مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

دانش‌آموز امروز، مدیر فرداست

کریمیان: بالاترین شانی که برای خود قائل هستم شان معلمی است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه دانش‌آموز امروز، مدیر فرداست تاکید کرد بر آموزش و پرورش فرض واجب است که با این نگاه فرآیند تربیت را پیش ببرد.

کد مطلب: ۱۲۴۳۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموز امروز، مدیر فرداست

جلسه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اعضاء ستادی معاونت سوادآموزی و کارشناسان و کارشناس مسئولان سوادآموزی مناطق نوزده گانه شهر تهران برگزار شد.

علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه فعالیت خود را در آموزش و پرورش با معلمی آغاز کرده است گفت: بالاترین شانی که برای خود قائل هستم شان معلمی است.

وی ضمن اشاره به سوابق کاری خود در مناطق 3، 17 و 18 تهران در سمت های معلم، معاون و مدیر مدرسه و همچنین به عنوان مشاور معاون وزیر و مدیرکل استان چهارمحال و بختیاری؛ جانشین پروری، نیروسازی و کادرپروری را وظیفه همه عوامل آموزش و پرورش شهر تهران دانست و اظهار کرد: تجربه زیسته من در فضای آموزش و پرورش و شهر تهران کمک می کند تا در کنار همکاری همه شما عزیزان به اهداف پیش رو دست یابیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تبریک سالروز نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: فرمان امام خمینی(ره) در خصوص این نهضت نشان دهنده نگاه و افق دوردست آنها است، چرا که سنگ بنای توسعه؛ دانستن و کلید توسعه؛ دانش است که اساس آن سواد است.

کریمیان اقدامات انجام شده در حوزه سوادآموزی را مهم برشمرد و تصریح کرد: دستاوردهای خوبی داشته ایم، اما امروز سواد آموزی واقعا دشوار است و پیداکردن بی سوادان که بسیار هم کم هستند سخت است چرا که بی سوادی در جامعه پنهان می شود.

وی با بیان این ویژگی از پیامبر اسلام(ص) که برای هدایت به سمت مردم می رفتند و منتظر نمی شدند تا آنها بیایند خطاب به حضار گفت: اقدامات حوزه سوادآموزی و عرضه خدمت شما از این جهت، یقینا کار انبیاء و پیامبر گونه است.

کریمیان با اشاره به اقدامات چهار دهه گذشته در حوزه سوادآموزی گفت: همانطور که در سال های گذشته با وجود سختی هایی نظیر؛ چالش های فراوان سال های اولیه پس از انقلاب، حذف شخصیت های موثر، جنگ تحمیلی و بعد از آن جنگ نرم و تحریم ها اقدامات خوبی داشته و همه این سختی ها را پشت سر گذاشتیم، اکنون امیدوارم خداوند به شما توفیق دهد و به فضل او جشن رفع بی سوادی مطلق را در شهر تهران برگزار کنیم و حتی یک نفر بی سواد هم نداشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ابزار موثر ادامه راه را بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و آن را روشنگر مسیر پیش روست دانست.

خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی از تاکیدات بیانیه گام دوم است

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این بیانیه بر سه موضوع خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی تاکید کرد: توجه به تمدن سازی در این بیانیه، نوعی نگاه جهانی است و امیدوارم با توجه به آن و تحقق اهداف بیانیه، جمهوری اسلامی را به عنوان یک الگوی جهانی عرضه کنیم. از آنجا که انقلاب ما با وجود گذشت ۴٣ سال از عمر آن هنوز ایجاد دلزدگی نکرده و به فضل پروردگار باید دست در دست هم دهیم و در آموزش وپرورش بستر لازم را جهت تحقق دستورات بیانیه گام دوم انقلاب محقق کنیم. عمده خطاب مقام معظم رهبری در این بیانیه نوجوانان و جوانان هستند و ما باید تلاش کنیم تا از راهزنی های فکری دشمنان در مسیر تربیت جوانان جلوگیری و به گفته مقام رهبری در مسیر جهاد تبیین حکرت کنیم.

دانش آموز امروز مدیر فرداست

کریمیان با تاکید بر اینکه برای گام های بعدی در دهه های بعد؛ نیازمند مدیران توانمند هستیم گفت: مدیران آینده امروز دانش آموزان مدارس ما هستند و بر آموزش و پرورش فرض واجب است که با این نگاه فرآیند تربیت را پیش ببرد که «دانش آموز امروز مدیر فرداست» در حوزه سوادآموزی نیز اگر دانش آموزان توجیه شوند بازوی توانمند شما در یافتن آن درصد کم بی سوادان جامعه خواهند بود.

وی لازمه فتح قله های ترسیم شده در نظام اسلامی کشورمان را ریشه کن شدن بی سوادی دانست و تصریح کرد: نباید بحث سوادآموزی در اولویت های دوم و سوم باشد. در به اهداف رسیدن تا حدتوان سعی می کنیم علاوه بر ظرفیت های خودمان، از ظرفیتهای ارگانهای اجتماعی و دولتی مرتبط هم بهره مند شویم.

شرط عملیاتی شدن «ما می توانیم» مردم داری است و کارگزار جمهوری اسلامی باید خدمت رسان باشد

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان بر مردم داری تاکید کرد و آن را الگوی مدیریت جهادی دانست و گفت: شرط عملیاتی شدن «ما می توانیم» مردم داری است و کارگزار جمهوری اسلامی باید خدمت رسان باشد. در تحقق عدالت آموزشی ضمن رعایت مردم داری و تکریم ارباب رجوع در محور عدالت تلاش کنید. تا به نقطه تعالی برسیم. مردم داری باید به صورت یک فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش شهر تهران درآید.

شکل گیری اطلس بی سوادی اولیاء در مدارس؛ عامل رشد سرعت رفع بی سوادی است

در ادامه میررضا شفیع پور؛ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران به ارائه گزارشی از فعالیت های سوادآموزی شهر تهران و آمار بی سوادی در کشور و تهران پرداخت و شهر تهران را با 94.6 درصد باسواد؛ باسوادترین شهر ایران عنوان کرد و شکل گیری اطلس بی سوادی اولیاء در مدارس را عامل رشد سرعت رفع بی سوادی در تهران دانست.

یکی از شاهکارهای جمهوری اسلامی در حوزه سواد آموزی را اقدامات دهه شصت دانست که به دلیل افزایش جمعیت دانش آموزی منجر به این شد که در دهه70، بیست درصد از اعتبارات و بودجه ملی کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده شود و با بی سوادی به طور جدی مقابله شد تا امروزه با حکومت قانون، بی سوادی با مفهوم گذشته خود وجود ندارد و بالای ٩٠ درصد افراد جامعه باسواد هستند. و از دل مدرسه ها دانشمندانی رشد پیدا کردند که امروز با وجود همه تحریم ها، در مقابل قدرت های جهانی کشور را سربلند ساخته اند.

گفتنی است؛ در پایان این نشست، از پیشکسوتان حوزه سوادآموزی شهر تهران تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار