آماده‌باش دامپزشکی اردبیل برای مهار بیماری آنفلوانزای پرندگان

اردبیل (پانا) - مدیرکل دامپزشکی اردبیل گفت تیم‌های واکنش سریع دامپزشکی اردبیل برای مهار و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به حالت آماده‌باش در آمدند.

کد مطلب: ۱۳۲۳۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
آماده‌باش دامپزشکی اردبیل برای مهار بیماری آنفلوانزای پرندگان

بهلول تکلوی، مدیرکل دامپزشکی اردبیل در جلسه ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری‌های خاص دام و پرندگان استان اظهار کرد: با انتشار خبر آلوده شدن دو واحد مرغ تخمگذار به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یکی از استان‌های شرق کشور، تیم‌های واکنش سریع دامپزشکی اردبیل برای مهار و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به حالت آماده باش درآمدند.

وی با بیان اینکه این بیماری به صورت شبانه‌روزی توسط ماموران دامپزشکی در استان رصد می‌شود، گفت: با توجه به شروع فصول سرد سال و کاهش دمای هوا و آغاز مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر احتمال شیوع این بیماری و ورود ویروس های جدید تحت تیپ های نامتعارف و ایجاد بیماری‌زایی در استان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع آنفلوانزا بیان کرد: احتمال آلوده شدن فارم‌های صنعتی و طیور بومی در استان بسیار بالا است، بنابراین ضرورت دارد سطح هوشیاری را بسیار بالا برده و آمادگی کامل خود را برای مقابله با بیماری حفظ کنیم و آماده جنگ ناخواسته با این ویروس باشیم.

تکلوی تصریح کرد: روستائیان و پرورش دهندگان طیور بومی و سنتی ضمن تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای از هرگونه تردد غیرضروری خودداری کرده و در صورت بروز هرگونه تلفات غیرعادی و یا افت معنی‌دار مصرف دان و آب و یا کاهش تولید مراتب را بلافاصله به نزدیکترین مرکز دامپزشکی استان گزارش دهند.

وی خاطرنشان کرد: با هدف کنترل این بیماری از ابتدای سال‌جاری بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه‌برداری از فارم‌های صنعتی طیور استان انجام شده و به آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است و ۱۲۰ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۲۳ دز واکسن طیور نیز در میان مرغداران توزیع شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: با رصد و پایش‌ها در حال حاضر استان اردبیل عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و بومی است و اگر هشدارها و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مورد توجه جدی قرار گیرد هیچگونه مشکلی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ وجود نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار