تازه‌ترین آمار فروش سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت

رقابت فیلم محبوب ترک زبان‌ها با «قهرمان»

تهران (پانا) – اتفاق قابل تأمل این هفته گیشه سینماها فروش یک‌هفته‌ای فیلم «آتابای» است که محصول سال ۱۳۹۷ است و توانست به‌عنوان پنجمین اثر بلند نیکی کریمی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند و حواشی جنجالی را هم به خاطر ترکی زبان بودنش به راه انداخت و حالا در شهرهای ترک‌زبان توانست برای نخستین بار از فیلم‌های کمدی اکران شده در سال ۱۴۰۰ نیز پیشی بگیرد. طرح فیلم‌نامه آتابای پیشنهاد خود نیکی کریمی است اما فیلم‌نامه به قلم هادی حجازی‌فر است و نیکی کریمی علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز برعهده داشته است.

کد مطلب: ۱۲۳۷۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
رقابت فیلم محبوب ترک زبان‌ها با «قهرمان»

پس از مدت‌ها که پاندمی کرونا رونق را از سینما ربوده بود، سینمای ایران بالاخره جانی تازه گرفت. بر اساس آمار منتشر شده در «سمفا» هفته گذشته سینمای ایران با استقبال بیش از 514 هزار مخاطب مواجه شد و فروشی نزدیک به 11 میلیارد تومان را تجربه کرد.
پیشتازی گشت ارشاد3
«گشت ارشاد ۳» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی است که می‌توان آن را یکی از فیلم‌های محبوب سال ۱۴۰۰ دانست. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم‌های گشت ارشاد (۱۳۹۰) و گشت ارشاد ۲ (۱۳۹۵) است. کارگردان هر دو فیلم قبلی گشت ارشاد هم سعید سهیلی بود. وی در گشت ارشاد ۳ به‌عنوان تهیه‌کننده نیز حضور دارد. براساس عملکرد موفقیت‌آمیز دو فیلم قبلی در گیشه، انتظار می‌رود گشت ارشاد ۳ یکی از فیلم‌های پرفروش امسال باشد.
فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳ تاکنون توانسته با فروش بیش از 19 میلیارد تومان در حدود 23 روز، رتبه دوم گیشه را از آن خود کند.
همچنین «قهرمان»، آخرین ساخته فرهادی هم تا کنون با فروش بیش از 9 میلیارد تومان رتبه سوم جدول فروش سینما را از آن خود کرده است.


فروش «آتابای» در شهر های ترک زبان در عرض یک هفته اکران
طبق آمار سمفا، فیلم «آتابای» ساخته نیکی کریم در یک هفته اخیر بیش از 1 میلیارد فروش داشته و این در حالی است که «قهرمان» فقط 739 میلیون فروش را در یک هفته اخیر تجربه کرده است.
این استقبال تا جایی پیش رفت که به گفته سینماداران بعضی از مخاطبان برای اولین بار و پس از سال‌ها برای تماشای فیلم به سینما رفتند تا فیلمی به زبان ترکی تماشا کنند.
در زمان حضور فیلم آتابای در جشنواره فیلم فجر 2 سال قبل، در جلسه مطبوعاتی بعد از نمایش در سالن رسانه جنجالی درست شد که چرا باید در کشور ایران فیلمی به زبان ترکی و با زیرنویس فارسی ساخته شود که با واکنش سازندگان فیلم علی الخصوص هادی حجازی فر (نویسنده و بازیگر فیلم) روبرو شد. نیکی کریمی در پاسخ گفت: «اتفاقا ما درباره زبان‌ها و اقلیم‌های دیگر بسیار کم ‌کاری کرده‌ایم.»
هادی حجازی فر پرسشگر را به داشتن نگاه و افکار فاشیستی متهم کرد و گفت: «همین نگاه شما موجب بوجود آمدن افکار جدایی‌طلبانه می‌شود. هیچکس حق توهین به زبان ترکی را ندارد و طبق قانون اساسی ادبیات ترکی باید در دانشکده ترکی تدریس شود.»
در اوائل دهه هشتاد هم فیلم‌هایی با زبان کُردی مانند «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی و«چریکه هورام» فرهاد مهرانفر با استقبال بی سابقه ای در مناطق کُردنشین همراه شد و بسیاری ازمخاطبان بودند که اصلا شاید بعد از سالها برای دیدن این فیلم‌ها به سینما رفتند.
واقعیت این است که استفاده از این ظرفیت سینمای ایران تا حدود زیادی مغفول مانده است طبیعتا مناطق مختلف کشور که زبان مادری آنها فارسی نیست از وجود فیلم‌هایی که به زبان منطقه خودشان است استقبال خواهندکرد.

پیشتازی عجیب فیلم منصور در هفته ای گذشت
پنجمین فیلم پرفروش از میان فیلم‌های تازه‌اکران شده فیلم « منصور » است. این فیلم که نخستین تجربه کارگردانی سیاوش سرمدی است با فروش ۲ میلیارد و ۲۲۸ میلیون تومانی در مدت زمان یکماه اکران در رده پنجم پرفروش‌ها قرار گرفته است.
این فیلم روایت بخشی از زندگی سردار شهیدمنصور ستاری است که محسن قصابیان نقش این شهید بزرگوار را ایفا کرده و سال گذشته برای نخستین بار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
در خلاصه داستان منصور آمده است که سال‌های پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می‌‎کند...
در این فیلم علاوه بر قصابیان هنرمندانی چون لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، مهدی کوشکی، علیرضا زمانی نسب، قاسم زارع و سیدجواد هاشمی ایفای نقش کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار