استان اردبیل از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است

اردبیل(پانا) - مدیرکل دامپزشکی اردبیل خبر داد با اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته، این استان عاری از هرگونه آلودگی به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

کد مطلب: ۱۲۵۳۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
استان اردبیل از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است

به گزارش اداره کل دامپزشکی اردبیل، بهلول تکلوی ،مدیرکل دامپزشکی استان اظهارکرد: به دلیل گذر پرندگان مهاجر و وحشی از آسمان استان، طیور در معرض احتمال آلوده شدن قرار دارد و ضروری است برای حفظ و تثبیت این وضعیت همه روستائیان طیور خود را محصور کرده و از تماس آن‌ها با پرندگان مهاجر جلوگیری کنند.

وی افزود: در حوزه طیور صنعتی مسئولان فنی بهداشتی در فارم‌ها و مزارع مستقر بوده و طیور را ویزیت دوره‌ای می‌کنند و در صورت وجود مشکل و برخورد با موارد مشکوک در سریع‌ترین زمان ممکن مراتب را به دامپزشکی استان گزارش می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: در این راستا امسال بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه برداری از فارم‌های صنعتی طیور استان اردبیل انجام و به آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی ارسال شده است.

تکلوی تصریح کرد: برای اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور استان اردبیل در سال جاری ۱۳میلیارد ریال اعتبار دولتی هزینه شده است که تا پایان سال ۸ میلیارد ریال اعتبار جدید برای خرید واکسن و ادامه اجرای طرح واکسیناسیون دام و طیور این استان هزینه خواهد شد.

وی از توزیع ۱۲۰میلیون و ۴۶۷ هزارو ۷۲۳ دز واکسن طیور در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف واگیردار طیور در مزارع و فارم‌های پرورش طیور استان مصرف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بیان کرد: علاوه بر کنترل و مراقبت‌های ویژه از مرغ‌های صعنتی و بومی، در حوزه حیات وحش نیز عملیات مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و در قالب گشت‌های تیمی مشترک انجام می‌شود.

تکلوی افزود: با رصد و پایش انجام شده، هم اکنون استان اردبیل عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و بومی است و اگر هشدار‌ها و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مورد توجه جدی قرار گیرد هیچگونه مشکلی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ وتا گذر فصل سرما از استان وجود نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار