کارشناس روان‌سنجی البرزی درگفت وگو با پانا:

مهم ترین رکن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تربیت صحیح خانوادگی است

کرج (پانا) - کارشناس ارشد روان‌سنجی در البرز عنوان کرد منشأ جرم و جنایت‌ها می‌تواند از تربیت ناصحیح فرزند باشد بنابراین اولین و مهم‌ترین رکن زندگی، تربیت صحیح خانوادگی است.

کد مطلب: ۱۲۶۱۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
مهم ترین رکن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تربیت صحیح خانوادگی است

فروزنده پوریوسفی، کارشناس ارشد روان‌سنجی در گفت و گو با پانا ضمن اشاره به نظر جامعه شناسان، گفت: «جامعه شناسان معتقدند دلیل ایجاد و افزایش جنایات می تواند رفتار فرد زیستی یا تاثیرات اجتماعی روی اشخاص باشد. بی بند و باری و بی قانونی هم از مهم ترین دلایلی است که موجب جنایت می‌شود.»

وی افزود: «تاثیر عمده ورود به این مسیر خانواده، جنبه ارثی، خصوصیات فردی که دارند یا برخی افراد کینه ورز هستند و مدام دنبال انتقام گرفتن هستند. یا ذاتا فردی شرور هستند که این مورد موجب سوق دادن آنها به سوی این مسیر می شود. البته اگر محیط هم آماده باشد طبیعتاً راحت تر به سمت این کارها می روند.»

پوریوسفی ضمن بیان دلایل ایجاد رفتارهای ضد اجتماعی، اظهار کرد: «اکثر افرادی که در این رفتارها جنبه ارثی دارند در برخی محیط ها همانند محیط خانوادگی که بسیار کوچک هستند بزرگ شدند و به دنبال مسائل ضد اجتماعی می روند. از طرفی تربیت خانوادگی فوق العاده تاثیرگذار است. در علم روانشناسی سه نوع فرزند پروری با نام های فرزند پروری سهل گیر،سخت گیر و متعادل داریم.»

وی اضافه کرد: «فرزند پروری متعادل، میانه قرار دادن روابط خانواده با فرزند است. یعنی هم فرزندشان را کنترل می کنند و هم مواقعی اجازه تصمیم گیری را به او می دهند. اما در خانواده سهل گیر، بی بند و باری فراوانی مشاهده می شود. یعنی خانواده به محل و زمان رفت و آمد دوستان آینده و ... فرزند خود اهمیت نمی دهند و همه تصمیمات را به خود شخص محول کردند. در این نوع فرزندپروری می‌توان گفت خود خانواده ها هم اینطور هستند و رفتارهای بی بند و باری دارند. دسته آخر شامل خانواده سخت گیر می شود، این نوع از خانواده به فرزند بها می‌دهند و از طرف دیگر توقع دارند فرزندشان آن شخصیتی که می خواهند، باشد. بنابراین فرزندان دو گروه آخر یعنی سخت گیر و سهل گیر آمادگی بسیاری برای بزهکاری و شخصیت ضد اجتماعی دارند.»

این روانشناس ضمن اشاره به بررسی های صورت گرفته در علم روانشناسی، تصریح کرد: «طبق بررسی های انجام شده در علم روانشناسی، فرزندان خانواده سهل گیر اکثرا به سمت مواد مخدر و....می روند، اما در خانواده سخت گیر به دلیل سخت گیری هایی که داشتند و روش هایی‌ که در پیش گرفتند فرزندانشان بیشتر در زمینه های جرم و جنایت، درگیری و....دست دارند.»

از دلایل دیگر ایجاد جنایات و رفتارهای ضد اجتماعی در جامعه می توان به فقر و وضعیت بد خانواده اشاره کرد که آمادگی برای انجام خلاف و دزدی و... را مهیا می کند. ناگفته نماند افراد فقیری هم در جامعه هستند که شریف زندگی می کنند اما دسته ای که به سمت مسیرهای بزهکاری و رفتارهای ضد اجتماعی سوق داده می شوند شامل «فرد زیستی» می شوند. پس در قیاس این موارد هم شخصیت فردی و هم موقعیت اجتماعی را در نظر می گیریم، نمی توان گفت هر فردی که فقیر است یا از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار نیست، حتما رفتارهای ضد اجتماعی دارد. البته اکثر جنایاتی که اتفاق افتاده توسط افرادی بوده که اعتیاد به الکل و مواد صنعتی داشتند که موجب تأثیرگذاری روی فرد و از دست دادن حالت عادی وی می شود، علاقه به مواد مخدر، الکل و.....آنها را به سمت رفتارهای ضد اجتماعی دیگر سوق می دهد که این مورد هم به نوع تربیت خانواده بازمی گردد.»

پوریوسفی با ارائه چند راهکار پیشنهادی، تاکید کرد:«اولین و مهم ترین رکن در زندگی همه ما تربیت خانوادگی است که تاثیر بسزایی در تصمیم گیری ها و آینده دارد، خانواده های سخت گیر و سهل گیر باید روش های مختلف فرزند پروری را بیاموزند. »

وی در پایان اضافه کرد: «بهترین کار این است که پیش از ازدواج فرزندانمان این راهکارها را به آنها آموزش دهیم. با هیچ کتابی نمی شود فرزند تربیت کرد، بلکه باید در ذهن منِ نوعی جا بگیرد که هر انسانی از زمانی که متولد می شود شخصیت دارد و مطابق شخصیتش نیاز به کمک های مختلفی خواهد داشت. در واقع باید از پایه با فرزندان کار کنیم. مدرسه هم بهترین فضا برای یادگیری مسائل این چنینی است. بهتر بود در مدارس ما کتاب هایی تحت عنوان مهارت های زندگی به فرزندانمان آموزش می دادند و یا تشکیل کارگاه هایی در مساجد، مدارس و... که آموزش روش های مختلف فرزندپروری در آنها صورت می‌گرفت و اما مهم ترین مسئله این است که ما باید به فرزندانمان جرات‌مندی بیاموزیم و چیزی را تحمیل نکنیم، زیرا تحمیل نظرات خود موجب اختلال در تصمیم گیری شخصی فرزند شده و در آینده او را دچار مشکل خواهد کرد.»

دانش آموز خبرنگار؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار