بانک اطلاعات بسیار ارزشمندی در طرح رصد به دست آمد

تهران (پانا)- نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت بانک اطلاعات بسیار ارزشمندی در طرح رصد به دست آمد و اولویت‌هایی از مشکلات محلات شناسایی شد؛ همچنین شاهد هستیم به نوعی نخبگان و کنشگران محلات در تصمیم‌‌گیری مهم محلات مداخله داده شدند و به نوعی شاهد یک نشاط اجتماعی در میان کنشگران محلات بودیم.

کد مطلب: ۱۲۴۸۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
بانک اطلاعات بسیار ارزشمندی در طرح رصد به دست آمد

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در چهلمین جلسه این شورا با اشاره به ضرورت های اجرای طرح رصد در سطح مناطق 22 گانه شهرداری تهران از سوی کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: مقام معظم رهبری در یکی از مواردی که به وظایف شوراها اشاره داشتند بر اهمیت ارتباط دائمی اعضای شورا با مردم و حضور در میدان و اطلاع از مشکلات آنان و آسان کردن دسترسی مردم به خود تاکید داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به این تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی هم اکنون تمامی اعضای از همان روز اغاز فعالیت هایشان در حال اقدام در این زمینه و حضور در بین مردم هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چگونگی شکل گیری طرح رصد خاطر نشان ساخت: در کمیسیون برنامه و بودجه پس از مشورت هایی که با دوستان صورت گرفت طرح رصد با اهداف شناخت دقیق از مشکلات سطح محلات خصوصا محلات کم برخوردار، گفتگوی رو در رو با مردم، نخبگان، معتمدان، شورایاران و مدیران محلات، قرار گرفتن مردم در فرایند برنامه ریزی و تصمیم گیری شهر در دستور کار قرار گرفت و مسئولیت اجرا آن به دکتر مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی سپرده شد.

اخوندی در ادامه با بیان اینکه طرح رصد متعلق به همه شورای شهر تهران و جریانی است که مدیریت شهری را برعهده گرفته، بیان داشت: در اجرای این طرح همه دوستان زحمت کشیدند لذا وظیفه خود میدانم از تمام کسانی که در این طرح شرکت کردند خصوصا آقایان چمران، سروری و سایر اعضا که ما را از راهنمایی هایشان بهره مند ساختند، تشکر و قدردانی کنم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما در 22 منطقه شهرداری تهران حضور یافتیم این در حالی است که پیش از ما همکاران دبیرخانه طرح رصد در مناطق و محلات حضور یافتند و با مصاحبت با مردم از نزدیک در جریان مشکلات قرار گرفتند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بعد از ظهرهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته بازدید میدانی از مناطق توسط اعضای شورا صورت گرفت، خاطر نشان ساخت: پس از هر بازدید جلسه وزینی را در منطقه با حضور شورایاران، نخبگان، معتمدان، مدیران محلات، مدیران شهری شهرداری منطقه برگزار کردیم. در طی این جلسات با بیش از 500 نفر از نخبگان و افرادی که دارای سابقه طولانی مدت در مدیریت شهری هستند جلسه برگزار کردیم و از نظراتشان برای رفع موانع موجود بهره گرفتیم.

آخوندی خاطر نشان ساخت: بخشی از نتایج حاصله این بازدیدها و جلسات گنجانده شدن بیش از 1100 پروژه توسعه محله ای در بودجه 1401 است که ما امیدواریم تا بتوانیم این طرح ها را در سال 1401 به مرحله اجرا درآوریم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در یکی از تاکیداتشان به شورا فرمودند که شما پرداختن به نیازهای فوری تر در عین اهتمام به کارهای زیر بنایی را در دستور کار داشته باشید. احساس ما این است که طرح های توسعه محله ای پرداختن به نیازهای فوری تر است. بعضا یک پروژه کوچک در یک محله رضایت مندی بسیار بیشتری را برای مردم به همراه خواهد داشت.

آخوندی در پایان سخنان خود بیان کرد: طرح رصد همچنان ادامه خواهد داشت و ادامه مسیر ما نظارت بر پروژه ها است که در این زمینه با قوت به فعالیت های خود ادامه می دهیم و مسائل و مشکلات را منتقل خواهیم کرد تا شهرداری زودتر بتواند اینها را به نتیجه برساند.

استخراج ۳۰ عارضه و چالش موضوعی در مناطق

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح "عملکرد طرح رصد" گفت: در کشور ما معمولا برنامه ریزی ها با مدل Top Down انجام میشود و مدیران در سطوح مختلف تصمیم گیری با ذهنیت های خودشان نسبت به برنامه ریزی و تنظیم بودجه در سازمان ها اقدام می کنند.

عضو شورا ادامه داد: معمولا جمع خبرگانی محدودی با مدل Top Down در کشور ما به تنظیم بودجه و برنامه ریزی در سازمان ها و نهادهای مختلف حاکمیتی مشغول هستند. اما ما در شورای اسلامی شهر تهران و در مدیریت شهری بدنبال بودجه ریزی Bottom Up هستیم، بودجه ریزی که مبتنی بر مشارکت ذینفعان مختلف، مبتنی بر مطالبات، ترجیحات و اولویت های شهروندان در زیست بوم خود در محلات و مناطق باشد. می خواهیم بودجه ریزی مشارکتی را در عرصه مدیریت شهری باز تولید کنیم و پروژه ها و بودجه و برنامه هایی داشته باشیم که نیاز و مطالبه شهروندان در زیست بوم شهری خودشان را منعکس نماید.

وی ادامه داد: در کنار پروژه های بزرگ مقیاس و پروژه هایی که عمدتا بصورت متمرکز در شهرداری تهران راجع به آنها برنامه ریزی می شود، شورا توجه ویژه ای به بودجه ریزی مشارکتی و توسعه محلات با اولویت محلات کم برخوردار جنوبی داشته که در قالب "طرح رصد" امروز در صحن شورا گزارش آن ارائه گردید.

مظفر تشریح کرد: طرح رصد، در حقیقت رصد چالش ها و نیازهای اولویت دار محلات شهر تهران از منظر شهروندان و کنشگران فعال شهری است. ما در طرح رصد، گروه های پیشرو کارشناسی داشتیم که در ۳۵۱ محله، نظام مسائل و چالش ها را در مواجهه و گفتگو با مردم احصاء کردند و بازدید ها، گفتگو ها و جلسات کارشناسی متعددی را با شهروندان، شورایاری ها، مدیران محلات، امناء و نخبگان محلات که افراد صاحب نظری هستند در دبیرخانه طرح رصد انجام دادند.

وی افزود: در روزی که اعضای شورای اسلامی شهر تهران بصورت جمعی با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه در رویداد طرح رصد در مناطق ۲۲ گانه حضور پیدا کردند، همین بازدید های میدانی و گفتگو ها بر اساس کار اولیه انجام شده در مواجه با مردم توسط خود اعضای شورا نیز دنبال شد و در یک کارگاه تخصصی نسبت به گفتگوی مفصل و همفکری با مردم در قالب کارگاه طرح رصد اقدام شد، جلسات طولانی و تخصصی که در این جلسات کمترین صحبت ها از لسان مدیران انجام می شد و عمده صحبت ها و مطالبات از ناحیه شهروندان و کنشگران اجتماعی بیان می شد.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: دبیرخانه طرح رصد بعد بازدید های میدانی و کارگاه های تخصصی در محلات و مناطق نسبت به پیگیری مسائل و تنظیم آن در لایحه بودجه بصورت تعاملی با شهرداری تهران اقدام کرده و ما به این توافق با شهرداری تهران رسیدیم که بیش از ۱۱۴۱ عنوان پروژه جهت توسعه محلات و برای ایجاد تحول و پیشرفت در محلات شهرداری مبتنی بر خروجی های مستخرج شده از طرح رصد و درواقع مبتنی بر مطالبات و ترجیحات مردم با تعریف ۱۱۴۱ پروژه توسعه محلی در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ و ارائه آن به شورای اسلامی شهر تهران اقدام گردد.

مظفر تاکید کرد: یکی از خروجی های طرح رصد، ۱۱۴۱ پروژه بصورت موضعی در محلات بوده است. از خروجی های دیگر طرح رصد استخراج ۳۰ عارضه و چالش موضوعی در مناطق بوده که بصورت فراگیر تکرار پذیری بالایی داشتند و عارضه ها و چالش های شهری در مناطق ۲۲ گانه حساب می شوند که ما در صحن شورای اسلامی شهر تهران این ۳۰ عنوان عارضه و چالش را با راهکارهایی که دبیرخانه طرح رصد احصاء کرده خدمت اعضا محترم شورای اسلامی شهر تهران با حضور شهردار محترم و معاونین محترم شهردار تهران ارائه دادیم و انتظار داریم شهرداری تهران برای تحقق این بسته سیاستی ۳۰گانه تلاش کند و این ۳۰ عارضه فراگیر در شهر تهران مرتفع گردد.

مظفر افزود: ما بیش از ۳هزار مسئله و چالش را در دبیرخانه طرح رصد احصاء کردیم و از میان این ۳هزار چالش، ۱۱۴۱ مورد تبدیل به پروژه های معینی شده که می تواند به توسعه محلات کمک کند و ۳۰ سرفصل و گزاره سیاستی برای حل ۳۰ عارضه و چالش فراگیر در مناطق به شهرداری تهران ابلاغ شده و انتظار داریم شهرداری تهران این مسایل را دنبال کند.

میثم مظفر در پایان گفت: کار مهم دبیرخانه طرح رصد از این پس، پیگیری تحقق این پروژه ها، پایش و ارزیابی عملکرد آن را بر عهده دارد، در طول سال بصورت گزارش های دوره ای و فصلی، نسبت به پایش رشد و پیشرفت و تحقق این پروژه ها و ارائه گزارش به شهروندان اقدام لازم را خواهیم داشت.

طرح رصد یعنی توزیع عادلانه خدمت در میان محلات تهران

پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران هم پس از استماع گزارش "طرح رصد" گفت: گزارش خوب در مورد طرح رصد نشان داد که رویکرد شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم میدانی است و اعضای شورای شهر اهل نشستن در دفتر های خود نیستند و به صورت میدانی مشکلات را حل می کنند.

وی گفت: طرح رصد یعنی توزیع عادلانه خدمت در میان محلات تهران و باید خدمات به صورت سطحی به عمق لایه های اجتماعی انجام شود و بسیاری از محلات در این طرح مورد توجه قرار گرفتند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بانک اطلاعات بسیار ارزشمندی در طرح رصد به دست آمد و اولویت هایی از مشکلات محلات شناسایی شد؛ همچنین شاهد هستیم به نوعی نخبگان و کنشگران محلات در تصمیم گیری مهم محلات مداخله داده شدند و به نوعی شاهد یک نشاط اجتماعی در میان کنشگران محلات بودیم.

وی ادامه داد : اشراف بر پروژه های شهری از نکته های مهم طرح رصد بوده است و همچنین پروژه های کوچک مقیاس نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفتند؛ از سوی دیگر همراهی اعضای مجلس شورای اسلامی شهر تهران در طرح رصد از نکات مهم و اساسی طرح رصد است و امیدواریم بانک اطلاعاتی خوبی از ادامه طرح رصد داشته باشیم.

مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران دهم پس از استماع گزارش "طرح رصد" گفت: نکته قابل توجه در مورد شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم این است که در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران شعار دوباره خدمت و تهران سربلند مطرح شد و نمایندگان مردم در شورا نسبت به این شعار پایبند بوده و هستند.

وی افزود: تحرک و پویایی و حضور در میان مردم یکی از شاخصه ها و ویژگی های شورای شهر تهران در دوره ششم مدیریت شهری است و با اینکه چند ماهی از عمر شورای اسلامی شهر تهران در دوره جدید مدیریت شهری می گذرد اما یک حرکت بسیار وسیع و گسترده در این دوره شکل گرفت و انجام شد.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در کمتر از چند ماه در ۴۳ مسجد ملاقات با مردم صورت گرفت؛ همچنین موضوع یک چالش و یک راه حل در مناطق تهران مطرح و پیگیری شد و از سوی دیگر ۲۱ منطقه ملاقات مردمی را تجربه کردند.

وی گفت: همچنین نشست هایی با اعضای مجلس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد و بیش از ۱۰ منطقه با عنوان محله گردی مورد بازدید قرار گرفتند و سپس طرح نجم نیز پیگیری می شود، پویایی و همدلی و در میان مردم بودن باعث می شود پیوست عدالت را در سال ۱۴۰۱ دنبال کنیم.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: از ابتدای دوره ششم، کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نظام بودجه ریزی مشارکتی آن هم در سطح محلات را با اجرای طرح رصد و با اهتمام جدی در دستور کار قرار داد و قبل از فرا رسیدن اولین فصل بودجه ریزی این طرح را به نتیجه رساند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در مدیریت محلات و سراهای محله وجود دارد که می بایست با نگاه تخصصی و کارشناسی و استفاده از تجارب گذشته نسبت به رفع آنها اقدام کرد، ادامه داد: شهرداری تهران به ویژه معاونت اجتماعی به منظور رفع مشکلات حوزه فرهنگی و اجتماعی قبل از هرگونه اقدامی می بایست با کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا جلسات کارشناسی برگزار کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: کمبودهایی در فضاهای فرهنگی-اجتماعی و ورزشی در سطح مناطق و محلات وجود دارد که اگر در سطح محلات پروژه های نیمه تمام فرهنگی اجتماعی تکمیل شود حتما تا حد زیادی این مشکلات نیز حل خواهد شد.

معدنی پور ادامه داد: استفاده از ظرفیت های مردمی جهت اجرای برنامه های فرهنگی یکی از مهمترین درخواست هایی است که در سطح محلات مشاهده می شود که می بایست به آن توجه شود.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی اجتماعی با تکیه بر نگاه تخصصی و کارشناسی اشاره کرد و از عدم توجه به شاخصه های معماری اسلامی ایرانی در شهر گلایه کرد و بیان داشت: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اجتماعی در معاونت اجتماعی ایجاد شد تا در ساخت و احداث مجموعه های فرهنگی و اجتماعی با نگاه تخصصی وارد شود و به موضوع معماری اسلامی ایرانی نیز بپردازد اما هم اکنون می بینیم که این شرکت کارکرد خود را به نوعی از دست داده و یا از آن دور شده است.

معدنی پور در ادامه سخنانش به دسترس پذیر نبودن برخی فضاهای شهری به ویژه مجموعه های فرهنگی اجتماعی برای اقشار خاص از جمله معلولین، سالمندان و کودکان اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات پیش روی ما عدم وجود فضاهای فرهنگی اجتماعی برای سالمندان است که با توجه به افزایش جمعیت سالمند در جامعه می بایست برای آن تدبیر مناسب اتخاذ شود.

سه گام بعدی طرح رصد

احمد صادقی نیزدر ادامه ارایه گزارش توسط کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص رصد نظام مسائل و چالش های اولویت دار مناطق 22 گانه شهرداری تهران و سازمان های وابسته گفت: طرح رصد که در بحث مناطق 22 گانه به پایان رسید تازه ابتدای کار است و فاز بعدی نظارت در اجرای پروژه ها در دستور کار قرار خواهد گرفت و گام بعدی "طرح رصد" نیز در خصوص رصد سازمان ها خواهد بود.

صادقی افزود: در خصوص رصد سازمان ها باید بگویم برون داد اقدامات سازمان ها در بحث محلات باید مشخص شود، به عنوان مثال در خصوص سازمان ورزش به دلیل تمرکز مدیریت سالن های ورزشی در مجموعه شهر تهران احساس رضایتی از سوی شهروندان در محلات نسبت به اقدامات این سازمان آنچنان که باید نیست. سازمان املاک که محله محور اقدام نمی کند و اقدامات آن بیشتر فرا محله ای است که بایستی سهمش در حوزه محلات مشخص شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار