رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

مهار کامل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور

تهران(پانا) - رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در داخل کشور کاملا مهار و مدیریت شده است، از مرغداران خواست که به اطلاعیه های سازمان دامپزشکی کشور توجه کنند و هرگونه کاهش تولید و کاهش مصرف و تلفات را به دامپزشکی اطلاع دهند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مهار کامل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور

به گزارش ایسنا، علی صفر ماکنعلی، در حاشیه بازدید از تالاب میقان اراک، گفت: تلفات آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۲۸ آذر در تالاب میقان آغاز شد و عملیات مهار که سومین مرحله از برنامه ملی کنترل آنفلوانزاست اینجا آغاز شد و به موقع و به درستی گزارش تلفات مشکوک به آنفلوانزا را از استان مرکزی داشتیم و در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص انجام شد و با ورود ویروس عملکرد مهار به بهترین شکل انجام شد.

وی افزود: عملیات مهار در تالاب ۲۵ هزار هکتاری میقان به پایان رسیده ولی عملیات مختومه شدن حداقل تا یکماه بعد ادامه دارد. ویروس در منطقه وجود دارد ولی بر اساس عملیات رصد، پایش، تشخیص و مهار ویروس از تالاب بیرون نرفته و خوشبختانه در تالاب در حال حاضر تلفات نداریم و مهار به بهترین شکل انجام شده ولی ضرورت دارد تا حداقل یک ماه آینده برای مختومه کردن رخداد، عملیات رصد، پایش و مهار ادامه یابد.

ماکنعلی گفت: در مورد آنفلوانزا سنگین ترین موج بیماری را در تاریخ دو دهه اخیر در کل دنیا شاهد بودیم که این موج بیماری کشورهای مختلفی در نقاط مختلف جهان که در مسیر پرواز پرندگان آزادپرواز قرار داشتند را درگیر کرد و خوشبختانه بر اساس برنامه ای که داشتیم کشورمان در این رابطه در وضعیت قابل قبول و مطلوبی قرار دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مزارع مرغ تخمگذار با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند و مشکلی از نظر پرورش مرغ تخمگذار در کشور وجود ندارد. سالانه یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می شود و تا امروز بیش از ۶۵ هزار تن صادر کرده ایم.

به گفته وی، در ۱۴ نقطه کشور بیماری در حیات وحش و طیور روستایی و در دو نقطه در مزارع صنعتی شیوع یافته است.

وی با بیان اینکه وضعیت بیماری آنلفوانزای فوق حاد پرندگان در داخل کشور کاملا مهار و مدیریت شده است، از مرغداران خواست که به اطلاعیه های سازمان دامپزشکی کشور توجه کنند و هرگونه کاهش تولید و کاهش مصرف و تلفات را به دامپزشکی اطلاع دهند.

ماکنعلی با بیان اینکه وضعیت بیماری در حالت تهاجم است ولی کاملا مدیریت و مهار شده است، افزود: در استان مرکزی بر اساس آخرین آمار ۱۲۶۰ قطعه پرنده در تالاب میقان در سال جاری بر اثر آنلوانزا تلف شده و تمامی آنها جمع و دفن بهداشتی شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار