با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار شد

جلسه هم‌اندیشی هیات رییسه دوره دهم مجلس دانش‌آموزی استان قم با موضوع «افت تحصیلی»

قم (پانا) - جلسه هم‌اندیشی هیات رییسه دوره دهم مجلس دانش‌آموزی استان قم با موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان، در سالن جلسات شهید سلیمانی اداره کل آموزش و پرورش استان قم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۶۱۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
جلسه هم‌اندیشی هیات رییسه دوره دهم مجلس دانش‌آموزی استان قم با موضوع «افت تحصیلی»

جلسه هم‌اندیشی اعضای هیات رییسه دوره دهم مجلس دانش آموزی استان قم با موضوع راهکارهای کاهش افت تحصیلی دانش آموزان، در سالن جلسات شهید سلیمانی اداره کل آموزش و پرورش استان قم برگزار شد.

در این جلسه، «علیرضا رحیمی» مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با تاکید بر اهمیت مجلس دانش آموزی عنوان کرد: اعضای مجلس دانش آموزی جزو مشاورین مدیرکل محسوب می شوند و لازم است نمایندگان طرح های پژوهشی خود در مورد افت تحصیلی را که مبنای مطالعات دقیق دارد، ارائه کنند.

«نادر کریمی بیرانوند» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ابراز خرسندی از حضور در جمع نمایندگان مجلس دهم، خاطرنشان کرد: انس و ارتباط با قرآن و اهل بیت(ع) بخصوص حضرت زهرا(س) از مهم ترین ابزارهای رشد و کمال انسان محسوب می شود.

رسول ملایی مدیر سازمان دانش آموزی استان قم نیز عنوان کرد: در مجالس نهم و قبل از آن، دانش آموزان استان در مجلس کشوری حضور پیدا می کردند، اما از دوره دهم به بعد شاهد شکل گیری مجالس دانش آموزی سطوح ناحیه ای و منطقه ای هستیم.

در ادامه، هانیه کنگرانی فراهانی نماینده دوره دهم مجلس دانش آموزی استان قم با اشاره به موضوع جلسه مبنی بر راهکارهای کاهش افت تحصیلی دانش آموزان گفت: با افزایش انگیزه می توان از افت تحصیلی جلوگیری کرد و امروزه دانش آموزان بخاطر نبود انگیزه به ترک تحصیل، اعتیاد و...روی می آورند و ما باید با اقدامات متناسب، انگیزه ها را ارتقاء دهیم.

آهنگ کریمی نایب رییس اول مجلس دهم نیز با اشاره به این نکته که شایسته است با تعامل و تفاهم بیشتر به رشد مجلس دانش آموزی بپردازیم، ابراز کرد: برگزاری کلاس های آموزشی برای دبیران به منظور تدریس در فضای مجازی ضروری است زیرا جامعه کنونی روز به روز به سمت و سوی علم و فناوری پیش می رود.

وی افزود: همچنین ضرورت دارد بر نحوه عملکرد معلمان در فضای مجازی نظارت بیشتری اعمال شود و بخصوص توجه به ورزش دانش آموزان در راستای ارتقاء تحصیلی آنان در اولویت قرار گیرد.

زهرا ابراهیمی نایب رییس دوم مجلس نیز با اشاره به اینکه به لطف تدابیر رهبر معظم انقلاب، پیشرفت های خوبی در راستای گسترش واکسیناسیون و جلوگیری از شیوع کرونا در جامعه شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: با وجود کرونا مجلس فعالی داشتیم و در زمینه کاهش افت تحصیلی لازم است مشکلات دانش آموزان توسط مشاوران مدارس پیگیری شود.

وی همچنین موضوع افزایش انگیزه در دانش آموزان، توجه به کلاس های تقویتی، تفکیک آموزش حضوری و مجازی و تخصیص اعتبار برای مناطق محروم به منظور تقویت بنیه علمی دانش آموزان را خواستار شد.

فائزه دوستی منشی مجلس دهم نیز توجه به انتخاب رشته برای ورود به مقطع متوسطه اول، توجه به دلایل ترک تحصیل دانش آموزان، توجیه دانش آموزان نسبت به اهداف درس خواندن و حذف برخی دروس از کلاس های مجازی را مورد تاکید قرار داد.

سمیرا مرادیان کارپرداز مجلس دهم نیز نکاتی چون عدم توجه به شیوه نامه های بهداشتی در مدارس، سوق داده شدن کلاس ها به سمت مباحث کرونایی، عدم نظارت مدیران بر کلاس های مجازی و فراموشی وظایف و مسئولیت ها هم از سوی معلمان و هم از سوی دانش آموزان را از چالش های مهم وضعیت آموزشی فعلی عنوان کرد.

در ادامه این جلسه، معصومه خلیلی، شقایق بیرانوند، زهرا بهشتی، زهرا ترک زادگان، سعیده خلیلی و رقیه کدخدازاده اعضای مجلس دهم، مباحثی چون عدم وجود دبیر ورزش در برخی مدارس، اعمال تهدید به جای تدریس و تشویق حضور در کلاس از سوی برخی معلمان، ضرورت آموزش مشاوران، آموزش مهارت های مطالعه به دانش آموزان، جبران کردن صدمات کرونایی دانش آموزان، نبود امکانات فعالیت موثر در فضای مجازی در دست برخی معلمان و احیانا آشنا نبودن آنان با کار در این فضا، تغییر ملاک های یادگیری به سمت و سوی نمره، وفور مشکلات آموزشی در مدارس حاشیه و روستاها، عدم وجود رشته های فنی و حرفه ای و در نتیجه سوق داده شدن دانش آموزان به رشته های غیر مورد علاقه را مطرح کردند.

همچنین سیاست ورزی معدودی از معلمان و پرداختن به مشکلات معیشتی در کلاس حضوری و طرح مسائل غیردرسی و پس از پایان وقت کلاس، دعوت از دانش آموزان برای فراگیری مطالب در برنامه شاد، تضاد بین دیدگاه های معلمان که چرا به مدرسه آمدید و مادران که چرا به مدرسه نمی روید، ترویج همه رشته های تحصیلی مورد نیاز و کاهش مساله بیکاری در جامعه، تلمبار شدن مطالب دانش آموزان در تدریس فضای مجازی، عدم رعایت زمان تدریس در شاد، نمره گرایی دانش آموزان، اهمیت توجه به فراگیری سواد در جامعه، توجه به مشکلات محیطی و فردی دانش آموزان، کمک مالی به خانواده ها و ترویج موضوع کتابخوانی، دیگر مسائلی بود که از سوی اعضای مجلس دانش آموزی دهم مطرح شد.

خبرنگار: ابوالفضل بمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار