوده است.

مدیرکل جدیدآموزش و پرورش استان تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت موضوع تربیت انسان‌ها و توجه به حیات طیبه در این مسیر بسیار شاخص و ممتاز به نظر می‌رسد هر چند که ما هنوز با حیات طیبه و تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی فاصله زیادی داریم.

صفری افزود: کار معلمی برخلاف تفکر عمومی یک کار تخصصی همراه با مهارت خاص است که نیازمند به کارگیری شاخص‌های متعدد در ارتقا این وضعیت موجود است.

وی با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش نقشه راه ما در دوران مسئولیت و مدیریت در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود، خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن اسناد بالا دستی، سعی خواهیم کرد تا منویات مقام معظم رهبری را در حوزه آموزش و پرورش تأمین و برآورده کنیم.

مدیرکل جدیدآموزش و پرورش استان بیان کرد: در این سند بر انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین مقوله تربیت به عنوان عامل و عنصر رشد انسان‌ها تاکید شده و ما نیز سعی خواهیم کرد در سند تحول آموزش و پرورش با در نظر گرفتن هویت جمعی، هویت ملی، دینی و دستاوردهای نظام اسلامی حرکتی تحول‌آفرین انجام دهیم.

صفری ادامه داد: باید به نحوی عمل کنیم تا پیوند عاطفی در بین همکاران تقویت شده و فاصله ستاد با کف کلاس که خیلی زیاد است، ترمیم و کرامت انسانی در سایه مهر، محبت و صداقت مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

وی تعامل و مشارکت را یکی دیگر از مبانی مدیریتی در آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: مدیران مدارس نباید فاقد ابتکار عمل باشند بلکه ما به مدیر معجزه‌گر و خلاق نیاز داریم تا محصول آن در مدرسه بتواند تربیت نیروی انسانی شایسته و در تراز انقلاب اسلامی باشد.

مدیرکل جدیدآموزش و پرورش استان توجه به مناطق محروم و آسیب‌پذیر و نگاه متعالی به جایگاه معلمان را از دیگر رویکردهای مدیریتی خود برشمرد و تصریح کرد: ما معلم را کلید تحول آموزش و پرورش می‌دانیم و معلم باید در اوج عزت، قدرت و شرافت بتواند مأموریت و مسئولیت خود را به شایستگی انجام دهد.

صفری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: معلمان باید به عنوان سرمایه عظیم کشور مورد حمایت و تکریم قرار گیرند و به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش در خدمت همه معلمان و آموزگاران خواهم بود و حتی در اداره کل آموزش و پرورش به پیشواز آنها رفته و سعی خواهم کرد تا شأن و منزلت آنها را در جایگاه تعلیم و تربیت به شایستگی حفظ کنم.

وی منویات مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب در توسعه آموزش و پرورش برشمرد و اضافه کرد: به تأسی از همین اطاعت و پیروی از منویات مقام معظم رهبری، در استان اردبیل نیز همراهی و تعامل خوبی را با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خواهیم داشت تا بتوانیم در یک فضای تعاملی حرکت‌های جهشی را در آموزش و پرورش رقم بزنیم.

مدیرکل جدیدآموزش و پرورش استان تعامل مجموعه آموزش و پرورش را با تمام ارکان تصمیم‌گیری در استان ضروری خواند و بیان کرد: اصل تربیت و تعالی نسل آینده برای ما بسیار مهم و اساسی است و تلاش خواهیم کرد تا معلمان را در ایفای نقش انبیایی خود کمک کرده و زمینه یک حرکت رو به جلو را مهیا کنیم.

در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش‌های احمد ناصری، کلام اله صفری به عنوان مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اردبیل معرفی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار