محمودزاده خبر داد

اجرای طرح مدرسه شیشه‌ای از سال ۱۴۰۱

تهران (پانا) - سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی خبر داد با آغاز کار سامانه مشارکت‌ها، مدرسه شیشه‌ای فعال خواهد شد و به صورت مستقیم بر مدارس غیردولتی نظارت می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۶۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح مدرسه شیشه‌ای از سال ۱۴۰۱

احمد محمودزاده در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته شوراهای آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی و تمام شهدا، اظهار کرد: امیدواریم با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی ضمن اشاره به سند تحول بنیادین، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است، بنابراین این موضوع را رصد می‌کنیم. غایت تعلیم و تربیت رسمی کشور، تربیت نیروی انسانی با برجستگی‌های دینی و اخلاقی خواهد بود. در سال ۹۷، ۱۰ درصد این سند اجرا شد در صورتی که ظرفیت‌های بسیار خوبی در قالب این سند در ساختار آموزش و پرورش وجود دارد.

یک میلیون و ۶۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که با در نظر گرفتن دانش‌آموزان آموزش از راه دور، یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز است

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افزود: برنامه‌ای که آقای نوری برای اجرای منویات مقام معظم رهبری دارد را در صحن علنی مجلس مستحضر شدید و تا امروز گام‌‌های خوبی در این جهت برداشته شده اشت. ما نیز نگاهی برنامه‌ محور داریم که قرارگاه عدالتی و تربیتی در دستور کار باشد. در قالب این برنامه، برنامه‌های خود را برای کیفیت بخشی مدنظر قرار خواهیم داد.

در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ها را مطابق با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش ارائه خواهیم کرد

وی گفت: قرار است که با اجرای طرح مهندسی کیفیت در مدارس غیردولتی، توصیف وضعیت موجود را داشته باشیم. نگاه ما بر این است که وضعیت موجود را ترسیم کنیم. در سال ۱۴۰۱ برنامه‌های خود را مطابق با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش ارائه خواهیم کرد.

محمودزاده با بیان اینکه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی یک وزارتخانه کوچک است، افزود: یک میلیون و ۶۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که با در نظر گرفتن دانش‌آموزان آموزش از راه دور، یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز است بنابراین این سازمان یک وزارتخانه کوچک است بر همین اساس با سایر معاونت‌ها هماهنگی‌های لازم را خواهیم داشت و بر نحوه اجرا و‌ نظارت نیز فعال خواهیم بود.

وی با بیان اینکه چالش‌هایی نیز وجود دارد که ما سعی ‌می‌کنیم چالش‌ها را مدیریت کنیم گفت: امیدواریم سامانه مشارکت‌های ما تا اسفند ماه حل شود و بتوانیم فعالیت‌هایمان را انجام دهیم.

حدود ۹۰ درصد آموزش‌های مدارس غیردولتی به صورت ترکیبی و تلفیقی است

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد آموزش‌های ما به صورت ترکیبی و تلفیقی است، افزود: کیفیت بخشی مدارس غیردولتی و توجه به مطالبات قانون کارکنان‌ها و‌ معلمان از برنامه‌های ماست. تنوع بخشی مراکز از طریق صدور مجوز مراکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های ماست که به توسعه آموزش‌ها و مهارت‌آموزی کمک می‌کند زیرا مهارت آموزی به اشتغالزایی دانش‌آموزان کمک خواهد کرد. سعی ما بر این است که سهم خوبی از این موضوع در مدارس داشته باشیم.

با آغاز کار سامانه مشارکت‌ها، مدرسه شیشه‌ای فعال خواهد شد و به صورت مستقیم بر مدارس غیردولتی نظارت می‌شود

محمودزاده به فعالیت‌های آموزش از راه دور اشاره کرد و افزود: بالغ بر ۱۳۰ هزار دانش‌آموزان ما در حال آموزش هستند. در مناطق محروم، آموزش از راه دور بسیار نتیجه بخش و با استفاده از شاد، بستر آموزش مجازی فراهم شده است.

ساماندهی شهریه مدارس

وی در خصوص‌ ساماندهی شهریه مدارس، بیان کرد: نگاه ما به مدارس غیردولتی، نگاه غیردولتی و غیرانتفاعی است یعنی موسسی که سرمایه خود را برای تربیت و تعلیم هزینه می‌کند، باید باعث کیفیت بخشی شود. بخشی از شهریه برای فوق برنامه بود. در قانون جدیدی که امروز در مجلس است، ۵۰ درصد از حقوق برنامه جدا شده و بر این اساس شهریه ۱۴۰۱ متناسب با فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در مدارس برآورد خواهد شد. همه هزینه‌ها در ابتدای سال به صورت شفاف به خانواده‌ها اعلام می‌شود. شفافیت بسیار مهم است و من به عنوان اولیای دانش‌آموز باید در جریان ریز هزینه‌ها قرار بگیرم.

وی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: با آغاز کار سامانه مشارکت‌ها، مدرسه شیشه‌ای فعال خواهد شد و به صورت مستقیم بر مدارس غیر دولتی نظارت می‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه باید در کنار فعالیت‌های آموزشی، بتوان فعالیت‌های پرورشی و عدالت تربیتی را نیز داشته باشیم، گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش از سال ٧٢ تصویب شده است و قرار شد این وزارتخانه بتواند از بخش‌های دولتی و غیر دولتی بهره‌مند شود. تجربه ٢٨ ساله اجرای این قانون نشان داد که این قانون فرصت‌های زیادی را در حوزه سیاستگذاری در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است. امیدواریم در سال‌های آینده به بخش‌های دیگر این قانون بپردازیم. اقدامات خوبی در حوزه تدوین پیش‌نویس قانون شورا‌ها در دست اقدام و در حال ارسال به دولت است.

حدود ۴۹ درصد کلاس‌های فوق برنامه به صورت آموزش ترکیبی انجام می‌شود/مدارس هیأت امنایی با عنوان مدرسه محوری و اجرای فوق برنامه‌ها تقویت می‌شوند

وی در پاسخ به پانا در خصوص جزئیات برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در دوران کرونا، اظهار کرد: حدود ۴۹ درصد کلاس‌های فوق برنامه به صورت آموزش ترکیبی انجام می‌شود. قرار است فوق برنامه‌های ما با اخذ مجوز از ستاد کرونا به صورت حضوری برگزار شود. برنامه برگزاری فوق برنامه‌ها، همانند برنامه آموزش‌های حضوری ماست. اگر قبلاً منعی برای حضور در کلاس‌ها بود شامل کلاس‌های فوق برنامه‌ نیز می‌شد. امروز ۹۰ درصد آموزش‌ها ترکیبی است. برنامه‌های آموزشی نیز به تدریج و برحسب شرایط، حضوری خواهند شد.

وی با بیان اینکه مدارس هیأت امنایی نیز با عنوان مدرسه محوری و اجرای فوق برنامه‌ها تقویت می‌شوند، گفت: هفته شوراها از ۲۴ دی ماه آغاز می‌شود و برنامه‌هایی برای این موضوع تدارک دیده‌ شده است.

بنا داریم در طرح مدرسه شیشه ای که پس راه اندازی سامانه محقق می‌شود، تمام فرایندهای مدارس از ثبت درخواست و صدور مجوز تا تعیین شهریه، ثبت شکایت، رتبه بندی و غیره در این سامانه انجام شود

وی تصریح کرد: مراکز غیردولتی را به مثابه دیواری می‌دانیم که هر روز باید بلندتر شود و رشد کند. اوایل انقلاب ۲۹ درصد دانش‌آموزان در مدارس تحصیل می‌کردند اما امروز این افتخار را داریم که پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در برخی استان‌ها به ۹۹ درصد رسیده است. امید است در ادامه مسیر هم در راستای ارتقای کمیت و کیفیت آموزش گام‌های خوبی برداریم.

محمودزاده درباره طرح مدرسه شیشه ای نیز توضیح بیشتری داد و گفت: هنوز شهریه برای جلسات آتی تشکیل نشده است، اما نگاه این است که در ابتدا رقم کامل شهریه را به اولیا نمی‌گویند و در حین مسیر پول برای برنامه‌های مختلف می‌گیرند. بنا داریم در طرح مدرسه شیشه ای که پس راه اندازی سامانه محقق می‌شود، تمام فرایندهای مدارس از ثبت درخواست و صدور مجوز تا تعیین شهریه، ثبت شکایت، رتبه بندی و غیره در این سامانه انجام شود که به مرور تکمیل می‌شود. نظر ما این است که این طرح تا آخر اسفند اجرایی شود.

حقوق معلمان متناسب با قانون کار و ساعات تدریس همانند آموزش و پرورش ۲۴ ساعت در هفته خواهد شد

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه برای سال‌های آتی برنامه داریم حقوق معلمان متناسب با قانون کار و ساعات تدریس همانند آموزش و پرورش ۲۴ ساعت در هفته باشد، افزود: در تلاش هستیم بخش قابل توجهی از دغدغه‌های معلمان مدارس غیردولتی برطرف شود.

وی با بیان اینکه ۲۸۴ جلسه شوراها در سال گذشته با حضور استاندارها برگزار شده است گفت: ۶۶۴ منطقه آموزشی داریم که با حضور استانداران، فرمانداران و بخشداران ماهانه یک جلسه شورا برگزار می‌شود. این امر ظرفیت بسیار خوبی است. حدود ۶۰۲۱ جلسه شهرستانی نیز برگزار شده است. در سال ۹۹ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل قانون شوراها حاصل شده که کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال ۹۸ به علت شرایط کرونایی داشته است.

محمودزاده با بیان اینکه مشارکت‌های مردمی در قالب مدارس هیأت امنایی در قالب پرداخت پول نیست، گفت: این موضوع قرار است در ساعت‌های آموزشی و کتب آموزشی تدریس شود باید زمینه‌های مختلفی را ایجاد کنیم که هر خانواده با هر سلیقه‌ای در مدارس مورد نظر، دانش‌آموز خود را ثبت نام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار