کارشناس مشاوره و مراقبت از آسیب‌های آموزش و پرورش شهرستان پردیس:

رشد همه‌جانبه و تربیت انسان‌های سالم و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی از وظایف آموزش و پرورش است

پردیس (پانا) - یک کارشناس مشاوره و مراقبت از آسیب‌های آموزش و پرورش شهرستان پردیس گفت یکی از اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه برای رشد همه‌جانبه فرد و تربیت انسان‌های سالم، کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است.

کد مطلب: ۱۲۶۳۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
رشد همه‌جانبه و تربیت انسان‌های سالم و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی از وظایف آموزش و پرورش است

زهرا رحمان‌نیا با اشاره به اینکه مولفه‌ها و عناصر مختلفی بر رشد همه جانبه فرد تاثیرگذار است، در گفت و گو با پانا تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های مختلفی نیز در این عرصه ضروری است؛ به عنوان مثال برنامه‌ریز و مشاور باید بداند که چه "موضوعی" را با چه "شیوه‌ای" و برای چه "سنی" تهیه و تنظیم کند که این مساله نیاز به راهنمایی و هدایت تحصیلی دارد.

وی با بیان اینکه راهنمایی تحصیلی کمک کردن به دانش‌آموزان است، افزود: با راهنمایی تحصیلی به دانش‌آموزان در انتخاب دروس یا رشته‌های تحصیلی، آگاهی از مقررات مدرسه، آگاهی از مقررات امتحانی، برطرف کردن مشکلات درسی و به طور کلی هر مسئله و مشکلی که ممکن است در کلاس درس و یا مدرسه برای دانش‌آموزان رخ دهد، کمک می‌شود.

کارشناس مشاوره و مراقبت از آسیب‌های آموزش و پرورش شهرستان پردیس در رابطه با راهنمایی و هدایت تحصیلی در دوره متوسطه، اظهار کرد: هدایت دانش‌آموزان به مناسب‌ترین شاخه یا رشته تحصیلی براساس استعداد و علاقه آنان و به تناسب امکانات و نیازهای منطقه است.

رحمن‌نیا ادامه داد: هر انسانی دارای دو گونه استعداد عام و استعداد خاص است. هدف آموزش و پرورش عمومی تلاش برای شکوفایی استعدادهای عام افراد است، اما هدف آموزش متوسطه تقویت جنبه‌های بدیع و متفاوت افراد و شکوفایی استعدادهای خاص آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان برای هدایت تحصیلی و پر کردن فرم‌های مورد نیاز هدایت تحصیلی باید از افراد مختلفی مشاوره و کمک بگیرند، گفت: دانش‌آموزان می‌توانند از معلمان دروس مختلف، مشاور مدرسه اطلاعات لازم را کسب کنند و با توجه به فاکتورهای موثر در هدایت تحصیلی مانند هوش و استعداد، علاقه، توانایی، نظر دانش‌آموز، نظر والدین، نظر مشاور، نظر دبیر و همچنین از کادر اجرایی مدرسه کمک و راهنمایی بخواهند.

عوامل تأثیرگذار بر هدایت تحصیلی

کارشناس مشاوره و مراقبت از آسیب‌های آموزش و پرورش شهرستان پردیس با بیان اینکه عوامل تاثیرگذار در هدایت تحصیلی به 2 دسته سوابق تحصیلی و بررسی‌های مشاوره‌ای تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در قسمت سوابق تحصیلی برای هدایت تحصیلی از مجموع ۱۰۰ امتیازی که برای هدایت تحصیلی در نظر گرفته شده ۳۵ امتیاز آن به سوابق تحصیلی دانش‌آموز یعنی نمرات درسی دانش‌آموزان اختصاص پیدا کرده است.

رحمان‌نیا افزود: دروس تخصصی متناسب با رشته‌های تحصیلی در 3 پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول در این قسمت نقش اساسی دارند. دروس تخصصی پایه هفتم و هشتم با ضریب ۱ محاسبه می‌شوند و دروس تخصصی پایه نهم با ضریب ۳ محاسبه می‌شود که در مجموع ۳۵ امتیاز از 100 امتیاز هدایت تحصیلی را شامل می‌شود.

وی عامل تاثیرگذار دیگر را بررسی‌های مشاوره‌ای دانست که در مجموع ۶۵ امتیاز از هدایت تحصیلی را در برمی‌گیرد و اظهار کرد: بررسی‌های مشاوره‌ای خود شامل فاکتورهای پیش‌رو از جمله آزمون‌های مشاوره‌ای، نظر دانش‌آموز، نظرمعلمان، نظر مشاور مدرسه، نظر والدین دانش آموز است که آزمون‌های مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان پایه نهم اجرا می‌شود.

کارشناس مشاوره و مراقبت از آسیب‌های آموزش و پرورش شهرستان پردیس با اشاره به اینکه دانش‌آموزان پایه نهم در مرحله اول در آزمون‌های «استعداد و رغبت» که دارای ۳۲۰ سوال است شرکت می‌کنند، افزود: در این آزمون ۲۲۵ سئوال، علاقه دانش‌آموزان را نسبت به شغل‌های مختلف می‌سنجد؛ در مرحله بعد دانش‌آموزان چهار فرم مختلف را پر می‌کنند و در مرحله آخر نمرات خرداد ماه سه پایه هفتم، هشتم و نهم ملاک عمل قرار می‌گیرد.

رحمان‌نیا با بیان اینکه مسئولیت اصلی انتخاب رشته بر عهده خود دانش‌آموزان است، گفت: مشاور، والدین، معلمان و غیره فقط نقش راهنما را دارند؛ بنابراین دانش‌آموزان با افزایش آگاهی و شناخت توانایی‌های خود، می‌توانند مسیر خود را به راحتی پیدا کنند و هدف از هدایت تحصیلی دانش‌آموزان انتخاب مناسب‌ترین رشته تحصیلی برای آنان است.

خبرنگار: سیمین رهبریان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار